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
auto
2024. 04. 19. péntek

A Villanyautósok Közösségének találkozóin rendszeresen hallunk szédületes történeteket városba szánt elektromos autókkal megtett hosszabb utazásokról, de sajnos kevesen vannak, akik ezeket az utakat pontosan dokumentálják, és a tapasztalatokat írásban is megosztják a többi villanyautóssal illetve az elektromos autózás iránt érdeklődőkkel. Szerencsére azért akad példa gondosan naplózott utazásra is. Dienes Tibor nem kisebb projektre vállalkozott családjával, minthogy a Balaton part egyetlen villámtöltőjét kihasználva egyetlen akkumulátornyi árammal körbeautózzák a tavat. Egy Tesla Model S vagy egy Opel Ampera-e volánja mögött nyilván nem lenne komoly mutatvány, de egy Nissan LEAF-fel nem mindenki merne nekivágni a minimum 206 km-es távnak. Íme Tibor beszámolója:

Amióta magával ragadott a villanyautók varázsa sok „szakújságírói” cikket, tesztet és videót átnyálaztam már. Beszélgettem hús-vér tulajdonosokkal és nap mint nap találkozom olyan emberekkel akik még nem is ültek tisztán elektromos meghajtású autóban, de a Facebook posztok bugyraiból merített „tudásuk” óriási. A legnagyobb ellentmondásokat szülő sarkalatos pont az a hatótáv. Mennyi a gyári adat és mennyi a valóság? Hidegben vagy melegben? Klímával, fűtéssel vagy anélkül? Normál, megengedett legnagyobb sebességgel vagy csak csorogva, esetleg szélárnyékba bújva egy nagyobb jármű mögött?

Vajon tényleg kellenek ezek a trükkök vagy jól kontrolálható a megtehető kilométerek száma?

Miután meglett életem első elektromos autója és befogadást nyertem egy remek villanyautós közösségbe sok kérdésemre választ kaptam de a hatótáv kérdése még mindig többesélyes volt számomra. Általában becslések vannak megtett út és maradék érték összegéből. Trükkök és százalékok. Sajnos kevés az életszerű teszt, leírás. Ezért gondoltam egy nagyot…

Kocsikázzuk körbe a Balatont egyetlen feltöltéssel !

De úgy rendesen! Családosan, csapatósan. Nézzük mink van:

Tervezett útvonal egy akkumulátornyi árammal

  • az autó: 2017-es Nissan Leaf Acenta 30 kWh. Gyárilag megadott hatótáv akár 250 km, de tudjuk, hogy megy ez. Városban a nagymami talán össze tudja hozni klíma/fűtés nélkül ha nem lépi át soha az 50 km/órát.
  • utasok, csomagok: tipikus család 4 fő. 2 felnőtt és 2 kamasz gyerek. Csomagtartó megrakva: hűtőtáska, elemózsia, ruha stb.
  • útiterv: 3 etapból áll. 1: lakhely – Siófok teljesítése (kb. 166 km) , 2: Siófokról indulva főútvonalon körbeautózni a Balcsit (kb. 206 km), 3: Siófokra visszaérve (remélhetőleg!!!) töltés után irány haza.
  • utazási feltételek: mindenhol a megengedett maximális sebesség :lakott területen 50 km/h , lakott területen kívül 90 km/h. vagy ahogy a forgalmi rend és a közlekedés engedi. Klíma berendezés használata, végig 22 Celsius fokra állítva. Nincs vitorlázás a szélárnyékban, nincs üresben gurulás a lejtőkről, nincs trükközés.( Sokáig gondolkodtam, hogy GPS szerinti sebességet nézzem vagy az autó km óráját. Úgy döntöttem, hogy a gyári műszert veszem alapul még akkor is ha tudjuk, hogy minden autó km órája felfelé csal direkt. Nem életszerű, hogy az ember GPS sebesség szerint közlekedik mindig, valamint akkor jöhetne a következő feltevés, hogy a trafik honnan büntetnek… Tehát a gyári órát vettem alapul.) Üzemmód végig „B” ECO.

Eljutás a kiindulási pontra

Akkor induljunk !

Első etap

Indulás: Halászi
Idő: 07:18
Akku töltöttsége: 100%
Kalkulált hatótáv: 208 km (klíma nélkül 235 km lett volna, de a folyamatos klíma feltétele a tesztnek)
Külső hőmérséklet : 23 °C

Érkezés: Siófoki villámtöltő
Idő: 10:16
Akku töltöttség: 19%
Megtett táv: 169,1 km
Maradék hatótáv: 47 km
Átlagsebesség: 55,5 km/h
Átlag fogyasztás: 12,3 kwh/100 km
Külső Hőmérséklet: 25 °C

Első tapasztalatok

Hogy mindenhol tudjam pontosan tartani a megengedett sebességet, ezért a Speed Limitert használtam. Teljesen mindegy, hogy ECO módban van, emelkedő jön vagy lejtő, tökéletesen tartja a beállított sebességet, csak néha vettem észre 1 km/h-ás kilengést egy-egy pillanatra. Sík terepen, fix sebességgel pontosan kalkulál, de amint jön egy kis dimbes-dombos terep azonnal meglepetéseket okoz. A cseszneki szerpentinen felfelé kb 10 km-en elhasznált vagy 30 km-t, persze lefelé meg megajándékozott 20-szal. Ez igazán akkor okozhat gondot ha kihasználjuk a teljes előre kalkulált hatótávunk nagy részét, és az úticélunk egy hegyen van. Na akkor nem biztos, hogy odaérünk.


