A vártnál kisebb érdeklődés mellett zárult december végén az önkormányzatok számára kiírt, elektromos autó töltők telepítésének finanszírozását segítő pályázat. A tervek szerint a 15 ezer főnél nagyobb lélekszámú városok (88 db), a budapesti kerületek (23 db) és a főváros pályázhatott az akkor kiadott közlemény szerint összesen 500 (valójában csak 492) darab elektromos autó töltő kiépítésének a támogatására. A kormány 1,25 milliárd forintot biztosít a projektre, ami A kategóriás (2×22 kW AC) töltők telepítése esetén minden pályázat esetén fedezné az igényelhető költségeket (C kategóriás villámtöltők esetén a keret szűk lenne, de a pályázat kiírása ezek telepítését nem is ösztönözte).
A közvéleményt (és vélhetően a kiírót is) a nagy meglepetés januárban érte, amikor kiderült, hogy a jogosult 112-ből mindössze 75 önkormányzat (köztük 4 budapesti kerületi) adott be pályázatot az év végi határidőig. A pályázat segítségével így a 492 helyett csak 209 helyen valósulhat meg töltőtelepítés. Ezzel 418 autó egyidejű töltése válik lehetővé. Ez a 75 település és kerület összesen 276 töltőt igényelhetett volna, jól látszik tehát, hogy még a pályázók sem mind használták ki a számukra elérhető keretet. Arról egyelőre nincs információnk, hogy melyik város milyen töltőket igényelt, illetve hogy azokat a városokon belül pontosan hol tervezi telepíteni. A pályázat jól megközelíthető, frekventált helyként fogalmazta meg a töltőknek megfelelő helyet.
Település / Kerület | Lakosság | Támogatott töltök maximális száma |
---|---|---|
Ajka | 28 487 | 3 |
Baja | 35 718 | 3 |
Balassagyarmat | 15 570 | 2 |
Balmazújváros | 17 448 | 2 |
Békés | 19 433 | 2 |
Békéscsaba | 60 334 | 5 |
Berettóújfalu | 15 008 | 2 |
Budapest 9. kerület | 59 121 | 5 |
Budapest 18. kerület | 101 613 | 10 |
Budapest 4. kerület | 101 182 | 10 |
Budapest 7. kerület | 54 129 | 5 |
Cegléd | 35 885 | 3 |
Csongrád | 16 564 | 2 |
Debrecen | 203 506 | 10 |
Dombóvár | 18 688 | 2 |
Dunaharaszti | 20 767 | 3 |
Dunakeszi | 41 846 | 3 |
Dunaújváros | 46 052 | 3 |
Eger | 54 609 | 5 |
Esztergom | 28 102 | 3 |
Fót | 19 121 | 2 |
Göd | 18 194 | 2 |
Gödöllő | 32 720 | 3 |
Gyál | 22 920 | 3 |
Gyömrő | 16 937 | 2 |
Gyöngyös | 30 190 | 3 |
Győr | 129 372 | 10 |
Hajdúböszörmény | 31 224 | 3 |
Hajdúnánás | 17 172 | 2 |
Hatvan | 20 366 | 3 |
Hódmezővásárhely | 44 795 | 3 |
Jászberény | 26 372 | 3 |
Kalocsa | 16 136 | 2 |
Kaposvár | 63 742 | 5 |
Kazincbarcika | 27 487 | 3 |
Kecskemét | 111 836 | 10 |
Kiskunfélegyháza | 29 153 | 3 |
Kiskunhalas | 27 714 | 3 |
Kisvárda | 16 628 | 2 |
Komárom | 18 957 | 2 |
Komló | 23 604 | 3 |
Makó | 22 926 | 3 |
Mátészalka | 16 902 | 2 |
Mezőtúr | 16 675 | 2 |
Miskolc | 159 554 | 10 |
Mohács | 17 433 | 2 |
Monor | 17 853 | 2 |
Mosonmagyaróvár | 32 752 | 3 |
Nagykanizsa | 48 241 | 3 |
Nyíregyháza | 118 125 | 10 |
Orosháza | 28 356 | 3 |
Oroszlány | 18 068 | 2 |
Ózd | 33 493 | 3 |
Paks | 19 305 | 2 |
Pápa | 31 190 | 3 |
Pécel | 15 368 | 2 |
Pécs | 145 985 | 10 |
Salgótarján | 35 811 | 3 |
Siófok | 25 386 | 3 |
Sopron | 61 780 | 5 |
Szarvas | 16 275 | 2 |
Szekszárd | 33 032 | 3 |
Szentendre | 25 542 | 3 |
Szigethalom | 16 964 | 2 |
Szigetszentmiklós | 35 656 | 3 |
Szolnok | 72 786 | 5 |
Szombathely | 77 866 | 5 |
Tapolca | 15 582 | 2 |
Tata | 23 613 | 3 |
Tatabánya | 66 791 | 5 |
Vác | 33 169 | 3 |
Várpalota | 19 918 | 2 |
Vecsés | 20 463 | 3 |
Veresegyház | 17 025 | 2 |
Zalaegerszeg | 58 959 | 5 |
Bár a Világgazdaság azt írta (konkrét lista nélkül), hogy értesüléseik szerint főleg a nagyobb városok és a fővárosi kerületek pályáztak, a listán jól látható, hogy a legtöbb hiányzó töltőpontot (164-et) épp a kimaradó nagyvárosoknak és fővárosi kerületeknek kellett volna megépíteniük. A kisebb önkormányzatok úgy tűnik élni akarnak ezzel a lehetőséggel, hogy legalább ezen a területen ne maradjanak el végleg a tehetősebb fővárostól.
Hiába tűnik azonban úgy, hogy ezek a városok lefedik az ország nagy részét, a pályázaton igényelhető töltők nem fogják megfelelően biztosítani az ország bejárhatóságát. A töltőket nem a fontosabb útvonalak mentén, hanem városközpontokban kell elhelyezni, és a finanszírozási keretek miatt szinte biztos, hogy a töltők többsége 22 kW-os AC töltő lesz. Erről a ma forgalomban lévő autók többsége 6-8 óra alatt tud feltölteni, így csak célállomási töltőnek vagy vészhelyzeti töltőnek használhatók. Biztosan lesz majd közöttük villámtöltő is, de a városközponti elhelyezkedés miatt azok nagyon távol esnek majd a gyors közlekedést biztosító főútvonalaktól és autópályáktól.