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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Elektromos kamionokat építő startup száll versenybe a Teslával

Még a Tesla Semi érkezése előtt piacra dobná elektromos kamionját az a két fiatal srác által alapított startup, mely az áruszállítás által okozott kibocsátást igyekszik csökkenteni saját építésű, valamint hagyományos meghajtásúból elektromossá konvertált teherautókkal. A Thor Trucks nevet viselő Los Angeles-i vállalkozás a napokban mutatta be első saját járművét, a Thor ET-One-t, mely joggal hívható a kamionok Frankensteinjének: mivel az alapítók nem rendelkeznek akkora tőkével, hogy a semmiből építsenek fel egy teljesen új kamiont, így az különböző gyártók alkatrészeiből van összerakva. Nevezetesen az alváz a Navistartól, a tengelyek a Dana vállalattól, a villanymotor pedig a TM4-től származik.

A most bemutatott ET-One prototípus közel 36 tonnás teljes szállítási kapacitással rendelkezik, amivel készítői szerint 480 kilométert képes megtenni egy töltéssel, melyet általuk gyártott, LG Chem cellákból álló akkumulátorcsomagok biztosítanak. A gyártása 2019-ben kezdődne meg, és várhatóan 250 000 dollárba fog kerülni, azonban a startup egy 160 kilométeres hatótávú változatot is tervez építeni, aminek 150 000 dollár lesz az ára.

A Thor az ET-One építése mellett segítséget nyújt a vállalatok flottáinak elektromosításában is. Bár a startup alapítóinak nincs releváns szakmai tudásuk, olyan mérnököket és szerelőket béreltek fel, akik korábban a Navistarnál, BYD-nél, vagy a Faraday Future-nél dolgoztak. Szerintük a hagyományos kamionok átalakítása villanymeghajtásúra kiemelten fontos mind a költségek, mind a környezet szempontjából. Ahogy a honlapjukon látható, a zéró kibocsátáshoz 60%-kal kisebb fenntartási költség, és 70%-kal alacsonyabb üzemanyagköltség társul mérföldenként.

Talán nem lepődünk meg, hogy a Tesla Semi specifikációival nehezen tudna versenyezni egy startup által épített kamion, ráadásul a 480 kilométeres hatótávú változat 100 000 dollárral drágább is, mint a Semi ugyanezen verziója. Azt viszont jó látni, hogy az áruszállítás „megtisztításába” a nagy vállalatok, mint a Tesla, Daimler, vagy Cummins mellett beszállnak a kisebb startupok is, másokat is ösztönözve erre.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.