Személyes történet: Nem kell félni a használt villanyautótól

Személyes történet rovatunkban ismét egy elégedett Nissan LEAF tulajdonos osztja meg villanyautózással kapcsolatos saját útját és tapasztalatait.

Mióta jársz villanyautóval? Miért döntöttél úgy, hogy elektromos autóra váltasz?

Már több mint fél éve, hogy villanyautóval járunk. Amikor 2010-ben bemutatták a Nissan Leaf-et akkor már tudtam, hogy ez lesz a következő autóm. Persze várni kellett rá pár évet míg használtan számomra is megfizethető lett. Már 2010 előtti években is folyamatosan azon kalkuláltam és számoltam, hogy egy hagyományos autó átalakítása mennyibe kerülne, de mivel megjelentek a széria villany autók ezért nem vágtam bele a projektbe.

Mi volt az a pont, amikor rájöttél, hogy ez a jövő?

Szerintem már a szakmámból kifolyólag is ez számomra soha nem volt kérdés. Érdekes volt látni, hogy sok év várakozás után egyszer csak elkezdtek szériában villany autókat gyártani. Az elmúlt 5 évben hihetetlenül nagyot fejlődött az akkumulátor technológia (legalábbis az előző 100 évhez képest). Ha a saját autómat veszem példának akkor egy generáció váltás alatt majdnem megduplázódott az akkumulátor kapacitása, úgy hogy közben ugyanakkora helyen elfér.

Mi jellemző a mindennapi közlekedésedre? Hány km-t mégy egy nap általában?

A munkám miatt általában naponta változó mennyit autózok. Évente a 30e km könnyen összejön. Vannak olyan napok amikor 200-300km-ert is megteszek. De nagy általánosságban inkább 60-120km között szokott lenni. Persze ha messzebb megyek akkor azért előző este pontos tervezést igényel a töltések megtervezése.

EZT OLVASTAD MÁR?  Személyes történet: évi 2,7 tonna CO2-vel kevesebb

A hétvégi, családi programokat is meg tudjátok oldani villanyautóval?

Kivétel nélkül az elmúlt fél évben az összes nagyobb utazásunkat meg tudtuk oldani villany autóval. Többször megjártuk: Sóskút-Dömös(70 km), Sóskút-Csopak (110 km), Sóskút-Gyöngyös(110 km), Sóskút-Mezőkövesd (164 km), Sóskút-Tapolca(160 km), Sóskút-Fonyód (140 km) útvonalakat. Magyarország szerencsére nem olyan nagy, hogy útközben 1-2 villám töltéssel ne lenne elérhető akár egy távolabbi célpont is.

Mi volt a leghosszabb út, amit villanyautóval tettél meg?

Egy töltéssel 150km volt a legtöbb amit autóztam úgy, hogy még maradt 10km-em a végén. Egy nap alatt a legtöbb amit megtettem az 340km volt. Persze ekkora távon 2 db villám töltésre is szükségem volt egy kis konnektoros rásegítéssel.

Milyen autót használsz? Miért erre a típusra esett a választásod?

Nissan Leaf (2011)-et használunk. Több szempontból ez volt a legszimpatikusabb. Első sorban használtan ebből van a legnagyobb választék és talán az ár/érték aránya a legjobb. Mivel általában 2 kisgyermekünk is velünk utazik ezért kisebb autót nem szerettünk volna.

Hol és mikor töltöd leggyakrabban a villanyautód? Tudod-e otthon tölteni az autód?

EZT OLVASTAD MÁR?  Fiat 500e-vel városon kívülre

Leggyakrabban otthon és a munkahelyemen töltöm, nyilvános töltőket csak akkor szoktam használni, ha épp arra van dolgom, vagy hosszabb útra indulunk.

A vásárlás előtt készítettél-e gazdaságossági/megterülési számítást, mi volt annak az eredménye, s az mennyire igazolódott be a valóságban?

A villanyautózás élményén felül, talán a költség kalkuláció volt a legfontosabb. A jelenlegi autó használati szokásaink mellett 2-3 év alatt megtérül a felára. Eddig úgy tűnik, hogy a számítás helyes volt.

Ha egy dolgot kellene kiemelni a villanyautózással kapcsolatban, akkor mi lenne az?

Hangtalan, rezgésmentes autózás.

A következő autód is elektromos lesz?

Egyértelmű, hogy igen. Sőt már tervezzük, hogy a második autónkat ami jelenleg benzines azt is hamarosan elektromosra cseréljük.

További személyes történetek

Elektromos autót használsz?

14 gondolat a “Személyes történet: Nem kell félni a használt villanyautótól” című anyaggal kapcsolatban

  • 2017-10-20 at 08:29
    Permalink

    Kis hazudósok! Nem félni kell a használt villany autótól, hanem “RETTEGNI”. Egytől egyig egy nagy marha, aki ma használt villany autót vesz! Szín tiszta pénzkidobás, ráfizetés az egész!

    Válasz
  • 2017-10-20 at 16:26
    Permalink

    Tök jó, hogy rendre felbukkannak itt fogalmatlan trollok, akik idehányják, hogy mindenki mekkora marha, aki a villanyautóra gondolni merészel. De érvek nincsenek, maximum a hatótávot benyögi némelyik, meg hogy tönkremegy az aksi. Az ilyeneknek nagyon szívesen a lábára ejtenék agy kettőstömegű lendkereket, hogy érezzék a súlyát annak, mekkora marhaságot állítanak.

