PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 20. szombat

Sorozatunk jobb megértéséhez az olvasó figyelmébe ajánljuk 2017 novemberi nyitó cikkünket. Fontos továbbá megjegyezni, hogy mivel Ázsiából nincsenek havi adataink, így azt a régiót csak negyedévente tudjuk áttekinteni.

2017 októbere kicsit felemás arcát mutatja a Tesla eladási adataiban.

A Tesla adatait vagy YoY (Year-on-Year) alapon érdemes vizsgálni, magyarul megnézzük az előző év azonos hónapját, vagy pedig az éven belüli előző negyedévek azonos sorszámú hónapját tesszük a friss adatok mellé. Ez így elsőre kicsit komplikáltan hangzik, de a konkrét számokkal már abszolút érthető lesz.

YoY – 2016 vs 2017

Nézzük Európát, ahol megint megdőlt az éves „negyedéven belüli első havi” rekord és 1464 Tesla került kiszállításra. Egy évvel ezelőtt, azaz 2016 októberében, csak 746 Tesla került leszállításra, pedig ez volt a második negyedév amikor mennyiségi Model X érkezett az öreg kontinensre. Így év-év összevetésben 96% a növekedés üteme.

Az Egyesült Államokban idén októberben 1970 S és X illetve valószínűleg 145 Model 3, azaz összesen 2115 Tesla került leszállításra, szemben az egy évvel ezelőtti 1425-el. Ez 48%-os bővülés.

Adatok forrása: insideevs.com és teslamotorsclub.com

QoQ – 2017, negyedévről negyedévre

De ennél talán még érdekesebb az éven belüli értékesítés alakulása. Ha októbert az előző hónaphoz hasonlítjuk, hatalmas visszaesést látunk, de a kép így csalóka, hiszen mint megírtuk a Tesla értékesítése a negyedéven belül meglehetősen ciklikus, az első két hónap „meh”, az utolsóban pedig jön az ereszd el a hajamat. Tehát a kérdés az, hogy az október, mint a negyedév első hónapja, hogyan viszonyul a januárhoz, áprilishoz és a júliushoz? Kiolvasható-e valami féle irány a negyedév hátralevő részére?

Kezdjük ismét Európában, ahol elég erősnek tűnik a kezdés – ismét megdőlt a negyedév eleji rekord. Januárhoz képest kevesebb mint 1% a növekedés, de ne felejtsük el, hogy 2017 januárja a tavaly decemberről, az Autopilot 2.0 hardver váltás miatt átcsúszott kiszállítások okán szokatlanul jól sikerült és abszolút (irreális) rekord volt. Most, ha csak egy hajszálnyival is, de ez dőlt meg. Ha áprilishoz hasonlítjuk októbert, majd 55%-os a növekedés, de júliushoz képest is 33%-kal jobb az adat és itt érdemes megjegyezni, hogy ez a Q3 volt a Tesla fennállásának eddig legjobb európai negyedéve. Ráadásul, pár kevés kivételtől eltekintve, szinte minden országban nagyon erős volt ez a hónap.

Forrás: teslamotorsclub.com

Mielőtt pezsgőt bontanánk azonban, nézzünk át az óceán másik partjára is. A fent említett 2115 autó 28%-os növekedés januárhoz képest és 15%-kal jobb mint április volt. So far so good, mondja az angol, de aztán jön egy kis bibi: júliushoz képest -32% a visszaesés. Mi történt?

Forrás: insideevs.com

Először is nézzük meg az anomáliát, amit a Model X júliusi számai mutatnak. Jól látszik, hogy a szokásos első hónapos volumen több mint kétszeresét produkálta a luxusterepjáró júliusban és ehhez képest, normál szintre, illetve picit afölé estek vissza a számok. Az S-nél is hasonlót figyelhetünk meg, csak sokkal kevésbé drasztikusan. Az InsedEVs szerkesztői szerint a Tesla idén szeptember végén illetve egész októberben is még a szokásosnál is jobban koncentrált az európai és ázsiai megrendelésekre, és az USA alig kapott gyártási helyet. Hogy ez így volt-e azt majd a decemberi európai adatok láttán eldöntjük. Hozzá kell még tenni, a „hiány” az X-et jobban érintette, mivel a meglévő 90D készleteket a Tesla elég alaposan kiszórta a 100-as aksi felfutása után, így nem volt most tartalék.

A Tesla bő egy héttel ezelőtti pénzügyi jelentésből azt is megtudtuk, hogy az utolsó negyedévben az S/X termelést 10%-kal csökkenti a cég, mivel kivezeti a harmadik műszakot. Ez így elsőre fura lehet hiszen ha a műszakok harmada kiesik, hogyhogy csak 10%-kal csökken a termelés? A Tesla szerint ismét sokat egyszerűsítettek a két nagy vas összeszerelésén és már 2 műszakkal hozni tudják a régi 3 műszakos termelés 90%-át. Az így felszabaduló munkaerő a Model 3 gyártósorára kerül át.

És hogy mit jelent ez az eladásokban? Nos a cég merészet állított: újabb rekord jön. A csökkenő gyártás és növekvő értékesítés látszólagos ellentmondását a Tesla készletei oldhatják fel. Az értékesítési csatorna „bufferének” csökkentése azonban kockázatos lehet, ráadásul ha ez igaz lenne, miért zuhant ekkorát az X?

Nos, 1 hónap múlva itt, a novemberi adatok ismeretében, megnézzük választ kaptunk-e a fenti kérdésekre.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.