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
auto
2024. 04. 20. szombat

15 ezer főnél nagyobb lélekszámú települések önkormányzatai számára írt ki „Elektromos töltőállomás alprogram helyi önkormányzatok részére” címen elektromos autó töltő telepítésének finanszírozására támogatási pályázatot a Nemzetgazdasági Minisztérium. A GZR-T-Ö-2016 kódszámon futó 1,25 milliárd forintos keretösszegű pályázat eredményeként a minisztérium számítása szerint akár 1000 csatlakozóval is bővülhet a hazai elektromos autó töltő infrastruktúra. A pályázaton a megyei jogú városok és budapesti kerületek a többi városhoz hasonlóan indulhatnak. A pályázaton elnyerhető támogatás vissza nem térítendő. és akár a beruházási költség 100%-át is fedezheti. A pályázat keretében kiépített töltőket az aktiválástól számított legalább 5 évig üzemeltetni is kell. A készülékeket az önkormányzatok csak közigazgatási határiakon belül és csak saját, 100%-os tulajdonukban lévő ingatlanon helyezhetik el.

Varga Mihály bejelenti az önkormányzatok számára kiírt elektromos autó töltő telepítési pályázatot

Varga Mihály bejelenti az önkormányzatok számára kiírt elektromos autó töltő telepítési pályázatot

A töltők esetében a kiírás három kategóriát jelöl meg, mindnél pontosan definiálva a minimális elvárásokat. Mindegyik töltő intelligens, tehát valós idejű, kétirányú kommunikációval 99,5%-os rendelkezésre állással online kell legyen, és a vételezett áram mennyiségének mérése mellett azonosítania kell tudnia a felhasználót, és a központi rendszer felé jelentenie kell tudni a foglaltságot is. A kommunikációra a nemzetközi szinten elterjedt és elfogadott OCPP 1.5-ös protokollt (OCPP 2.0-ra való frissítés lehetőségével) jelölték meg, és előírás, hogy mobiltelefonos alkalmazáson keresztül az ügyfelek regisztráció nélkül is fizetni tudjanak (ennek nyilván a lehetősége kell meglegyen).

Az A kategóriába olyan töltők tartoznak, amelyek 2×22 kW (vagyis 3×32A) leadására képesek, tehát egyszerre két autót tudnak tölteni. Ezeknél a töltőknél az előírás a Type2 aljzat, de a kiírás megengedi, hogy a két csatlakozásból az egyik kábeles legyen.

A B kategória az előzővel szinte teljesen azonos, egyedül az előírt teljesítmény változott: ezeknek az oszlopoknak elég, ha 2×11 kW-ot le tudnak adni (tehát három fázis esetén fázisonként 16A).

A C kategóriába a minisztérium az egyenáramú villámtöltőket sorolta. Itt minimális előírás az 50 kW-os DC és a 44 kW-os AC teljesítmény (Type2 Mode 3). A DC csatlakozáshoz a ma elterjedt CHAdeMO és CCS szabványok támogatása a minimális elvárás. A két DC ág együttes használhatósága nem követelmény, de az AC és DC töltőket egyidejűleg is tudni kell használni. A pályázati leírás az A és B kategóriákhoz hasonlóan itt is megengedő, hiszen a ma megszokott kábeles Type2 csatlakozás helyett elegendő a Type2-es aljzat is a töltőre (ilyen töltő ma még nem üzemel Magyarországon, az elsőt vasárnap fogják átadni át a Hauszmann Alajos utcában).

A töltőpontok helyét úgy kell kialakítani, hogy a későbbiekben komolyabb burkolatbontás nélkül újabb töltőt is el lehessen helyezni az adott töltési ponton. A mostani pályázat útján telepített töltővel az év eleji, parkolókba előírt töltő kötelezettség nem váltható ki. A töltők elhelyezését a települések mindenki által megközelíthető, frekventált helyein írják elő, így ezen töltők többsége az ország bejárhatóságához nem lesznek megfelelő helyen (hiszen hosszabb utak leküzdését segítő villámtöltőket autópályák és főbb utak településeken kívüli, megfelelő infrastruktúrával ellátott szakaszainak pihenőibe kellene telepíteni).

A töltőket a későbbiekben kötelezően csatlakoztatni kell az erre a célra létrehozandó egységes távfelügyeleti és fizetési rendszerhez, ahonnan nem csak a töltők elérhetőségét tudják az autósok felé továbbítani, de ellenőrizni tudják az elvárt 99,5%-os rendelkezésre állást és kényelmes fizetési módokat is tudnak majd kínálni. Arról, hogy egy adott töltő fizetős vagy ingyenesen elérhető lesz-e, arról a töltő tulajdonosa, az önkormányzat dönthet.

A kiírás lélekszámtól függően korlátozza az egy településre telepíthető töltők számát.

lakosság száma (fő) támogatással beszerezhető berendezések számának maximuma (db) összesen maximum (db)
15.000-19.999 (összesen 30 db település) 2 60
20.000-49.999 (összesen 45 db település) 3 135
50.000-99.999 (összesen 23 db település) 5 115
100.000 és felette (összesen 14 db település) 10 140
Budapest Főváros Önkormányzata 50 50
Az egyes változatok alapján kihelyezhető berendezések számának maximuma 500

A készülék beszerzése a pályázaton 1,5 millió, 750 ezer és 2 millió forinttal támogatható az A, B és C kategóriás készülékek esetén. Az ezekhez szükséges áram bekötésére 576, 230 és 800 ezer forint támogatás igényelhető. A parkolóhelyek felfestésére, kitáblázására (töltőnként kettő) egységesen 400 ezer forint igényelhető. Mivel az 50 kW-os DC töltők többnyire nem jönnek ki 2 millió forintból (így a pályázónak 6-8 millió forintot kellene saját forrásból finanszíroznia), így ebben a programban nagy számú villámtöltő megjelenésre nem lehet számítani. Ellenben a 2×22 kW-os töltőre megpályázható összeg bőven fedezi az elvárt technikai szint költségeit, így érdemes az összes érintett önkormányzatnak az elérhető maximális számban ilyen töltőre pályáznia. A 11 kW-os készülék esetén nem csak az e-mobilitás szenved csorbát, de a pályázati keretet sem lehet kihasználni (feltéve, hogy nem pályáznak DC töltőkre az önkormányzatok), így a 11 kW-os töltőket nem érdemes telepíteni.

A töltőkre 2016. szeptember 15-től 2016. december 31-ig lehet pályázni. Az anyagokat benyújtás sorrendjében megjelenéstől 2 havonta, adott hónap 15-ig dolgozzák fel. A megvalósításra a pályázók maximum egy évet kapnak. Ha minden önkormányzat pályázik és az összes a legoptimálisabbnak tekinthető 2×22 kW-os A kategóriás töltőt választja, akkor jövő év végére 500 új töltőponttal bővülhet a hazai hálózat, amin egyszerre akár 1000 autó töltésére is lehetőség nyílhat. Meg kell azonban jegyezni, hogy ezek a 11 vagy 22 kW-os AC töltők csak a helyi lakosságnak és az adott településre érkező autósoknak kínálnak majd kényelmes töltési lehetőséget, hiszen a gyors továbbjutást, így az ország bejárhatóságát a legtöbb autótípus számára nem biztosítják.

Bővebb információ: http://www.kormany.hu/hu/nemzetgazdasagi-miniszterium/hirek/ezerrel-is-nohet-az-e-toltopontok-szama

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

Villanyautósok