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
auto
2024. 04. 19. péntek

A napokban több hírportálon is kész tényként jelent meg, hogy a magyar állam elektromos autókat vesz, és erre milliárdokat költ el. Ezzel szemben a valóságban vásárlásról a most kihirdetett tender eredményeként nem született döntés. A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) mindössze keretmegállapodásokat kötött három autóbeszállítóval, ami szerint az állami szervezetek, ha elektromos autót vásárolnak, akkor a tenderen ajánlott modelleket (vagy azok utódmodelljeit) a következő két évben a megadott kedvezménnyel tudják megrendelni az állam által az adott járműkategóriákra meghatározott költségkeret erejéig. A közzétett adatokból semmi sem utal arra, hogy a KEF vagy bármely más állami szervezet vagy állami tulajdonú vállalat akár csak egyetlen egy autóra is adott volna megrendelést ennek a programnak a keretében.

Budapest, 2015. november 14.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter áll egy elektromos autó mellett a következő héten megrendezendő Új úton az elektromobilitás az Európai Unióban című konferencia és családi nap felvezetéseként megrendezett elektromosautó-felvonuláson a fővárosi Felvonulási téren 2015. november 14-én.
MTI Fotó: Mohai Balázs

A beszámolók szerint a tender különböző kategóriáiban 3 különböző nyertest hirdettek. Elvileg velük kötöttek most keretszerződést. Ennek ellenére a Kozbeszerzes.gov.hu oldalon egyelőre csak a Gablini csoporttal megkötött szerződés érhető el, amiben 30 kWh-ás, Visia felszereltségű Nissan LEAF modellekre adtak ajánlatot. A Népszava.hu weboldalon megjelent hírben másik két kategóriában nyertesként említik még a Porsche Hungáriát és a Pappas Autot, amelyek vélhetően Volkswagen e-Golf és Mercedes Benz B250e modellekkel nyerhettek, de a hivatalos dokumentumokban ennek nem találtuk nyomát. Ha valaki megtalálja, akkor megköszönjük, ha elküldi a hiteles forrást.

Sajnos ez a tender nem biztosít többet, minthogy az állami szervezetek és vállalatok fix kedvezménnyel juthatnak hozzá ezekhez az autókhoz, miközben leszűkíti a mozgásterüket a választás terén (persze vehetnek máshonnan autókat, de lássuk be, kevesen fognak foglalkozni a kereséssel, ha a KEF egy kész listát kínál. De a legnagyobb baj, hogy jelenleg semmilyen terv nem létezik az állami szervezeteknél és nagyvállalatoknál futó, sokszor kizárólag csak a városokban használt környezetszennyező autók elektromosra való cserélésére.

Villanyautósok