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
auto
2024. 04. 19. péntek

Az elektromobilitás terén eddig kiváró gyártók szinte kivétel nélkül mind 2020-ra ígérik a világmegváltó modelljeik bevezetését, így a következő két évet a tisztán elektromos autók terén valószínűleg három modell fogja uralni. A Chevrolet Boltot és a Tesla Model 3-at már bemutatták, ma pedig az új Nissan LEAF-ről hullt le hivatalosan is a lepel. A japán gyártó új modelljét már egy bő éve várja a villanyautós közösség, így nem csoda, hogy a felfokozott várakozásokat kihasználva a Nissan már két hónapja csepegteti az információkat a megújult Nissan LEAF-ről.

Az előd modellből annak furcsa és megosztó külseje ellenére több fogyott, mint bármelyik vetélytársából. Eddig kb. 280 ezer talált gazdára, ebből 113.282 az Egyesült államokban.

A villanyautózás fejlődésének jelenlegi szakaszában a hatótáv és az akkumulátor a legtöbb leendő vásárlót foglalkoztató kérdések. A Nissan már korábban leszögezte, hogy a fokozatos fejlődés hívei, így egy nagy ugrás helyett kisebb lépésekben tervezik növelni az akkumulátor kapacitását. Az új Nissan LEAF akkumulátorának kapacitása ennek megfelelően nagyjából 33%-kal, 30 kWh-ról 40 kWh-ra nőtt. Ezzel az autó a rendkívül optimista japán JP-08-as mérési ciklus szerint 400 km megtételére képes, ami 40%-os növekedés a korábbi modellhez képest. A sokkal realisztikusabb EPA mérésre lefordítva ez nagyjából 240 km-es hatótávot jelent. A 200 mérföldes, vagyis nagyjából 320 km-es hatótávot a vállalat a 2018 végén megjelenő 2019-es modellévű autóba kerülő 60 kWh-ás akkucsomaggal tervezi elérni.

Külsejét tekintve az autó a várakozásoknak megfelelően konzervatívabb lett. Nem akar már kitűnni a tömegből, nem akarja megkülönböztetni magát mindenáron a többi autótól. Jól illeszkedik a Nissan aktuális dizájn nyelvezetébe. A fotók alapján úgy tűnhet, hogy az autó arányai változtak valamelyest, azonban az eredeti forma jórészt változatlan. Ennek ellenére az új Nissan LEAF 35 mm-rel hosszabb, 20 mm-rel szélesebb és 10 mm-rel magasabb lett, miközben a tömegközéppontját fél centivel sikerült lentebb vigyék. Az arány változásának érzetét a két tónusú festés okozza, ami új dizájnelem a Nissan LEAF esetében.

A belső tér megújult ugyan, de a jelenlegi modellt használók sok ismerős megoldással találkozhatnak az új Nissan LEAF-ben is. Az ajtók, mintha nem is változtak volna, és az indító gomb (erre miért lesz még 2018-ban is szükség?) illetve az irányváltó félgömb is olyanok, mint eddig. Az eddigi több modulból összeálló műszerfal kijelzőt egy nagy képernyő váltja, amin a mai kornak sokkal megfelelőbb műszeregység imitáció jelenik meg.

Az új Nissan LEAF bemutatóján a Nissan az elektromos meghajtással szinte alig foglalkozott. Azon felül, hogy megnőtt az akkucsomag kapacitása és ennek eredményeként a hatótáv az első Nissan LEAF hatótávjának több mint kétszerese lett, sok szó nem esett a hajtásról. Az új inverter technológiának köszönhetően a korábbi 80 kW helyett immár 110 kW áll rendelkezésre gyorsításnál, de az AC töltés teljesítménye úgy tűnik, hogy továbbra is 6 kW marad (legalábbis a japán piacon biztosan). Az eddig megjelent japán és amerikai fotókon a töltőcsatlakozó továbbra is Type1-es szabványú, európai verzióról egyelőre még nincs információ. A CHAdeMO port úgy tűnik, hogy teljesítményét tekintve is változatlan, a 80%-os töltöttség eléréséhez várhatóan 40 percre lesz szükség.

Ennél sokkal több szó esett azonban az autó legújabb, vezetőt segítő funkcióiról. A Nissan Intelligent Mobility részeként ProPilot gyűjtőnéven emlegetett funkciók autópályán önálló vezetést, teljesen önálló párhuzamos és merőleges parkolást, és egy pedálos vezetést biztosítanak. A balesetek egy része kis sebességnél a nem várt akadályok megjelenésekor történő nem megfelelő pedálválasztásból adódnak. A ProPilot ilyenkor is figyel és ha szükséges beavatkozik. Az autópályán önálló haladást biztosító rendszer az autót a sáv közepén tartja a megadott sebességgel, de szükség esetén lassít és gyorsít. Nem tud sávot váltani és előzni, de figyelmeztet a takarásban lévő akadályokra és vészhelyzet esetén akár állóra is tudja fékezni az autót. Az amerikai beszámolókból úgy tűnik, hogy nem minden funkció lesz azonnal elérhető minden piacon, így Amerikában egyelőre nem fog tudni önállóan parkolni az autó. A vészfékezés rendszer várhatóan minden felszereltségi szinten alap lesz, de a többi ProPilot funkció csak a két magasabb felszereltségnél lesz rendelhető.

Az autó európai ára egyelőre nem ismert, de a sokkal egységesebb amerikai piacon az új Nissan LEAF listaára 690 dollárral alacsonyabb lesz, mint a most futó modellé, így a konfigurálás 29.990 dollárról indulhat majd. Az amerikai piacon az SV szint 32.490, az SL pedig 36.200 dollárról indul. A ProPilot mellett a folyamatos netkapcsolat is a két magasabb szint kiváltsága marad. Az értékesítés a japán piacon október másodikán indul, az amerikai piacon az év végétől lesz elérhető.

A teljes bemutató itt nézhető meg újra:

Még egy kisfilm az új Nissan LEAF külsejéről:

Az új Nissan LEAF belseje:

 

Villanyautósok