42 perc töltéssel 100%-ra töltődve és 227 kalkulált kilométerrel kezdődhet is a kihívás.

Második etap
A navi 206 km-t tervezett, ezt néhány km-rel le lehetett volna Keszthelynél faragni, de úgy voltunk vele nekünk úgyis több van 21 km-rel, ezért nem tökölünk ilyennel. Elindultunk hát a déli parton Zamárdi – Fonyód – Keszthely irányába. A forgalom inkább csak szemből volt nagy, hisz sokan a Balaton Soundra igyekeztek, a tóátúszás meg még az északi parton tartott. A nap hét ágra sütött, a külső hőmérséklet elérte a 31-32 fokot, de a klíma remekül tartotta a beállított 22 fokot. Amikor a tavat megkerülve Balatonfüredet elhagyva rápillantottam a kalkulált hatótávra az 70 km-t mutatott. Ez volt a stratégiai menekülőpont. Ha itt meg lettem volna szorulva, akkor Veszprém felé veszem az irányt, mert az csak 20 km-re lett volna. De mivel az órám 70-et mutatott, Siófok meg a navi szerint 56 km-re van így tovább haladtunk. Azonban még csak ezután jött a meglepetés. Ha jól emlékszem Balatonfűzfőtől egy olyan hosszan elnyúló emelkedő kezdődött ami szépen elkezdte megzabálni a tartalékunkat. De az elveinket nem adhattuk fel, nem engedtünk a sebességből, a klímából és a komfortból. Eljött az idő amikor már csak 1 km-rel mutatott többet a kalkulált táv mint a navi értéke. Innentől izgalmas volt. Szerencsére a hegymenetet lejtmenet követte, így megint felkúszott a különbség 9 km-re. 32 kalkulált km-nél az autó közölte, hogy vészesen fogy a delej. Már csak kb. 5 km-re lehettünk a siófoki villámtöltőtől (ekkor az autó 5% töltöttségen volt és 15 km-t jósolt) amikor a kijelzett értékek eltűntek és az autó közölte, hogy az akku töltöttség kritikus szintre lépett. Persze itt már tudtam, hogy nagy baj nem lehet. Rendesen begurultunk a töltőhöz, az autó semmit nem vett el a teljesítményből, és klíma is végig tolta a hideget. Az autóból kiszállva a töltőn egy angol nyelvű hibaüzenet fogadott. Na itt meghaltam és újjá születtem. Szerencsére egy „OK” megnyomására resetelt, újraindult és üzemkész volt. A töltőfej rácsatlakozásakor 3%-ot írt ki töltöttségnek. Ez szerintem még kb 8-9 km-re lett volna elég.

Érkezés: Siófoki villámtöltő
Idő: 14:57
Akku töltöttség: 3%
Megtett táv: 207 km
Átlagsebesség: 54 km/h
Átlagfogyasztás: 11,6 kwh/100 km
Külső hőmérséklet: 31 °C

42 + 11 perc töltés után ismét 100%-on, ereje teljében volt az aksink, így 223 kalkulált km-rel 15:55-kor nekivágtunk a hazaútnak.

 

Harmadik etap

A napi események után ez már sok meglepetést nem okozott. Mivel tudtam az előzményekből, hogy ez sima futam lesz – nem kell beparázni a cseszneki szerpentintől – meg már kicsit fáradt is voltam, ezért voltak szakaszok ahol kicsit jobban eleresztettem a ménest és így kicsit többet fogyasztott. A hazaérkezésünk eredményei:

Érkezés: Halászi
Idő: 18:43
Megtett táv: 170 km
Maradék hatótáv: 38 km
Akku töltöttség: 17%
Átlagsebesség: 56,6 km/h
Átlagfogyasztás: 12,4 kwh/100 km

Összesen 546,1 km-t autóztunk, és az átlagfogyasztásunk 12,1 kwh/100 km volt. Egyértelművé vált számomra, hogy egy 30 kWh-s Nissan LEAF-ből normál körülmények között kompromisszumok nélkül kiautózható a 200 km főleg sík terepen, de azért megnyugtatóbb lenne 100 km-ként egy villámtöltő.

További beszámolók hosszabb utakról: Renault Zoe túra Európán átEgynapos túra Bécsbe villanyautóval

Ha olyan útra vállalkozol, ami bármi módon érdekes lehet a többi villanyautós vagy a villanyautóra váltáson gondolkodók számára, akkor dokumentáld az utat, és írd meg nekünk a beszámolót!

Villanyautósok