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
auto
2024. 04. 19. péntek

A héten bekötötték és beüzemelték Pécs második villámtöltőjét a Nagy Lajos király útja 13 szám alatt a Centrum parkolóban. Az Evopro gyártmányú töltőből ez a második működő példány az országban, az elsőt a gyártó székháza előtt állították fel még Augusztusban.

CHAdeMO és CSS rendszerű elektromos autó töltő Pécsett (fotók: Gyurkóczi Gábor)

A CHAdemo és CCS rendszerű elektromos autók villámtöltésére egyaránt alkalmas eszköz jelenleg tesztüzemben megy, de most is és később is bárki számára ingyenesen elérhető lesz. Az 50 kW-os DC (egyenáramú) töltő a középkategóriás autókat 20-25-30 perc alatt tudja 80%-ra tölteni (akkukapacitástól és az akku aktuális hőmérsékletétől függően). A villámtöltőn a két DC csatlakozó mellett található egy Type2-es AC (váltóáramú) csatlakozó aljzat is, amire az autós as saját Type2-Type1 vagy Type2-Type2 kábelével tud csatlakozni. Ez az aljzat 22 kW-os (3×32A), így erről a 43 kW-os töltővel szerelt Renault Zoe-k „csak” egy jó óra alatt tölthetők fel.

A Type2-es aljzatról saját kábellel akár Type1-es csatlakozós autók is tölthetők

Pécsett 2016-ban átadtak már egy villámtöltőt a Nissan Ste-Ba bemutatóterme előtt, az azonban csak a japán autógyár által favorizált CHAdeMO rendszerhez biztosított töltést. Az európai autógyártók termékei (BMW, Volkswagen) eddig nem voltak gyorsan feltölthetők a baranyai megyeszékhelyen. A most üzembe állított töltő az első a környéken, amely minden típusú autónak órán belüli továbbjutást tud biztosítani. A Type2-es csatlakozón a kábeles megoldás helyett választott aljzat hátránya a 22 kW-os korlát, előnye, hogy saját kábellel a Type1 csatlakozós autók is tölthetők róla. Így sorbanállás esetén a 80-85% elérése után az utolsó 15-20% betöltését nagyjából azonos idő alatt a váltóáramú csatlakozáson is be lehet fejezni. Így kevésbé tartjuk fel egymást a töltőknél. További előny, hogy az egyenáramú rész meghibásodása esetén is marad egy lassabb, de használható megoldás, hogy az autóba a feltétlen szükséges mennyiségű áramot betöltsük, függetlenül az autón lévő csatlakozó típusától.

A töltő előtt sajnos még nem készült el a parkoló felfestése, de remélhetőleg ezt mielőbb pótolják.

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

Villanyautósok