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
auto
2024. 04. 19. péntek

Oxfordban sem látják szívesen a hagyományos autókat

elektromos autó

Manapság alig telik el úgy hónap, hogy ne jelenne meg valamely város központjából kitiltani tervezett autók híre a világhálón. Némely esetben ez a tilalom minden gépkocsira vonatkozik, aminek hátterében olyan városrendezési elképzelések állnak, mint a gyalogos és biciklis közlekedés ösztönzése és biztonságosabbá tétele. Az ilyen intézkedések viszont többnyire csak bizonyos utcákra vonatkoznak, semmint az egész városközpontra. Sokkal jellemzőbb azonban az az elgondolás, miszerint a benzin-és dízelautókat tiltják ki a belvárosból, vagy annak egy-egy kerületéből, úgynevezett zéró kibocsátási zónákat létrehozva a városban. Nyilvánvalóan ezen intézkedések célja a nagyváros levegőminőségének javítása, valamint a zaj csökkentése, így az elektromos autók mentességet élvezhetnek a rendelkezés alól. A városközpont ilyesféle megtisztítása a káros kipufogógázoktól egyébként elsősorban a nagyobb városokban jellemző, érthető módon ott, ahol a légszennyezés mértéke eléri a kritikus szintet. Az autómentes mozgalom vezető városairól a Business Insider készített egy listát, melyben helyet foglal többek között Párizs, London, Oslo, és több, Európán kívüli nagyváros is.

Oxford belvárosa, ahol 10 év múlva már csak elektromos járművekkel találkozhatunk Forrás: The Independent

A legújabban megjelent hír ugyanakkor nem egy milliós metropoliszról szól, hanem a mindössze 135 ezer fős lakosságú Oxford városáról. A városi tanács elképzelései szerint a hagyományos járműveket 2020-ban kezdik el több lépésben kivezetni a város belsejéből, s ennek első áldozatai a nem elektromos taxik, a könnyű haszongépjárművek, és a buszok lesznek, melyeknek megtiltják néhány utca használatát a belvárosban. Aztán a technológia fejlődésével, várhatóan 2035-re lehetővé válik, hogy minden nem elektromos járművet, köztük a nehéz tehergépjárműveket is teljesen eltüntessék a városközpont egészéből. A híres egyetemváros egyes területein a nitrogén-dioxid légköri mennyisége meghaladja a maximálisan elfogadható határértéket. A tervezett lépések következtében eme káros gáz mennyisége a negyedére eshet vissza. A kitűzött célok sikeres megvalósítása érdekében a város egy 500 000 fontos (átszámítva közel 174 millió forintos) állami támogatást használ fel töltőállomások kiépítésére a taxik számára, és egy 800 000 fontos (átszámítva majdnem 280 millió forintos) támogatást pedig 100 másik töltőállomás létrehozására, melyeket a lakosság használhat majd. Továbbá az elektromos járműveket vezető sofőrök kedvezményesen parkolhatnak, lesznek kizárólag elektromos taxik által igénybe vehető taxiállomások, illetve olyan rakodóterületek, melyet csak elektromos járművek használhatnak. Remélhetőleg egyre több település fogja majd követni ezt a példát a közeljövőben, így tehát, ha autóval szeretnénk bejutni a városok központjába, akkor nem tudjuk kikerülni egy elektromos kocsi beszerzését.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.