    Válasz
  • 2017-10-22 at 09:49
    Permalink

    Kedves CsAlex!
    Bizonyára önnek van igaza, és itt egy csomó buta, pénzszóró ember gyűlt össze. A jelenlévők tekintélyes hányada tapasztatatai útján jutott önnel ellentétes következtetésre.
    A tudatlanok nevében kérem önt, hogy világosítson fel minket, ugyanis nem szeretnénk a tudatlanság sötét bugyrában leélni életünk hátralévő részét.

    Válasz
  • 2017-10-25 at 21:54
    Permalink

    Amennyiért megveszek egy villanyautót tegyük fel 10 millió forintért, addig egy középkategóriás, nem full extrás VW vagy hasonló kombit 3-4 millióért megveszek újonnan egy 5 literes fogyasztással. Marad a differencia összeg ami 6-7 millió forint. Abból az összegből veszek 350ft-os átlaggal 20.000 liter benzint. Ez a mennyiség elegendő nekem, tegyük fel napi 25km-t megyek az durván egy hónapban 38-40 liter üzemanyag. Ebből 41 évre elegendő benzint tudok vásárolni és rengeteg pénzt megspóroltam magamnak. A másik dolog, hogy az elektromos autóval még ma nem tartunk ott hogy az akkumlátorjaik sokáig bírják, illetve nincs meg a vezetési hangulat. Legalábbis az én szemszögemből…hangtalan vezetéstempó, nincs sebességváltás és lassan már odáig jutunk hogy nem csak magától parkol, hanem tartja az útirányt is, amit a Volvo már nagyon erősen tesztel. Én maradok a jó öreg V-TEC 2.2-esnél:) Nekem ez jön be, mielőtt valaki lehurrogna, ez a saját véleményem csak! 🙂 Köszi!

    Válasz
  • 2017-10-25 at 21:55
    Permalink

    Jó dolog, ha otthon lehet tölteni, de amit ma olvastam, aszerint nem sokáig.
    “…Az új törvény egy mellékhatása lehet, hogy a későbbiekben illegális lesz háztartási hálózatból autót tölteni,…”
    http://totalcar.hu/magazin/hirek/2017/10/25/kulon_termek_lesz_a_villanyauto-aram_magyarorszagon/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

    Van akkora a felvillanyozottak ereje, hogy ez ellen fellépjen?
    Ha betiltják az otthoni töltés, azzal nagyon betesznek a jó kis gépeknek.
    Értem én, hogy a zállam mindenből le akarja nyúlni a hasznát, de ez rettenetesen pofátlan húzás lenne.

    Válasz
    • 2017-10-25 at 22:39
      Permalink

      Igen, ez gyakorlatilag ellehetetlenítené még annak a megszállott csoportnak is a villanyautózást, akik minden eddigi nehézség ellenére early adopterként belevágtak. Ha ezt most meglépik, akkor garantált, hogy azok többsége is eladja a villanyautót, aki eddig hitt benne hozzá…

      Válasz
  • 2017-10-28 at 15:23
    Permalink

    Marhaság. Az otthoni töltés nem lesz illegális. Az viszont borítékolható, hogy lesz egy külön villanyóra az autónak. Biztos, hogy lesz valami plusz adó az autótöltésre használt elektromos áramon, de a jelenlegi tendenciákat figyelembe véve az jóval kedvezményesebb lesz az üzemanyagnál.

    Válasz
    • 2017-10-28 at 18:02
      Permalink

      Akkor ha rokonlátogatóba vagy barátokhoz megyünk és az autóban már nincs elég áram, hogy onnan hazajöjjünk, akkor amíg ott vagyunk (és nincs külön órájuk), akkor nem dughatom majd be a kocsit a konnektorba tölteni?

      Válasz
  • 2017-10-28 at 15:36
    Permalink

    Eleve az elektromos áram jóval univerzálisabb. Könnyebb eljuttatni bárhová, könnyebb felhasználni. Amint az autók, teherautók hozzák a belsőégésű motorokkal készültek paramétereit, az üzemeltetésük olcsóbb lesz, és a váltás robbanásszerű. Már most, hogy alsó-hangon hozzák a szükséges teljesítményt gyorsan terjednek. A technológiai hátrányt pedig 2-3 éven belül behozzák. Az áruk is folyamatosan igazodik az általános árszínvonalhoz. Egy Hyundai iOnique már csak 2 millióval drágább mint a hasonló paraméterű i30-as. Higgyétek el 20 év múlva külön hatósági engedély kell majd egy veteránautó találkozón, hogy beindítsák a masinákat.

    Válasz
    • 2017-10-28 at 18:03
      Permalink

      „Higgyétek el 20 év múlva külön hatósági engedély kell majd egy veteránautó találkozón, hogy beindítsák a masinákat.” – úgy legyen 😀

      Válasz
  • 2017-11-13 at 15:06
    Permalink

    Teljesen logikus, értelmes érvelés. Köszi!

    Válasz

Hozzászólás