Személyes történet: Nem kell félni a használt villanyautótól

Személyes történet rovatunkban ismét egy elégedett Nissan LEAF tulajdonos osztja meg villanyautózással kapcsolatos saját útját és tapasztalatait.

Mióta jársz villanyautóval? Miért döntöttél úgy, hogy elektromos autóra váltasz?

Már több mint fél éve, hogy villanyautóval járunk. Amikor 2010-ben bemutatták a Nissan Leaf-et akkor már tudtam, hogy ez lesz a következő autóm. Persze várni kellett rá pár évet míg használtan számomra is megfizethető lett. Már 2010 előtti években is folyamatosan azon kalkuláltam és számoltam, hogy egy hagyományos autó átalakítása mennyibe kerülne, de mivel megjelentek a széria villany autók ezért nem vágtam bele a projektbe.

Mi volt az a pont, amikor rájöttél, hogy ez a jövő?

Szerintem már a szakmámból kifolyólag is ez számomra soha nem volt kérdés. Érdekes volt látni, hogy sok év várakozás után egyszer csak elkezdtek szériában villany autókat gyártani. Az elmúlt 5 évben hihetetlenül nagyot fejlődött az akkumulátor technológia (legalábbis az előző 100 évhez képest). Ha a saját autómat veszem példának akkor egy generáció váltás alatt majdnem megduplázódott az akkumulátor kapacitása, úgy hogy közben ugyanakkora helyen elfér.

Mi jellemző a mindennapi közlekedésedre? Hány km-t mégy egy nap általában?

A munkám miatt általában naponta változó mennyit autózok. Évente a 30e km könnyen összejön. Vannak olyan napok amikor 200-300km-ert is megteszek. De nagy általánosságban inkább 60-120km között szokott lenni. Persze ha messzebb megyek akkor azért előző este pontos tervezést igényel a töltések megtervezése.

EZT OLVASTAD MÁR?  Okos húzással ösztönzi az autógyártókat a nagyobb hatótávra a kínai kormány

A hétvégi, családi programokat is meg tudjátok oldani villanyautóval?

Kivétel nélkül az elmúlt fél évben az összes nagyobb utazásunkat meg tudtuk oldani villany autóval. Többször megjártuk: Sóskút-Dömös(70 km), Sóskút-Csopak (110 km), Sóskút-Gyöngyös(110 km), Sóskút-Mezőkövesd (164 km), Sóskút-Tapolca(160 km), Sóskút-Fonyód (140 km) útvonalakat. Magyarország szerencsére nem olyan nagy, hogy útközben 1-2 villám töltéssel ne lenne elérhető akár egy távolabbi célpont is.

Mi volt a leghosszabb út, amit villanyautóval tettél meg?

Egy töltéssel 150km volt a legtöbb amit autóztam úgy, hogy még maradt 10km-em a végén. Egy nap alatt a legtöbb amit megtettem az 340km volt. Persze ekkora távon 2 db villám töltésre is szükségem volt egy kis konnektoros rásegítéssel.

Milyen autót használsz? Miért erre a típusra esett a választásod?

Nissan Leaf (2011)-et használunk. Több szempontból ez volt a legszimpatikusabb. Első sorban használtan ebből van a legnagyobb választék és talán az ár/érték aránya a legjobb. Mivel általában 2 kisgyermekünk is velünk utazik ezért kisebb autót nem szerettünk volna.

Hol és mikor töltöd leggyakrabban a villanyautód? Tudod-e otthon tölteni az autód?

EZT OLVASTAD MÁR?  Tartós teszt indul: megérkezett az új Nissan LEAF

Leggyakrabban otthon és a munkahelyemen töltöm, nyilvános töltőket csak akkor szoktam használni, ha épp arra van dolgom, vagy hosszabb útra indulunk.

A vásárlás előtt készítettél-e gazdaságossági/megterülési számítást, mi volt annak az eredménye, s az mennyire igazolódott be a valóságban?

A villanyautózás élményén felül, talán a költség kalkuláció volt a legfontosabb. A jelenlegi autó használati szokásaink mellett 2-3 év alatt megtérül a felára. Eddig úgy tűnik, hogy a számítás helyes volt.

Ha egy dolgot kellene kiemelni a villanyautózással kapcsolatban, akkor mi lenne az?

Hangtalan, rezgésmentes autózás.

A következő autód is elektromos lesz?

Egyértelmű, hogy igen. Sőt már tervezzük, hogy a második autónkat ami jelenleg benzines azt is hamarosan elektromosra cseréljük.

További személyes történetek

Elektromos autót használsz?