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
auto
2024. 04. 19. péntek

Ezzel az autóval tért vissza a világhírű formatervező: azt hinnénk viccel, pedig nem!

elektromos autó

Chris Bangle neve sokak számára ismerősen csenghet, ugyanis karrierjének csúcsán az egyik leghíresebb autótervezőként emlegették. Hosszú éveken keresztül a BMW kötelékében dolgozott, s annak teljes modellpalettáját áttervezte, aminek következtében sokak elpártoltak a német gyártó autóitól, míg mások a mai napig a legkreatívabban megtervezett járművekként emlékeznek a munkáira. Végül 2009-ben otthagyta a BMW-t, és vele együtt az egész autóipart is, ám most visszatért egy tőle megszokott extravagáns külsejű járművel, mely a Los Angeles Motor Show-n került bemutatásra.

A REDS névre keresztelt, 2,97 méter hosszú elektromos autó az a jármű, amiben lenni akarunk, ha dugóba kerülünk. A szokatlan külsejű kocsi ugyanis kifejezetten a dugókra, de nem is akármilyen dugókra, hanem a kínai, 25 millió fős megalopoliszokban feltorlódó dugókra lett tervezve, ahol egy autó életének 90%-át mozdulatlan helyzetben, dudálva, és a sofőrjének szitkozódását hallgatva tölti. Ezért a beltér megtervezése még fontosabb is volt, mint a külsőé. A tervező szerint a jármű egy „tér, ami autó lett”. Ezt úgy kell értelmezni, hogy az első három élettér, az otthon, a munkahely, és a szociális terek mellé a REDS biztosít számunkra egy negyediket, amely csakúgy mint az otthonunk, a mi kis saját privát szféránk lesz, melyet kedvünkre alakíthatunk. Az autóba négy felnőtt fér be, és a hátsó ülések mögött elég hely van egy összehajtott babakocsi, valamint egy nagy bőrönd tárolására egyszerre. Álló helyzetben ráadásul a vezető ülés hátrafordítható, a kormány elhelyezkedése pedig állítható, hogy ne legyen útban.

A legszembetűnőbb furcsaság az autó megjelenésén az előre dőlő szélvédő, melynek oka részben a megnövelt tetőfelület, amelyre napelemek szerelhetők. Aerodinamikai szempontból nem tűnik túl hatékonynak, ám a tervező szerint egy áruszállító furgonhoz, vagy egy SUV-hoz hasonlít. Emellett a REDS egy alacsony sebességű városi használatra tervezett jármű, alig 120 km/h-s végsebességgel.

A volt BMW formatervező kisautóját egyébként a kínai CHTC fogja gyártani, merthogy igen, a gyártó tervezi piacra dobni a városi alkalmazásra tökéletesnek tűnő guruló minilakást.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.