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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

„Innováció nap” nevű rendezvényén ismertette a Peugeot és Citroën márkákat tulajdonló PSA Csoport a következő évekre vonatkozó terveit. Nem meglepő módon a franciák is az elektromos autóban látják a jövőt, amit két jól átgondolt platformra építenek. Erre a két alapra egy sor különböző benzines, hibrid és elektromos autó is építhető lesz, így ezekkel le tudják majd fedni a teljes kínálatot.

PSA Csoport elektromos autó stratégia

A Common Modular Platform (CPM) néven emlegetett alvázat kompakt városi autókhoz, alap lépcsős hátúakhoz és kompakt SUV modellekhez tervezték. Az e-CPM variáns lehetővé teszi akár 450 km-re elég 50 kWh-s lítium-ion akkumulátor, és 12 km/perc teljesítményű töltőrendszer beépítését is. A PSA csoport első erre a platformra épülő elektromos autója 2019-ben érkezik, és 2021-ig további hárommal fog bővülni a kínálat.

PSA Csoport hibrid autó koncepció

A kompakt és prémium modellekhez fejlesztett Efficient Modular Platform (EMP2) eredetileg 2013-ban a Citroën C4 Picasso és a Peugeot 308 modellekben debütált, és 2019-től ez lesz az alapja a cégcsoport konnektoros hibrid modelljeinek. A cél, hogy utas- és rakodótér csökkenés nélkül biztosíthassanak 60 km-nyi tisztán elektromos autózást úgy, hogy az akkumulátor normál esetben 4, gyorstöltés esetén 2 óra alatt feltölthető legyen. 2019 és 2021 között összesen 7 ilyen modell megjelenésére lehet számítani.

Jól látható, hogy bár a PSA Group is érzi, hogy az elektromos hajtásé a jövő, egyelőre nem mernek radikális lépést tenni ebbe az irányba. Ráadásul az elektromos autók következő generációjának 2018-as megjelenéséről is le fognak maradni. A 450 km-es hatótáv jól mutat papíron, de nagyon sokat kellene fejlődjön az elektromos meghajtás, a hűtő-fűtő rendszer és úgy általában minden, hogy egy 50 kWh-s akkucsomagból reálisan ki lehessen hozni 450 km-t. A valóságban sokkal valószínűbb, hogy ebből a csomagból autómérettől függően 280-320 km-es reális hatótávolságot fognak tudni kihozni. Az 50 kWh-s akkumulátor tömege 300 kg, térfogata pedig 200 liter lesz. A fűtéshez a hagyományos megoldásnál sokkal hatékonyabb hőszivattyús rendszert használják majd, ami akár 50 km-t is javíthat majd a téli hatótávolságon.

Az autó beépített 7 kW-os inverterével 90 perc alatt nagyjából 100 km-re elég áramot lehet majd a villanyautóba tölteni, de a teljes töltéshez így is 8 órára (és természetesen egy fázison 32A-re) lesz szükség. A villámtöltő megoldással várhatóan fél óra alatt lehet majd 80%-ra tölteni az akkumulátort (amihez a maiaknál kétszer gyorsabb villámtöltők kellenek majd). A PSA Csoport bejelentésén hangsúlyozták, hogy a mostani megoldással ellentétben a jövőben egyetlen csatlakozón oldják majd meg mindkét töltési módot, amire Type2 alapú CCS csatlakozót fognak a tisztán elektromos autókba építeni. A cégcsoport által jelenleg forgalmazott C-Zero és i-ON a japán háttér miatt egy Type1-es és egy CHAdeMO csatlakozóval is rendelkezik.

Villanyautósok