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
auto
2024. 04. 19. péntek

Ez fájni fog: január elsejétől drágulhatnak a villanyautók Amerikában

elektromos autó

Nem kellett sokáig várni, hogy bekövetkezzen az amerikai villanyautó barátok és környezetvédők rémálma. Miután gyakorlatilag beszántotta a Környezetvédelmi Minisztériumot (EPA), kampányában a megújuló energia ellenében a szénbányászat feltámasztását ígérte és nyíltan tagadta a klímaváltozást, Donald Trump úgy néz ki KO-val akarja földre küldeni a villanyautó eladásokat az USA-ban.

A Reuters legfrissebb híre szerint, a Trump és a Republikánus Párt  által szorgalmazott új adótörvény, gyakorlatilag 2018 január 1-től azonnali hatállyal megszüntetné a szövetségi állam által biztosított 7500 dolláros (nagyjából 2 millió forintos) adókedvezményt.

Forrás: CNBC, GettyImages

Mint ismeretes, a szövetségi állam évek óta működtet egy adó-visszaigénylési programot, melynek keretében, tisztán elektromos jármű  vásárlása esetén, maximum 7500 dollár visszaigényelhető az adóév végén. A program korlátja az volt, hogy amennyiben egy gépjárműgyártó eléri a 200,000 eladott EV-t az USA területén, fokozatosan, kb. 1 év alatt kivezetésre kerül a kedvezmény az autói számára. Ez a gyakorlatban elsőként a Teslát érintette volna és kb 2018 közepére saccolták, hogy a Model 3 hatására átlépi a határt a kaliforniai cég, de pár negyedévvel, esetleg egy évvel később a Nissan és a GM is elveszítette volna a kedvezményt. De a korai kivezetés,  komoly károkat okozhat a még gyermekcipőben járó villanyautó-piacnak.

A 100 ezer dollár átlagárral értékesített Model S és X valószínűleg nem (nagyon) fogja megérezni a változást, de az alacsonyabb árkategóriában más a helyzet. Az állami és szövetségi kedvezmények kombinálásával ugyanis, államtól függően, akár 20-25 ezer dollárért is haza lehetett vinni eddig egy Model 3-at, Leafet vagy egy Chevrolet Boltot (Opel Ampera-E). Sokan így már viszont nem tudják majd megengedni maguknak a villanyautót.

A meccs még nincs teljesen lefutva, hiszen ha az alsóház el is fogadja, a szenátus nem biztos hogy megszavazza a törvényt, de akár az is lehet, hogy ez a passzus kikerül belőle, ha elég nagy a felhördülés. Csak a rend kedvéért, mióta Trump hatalomra került, szinte az összes nagy törvénytervezet részben, vagy egészben elbukott, így az esély több mint matematikai, de közel sem garantált.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.