PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 20. szombat

Beindult a Tesla Gigafactory

energia

Tavaly decemberben teszt jelleggel, január elején pedig normál üzemben is megindult a gyártás a Tesla Gigafactory néven elhíresült, egyelőre félkész akkumulátorgyárában. A teljes gyártási folyamatot egy helyre, egy tető alá hozó gyár a logisztikai költségek csökkentésével és a méretgazdaságossággal igyekszik a lehető legalacsonyabbra szorítani az akkumulátorok költségét, ami feltétlen szükséges ahhoz, hogy a Tesla Model 3 valóban az a tömegmodell lehessen, aminek megálmodták.

Tesla energiatároló egység 2170-es cellákból (forrás: Tesla)

A gyár a Tesláé ugyan, de a termelés, illetve a gyártott akkumulátorok fejlesztése a Tesla és a Panasonic közös munkájának az eredménye. A most beindított gépek ráadásul egy teljesen új formátumú cellát gyártanak. A Telsa Roadsterben 10 éve bevezetett 18650 (18 mm átmérőjú, 65 mm magas hengerek) cella egykor a notebookok tipikus energiatároló egységének számított, és mivel megoldott volt a nagy mennyiségű gyártás, megfelelt az autóiparnak is. De valószínűleg nem ez volt az abszolút ideális méret, így most a Tesla a saját célra épített gyárban már kissé nagyobb 2170-es (vagy helyesebben 21700-as) cellákat kezdett gyártani. Az új formátum 50%-os méretnövekedés mellett 3000 mAh helyett nagyjából 6000 mAh tárolókapacitást biztosít, így javítja az akkumulátor energiasűrűségét.

Tesla Gigafactory 2017. január (forrás: Tesla)

Az első negyedévben készülő cellák kizárólag a második generációs Powerwall 2 és Powerpack 2 energiatároló egységekbe kerülnek. Autókba, konkrétabban az új Model 3-ba először a második negyedévben kezdenek akkumulátort gyártani.

A Tesla Gigafactory, mikor elkészül (forrás: Bloomberg)

A Gigafactory többlépcsős építési stratégiája lehetővé teszi, hogy a most beindított gyártás tapasztalatai alapján tudjanak módosítani a még építés alatt lévő épületen és gyártósoron. A gyár kevesebb mint 30%-os készültség mellett 176 ezer m² alapterületet foglal el a sivatagból és 455 ezer m² üzemterületet biztosít több szinten. Amikor elkészül, akkor a Tesla közleménye szerint ez lehet a világ legnagyobb épülete. A teljes gyár nagyjából 6500 munkavállalónak ad majd munkát, de a környéken közvetett módon összesen 20-30 ezer munkahelyet teremt.

Villanyautósok