Személyes történet: Villanyautó napi 80-100 km-re

Személyes történet rovatunk mai interjúalanya a villanyautókhoz abszolút ideális, agglomerációs közlekedésre vette az autóját, de most már a hosszabb utakra is ezzel járnak. Tibor idehaza elsők közt váltott elektromos autóra, amikor még sem zöld rendszám, sem ingyenes parkolás nem ösztönözte a vásárlókat.

Mióta jársz villanyautóval? Miért döntöttél úgy, hogy elektromos autóra váltasz?

2014-ig csak olvasgattam a villanyautókról, de meg sem fordult a fejemben, hogy ez akár számomra is megfizethető dolog lehet. Az áttörést az jelentette, amikor egy ismerős rávilágított, hogy drága ugyan a villanyautó, de a jóval alacsonyabb üzemeltetési költségen 3-4 év távlatában jóval alacsonyabb a teljes bekerülési összeg, mint az addig használt hagyományos autója esetében. Én is átnéztem, hogy az elmúlt években mennyit költöttem benzinre illetve az autó javíttatására, és gyorsan nyilvánvalóvá vált, hogy nem szabad újra hagyományos autót venni. Pedig akkor még szó sem volt az ingyenes parkolásról, és ingyenesen használható nyilvános töltőből is sokkal kevesebb volt. A költségeket fizetős parkolásra és otthoni konnektoros töltésre számolva is az jött ki, hogy 4 év távlatában már jobban járok a villanyautóval, mint egy ugyanolyan invesztícióval megvehető benzinessel. A lényeg egyébként az, hogy abból a pénzből, amit korábban üzemanyagra költöttem, most nem csak az áram díja, de a banki törlesztőrészlet is kijön. Az ingyenes parkolás és a vártnál is kedvezőbb költségek miatt már most 3 év után közel 1 millió forint pluszban vagyok.

Mi volt az a pont, amikor rájöttél, hogy ez a jövő?

Az autó megvétele előtt keveset tudtam a villanyautózásról. Nem is igazán volt honnan tájékozódni. Akkor még nem láttam akkora lehetőséget ebben. Imponáló volt a kedvezőbb költség és az új technológia, de inkább csak egy jó kalandnak tűnt. Az első néhány hónap után azonban egyértelművé vált, hogy innen nincs visszaút.

EZT OLVASTAD MÁR?  Elektromos autóval a Balaton körül !?

Mi jellemző a mindennapi közlekedésedre? Hány km-t mégy egy nap általában?

Budapest agglomerációjából járok napi szinten a fővárosba dolgozni, így napi 60-70, de nem ritkán 100-120 km-t teszek meg. Ezeket a távolságokat az általam választott autó télen fűtéssel, nyáron klímával is meg tudja tenni, így nem kell nap közben töltenem. Az elhasznált energiát otthoni fali töltőn gond nélkül tudom pótolni az éjszaka során. Az én autómban csak egy 3 kW-os fedélzeti töltő van, így otthon igen lassan tölt, de amíg éjjel alszom, addig majdnem mindegy, hogy 4 vagy 7 óra alatt tölt-e fel az autó. Nyáron egyébként csak 80%-ra töltöm az akkumulátort, hogy kíméljem, csak télen töltöm 100%-ra, mert nem akarok kockáztatni, hogy a fűtésen kelljen spórolni.

A hétvégi, családi programokat is meg tudjátok oldani villanyautóval?

Egészen sok helyre el lehet jutni villanyautóval akár Magyarországon is, de nyugati irányban átlépve az országhatárt tényleg eltűnnek a korlátok és a nehézségek. Feltéve, hogy az ember felszerelkezik a megfelelő azonosító kártyákkal. Jártunk már Miskolcon, Debrecenben, Szegeden, Békéscsabán, Siófokon, Várpalotán és Bécsben is. Van, ahol már többször is. Sajnos keleti irányba még nem lehet villanyautóval elindulni, oda még benzinessel járunk.

Mi volt a leghosszabb út, amit villanyautóval tettél meg?

Bécsben voltunk az autóval úgy, hogy reggel mentünk, este jöttünk vissza. Ez közel 600 km. Tehát akár a horvát tengerpart sem elérhetetlen villámtöltővel, igazából csak a magyarországi szakasz necces. Emiatt legutóbb még inkább benzines autóval mentünk. Két autónk közül egy még benzines, de valószínűleg anyagilag jobban jönnénk ki, ha mindkét autót elektromosra cserélnénk, és a villanyautóval nem megtehető évi néhány útra bérelnénk egy hagyományosat.

Milyen autót használsz? Miért erre a típusra esett a választásod?

EZT OLVASTAD MÁR?  Több tisztán elektromos Porsche modell is érkezhet a Mission E mintájára

24 kWh-ás Nissan LEAF. Időközben volt még egy Peugeot iOn-unk is, ami az egyik legpraktikusabb autó, amit eddig használtam. Amikor a LEAF-et vettük, akkor kompakt méretben elérhető áron nem nagyon volt más, így lett ez a típus.

Hol és mikor töltöd leggyakrabban a villanyautód? Tudod-e otthon tölteni az autód?

Az autót szinte csak otthon töltöm. Ha hosszabb útra megyünk, vagy egy adott napon belül 120-150 km-nél többet kell menjek, akkor használom a nyilvános töltőket. Ha hosszabb-rövidebb megszakításokkal ügyeket intézek a fővárosban, akkor a nyilvános töltőkön töltök, illetve ha este színház vagy más program miatt vissza kell menni Budapestre, akkor szintén egy váltóáramú oszlopról töltök, amíg az autó egyébként is áll. Így mire este hazafelé indulunk, újra van elég energia, hogy hazaérjünk. Hosszabb úton villámtöltőkkel tervezek úgy, hogy lehetőleg egy töltőnél se kelljen 30 percnél többet állni. De volt olyan is, ahol csak 8-10 percnyi töltésre volt szükségünk.

Ha egy dolgot kellene kiemelni a villanyautózással kapcsolatban, akkor mi lenne az?

Számomra a legnagyobb érték, hogy csöndes és kényelmes.

A következő autód is elektromos lesz?

Igen, mindenképpen. A múltkor egy kézi váltós dízelt kellett egy fél napig használnom, és kimondottan büntetésnek tűnt a villanyautóhoz képest. Pedig felszereltségét tekintve sokkal komolyabb és drágább modell volt.

További személyes történetek

Hozzászólások

Elektromos autót használsz?

Hozzászólás