PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 29. péntek

A Tesla Model S értékállóbb, mint hagyományos vetélytársai?

Az elektromos autókkal kapcsolatban az egyik legnagyobb félelem, hogy a drága akkumulátorok idővel tönkremennek bennük, ami miatt az autók értéke lényegében nullára csökken. Annak ellenére, hogy ez a fajta félelem nem tűnik igazán megalapozottnak, az autópiac lehet, hogy mégis erősen bekalkulálja ezt a faktort a használt villanyautók árába is.

Tesla Model S

A napokban az amerikai Autolist állt elő 1,6 millió adatpont feldolgozásával született tanulmányával. A 2012 év elejétől 2016 augusztus végéig tartó időszakot vizsgálva azt állapították meg, hogy a Tesla Model S láthatóan jobban tartja az értékét, mint a többi hasonló kategóriás autó. Pedig az autó értékvesztését Amerikában jelentősen rontja a 7500 dolláros állami támogatás, ami miatt a szalonból kihozott autó azonnal ennyit veszít az értékéből, hiszen egyébként mindenki inkább az újat választaná. Míg 50 ezer mérföld (80 ezer km) megtétele után egy Tesla Model S átlagosan 28%-kal ér kevesebbet, mint az eredeti ára, addig az S osztályú Mercedesek 38%-ot, a 7-es BMW-k 40%-ot, míg az A8-as Audik 41%-ot veszítenek eredeti értékükből. A cég egészen 100 ezer mérföld, vagyis 160 ezer km-es futásteljesítményig vizsgálta az autókat, de az eredmény végig hasonló lett.

A Tesla Model S értékvesztése összehasonlítva a vetélytársakkal (forrás: Autolist)

A Tesla Model S értékvesztése összehasonlítva a vetélytársakkal (forrás: Autolist)

Sajnos a többi elektromos autó esetén az Autolist elemzői pont az ellenkezőjét figyelték meg. Míg a hagyományos kompakt autók értéke 20-32%-ot csökken az első 80 ezer km végére, addig a Chevrolet Volt 44%-ot, a BMW i3 és a Nissan LEAF pedig 59%-ot veszít az értékéből.

Kompakt villanyautók értékvesztése a hagyományos vetélytársakkal összehasonlítva (forrás: Autolist)

Kompakt villanyautók értékvesztése a hagyományos vetélytársakkal összehasonlítva (forrás: Autolist)

Az Autolist elemzését azonban több okból is érdemes fenntartásokkal kezelni. Az Electrek.co kutatásról szóló beszámolója alatt több felhasználó is jelezte, hogy boldog lenne, ha használt Tesláját valóban ilyen kis értékvesztéssel el tudta volna adni. Az 50-60 ezer mérföldet futott autóknál a valóság azonban sokkal közelebb állt a 40-50%-os értékvesztéshez, mint a 28%-hoz. A Nissan LEAF esetén azonban tényleg igaz az, hogy az első generációs, a vártnál gyorsabban öregedő akkuval szerelt modellekhez az eredeti ár töredékéért hozzá lehet jutni, ami azonban a 2013 után gyártott modelleknél már kevésbé figyelhető meg.

Az akku öregedésből adódó értékvesztést nem csak a megtett út, hanem a gyártás óta eltelt idő is befolyásolja. Sajnos a kutatás nem ábrázolja az autókat kor szerint is, pedig könnyen lehet, hogy teljesen más kép rajzolódna ki belőle.

A kompakt autók és a Tesla közötti óriási különbség ennek megfelelően abból is adódhat, hogy míg a Teslába a felhasználók egy jelentős része a nagyobb hatótáv és az ingyenes villámtöltés miatt 2 év alatt beleteszi a 80 ezer km-t, addig az ugyanennyit futott LEAF-ek már általában 3-4 évesek. A kis hatótávolság miatt jellemzően olyan vásárlók vesznek LEAF-et, akik tényleg viszonylag keveset mennek az autóval. Így 80 ezer km-nél könnyen lehet, hogy átlagosan 2 éves autókat hasonlítottak össze 3-4 éves autókkal, ami hagyományos autóknál sem lenne fair.

Idehaza sajnos nem áll rendelkezésre elég adat, hogy értékelhető tanulmányt lehessen készíteni ezen a területen. Teslából eleve kevés van a piacon, használtan pedig még annyira sincs (maximum külföldről hozott példányok). A középkategóriás autók használtkori árát pedig valószínűleg inkább a külföldi állami támogatások (ahonnan a legtöbb idehaza kínálat használt villanyautó származik) miatt alacsony ottani használtautó árak nyomják le, nem pedig az autók öregedéséből adódó reális értékvesztés, vagy a vásárlók meghibásodástól való félelme.

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

Villanyautósok