Általában igyekszünk a teljesen légből kapott pletykákat mellőzni itt a Villanyautósok.hu oldalain, de most már annyi jel, információ és hírmorzsa mutat egy irányba, hogy szinte biztos: újra sínen van a Model 3 gyártása. Arról pedig már értekeztünk itt párszor az elmúlt hetekben, hogy mennyire jól alakulnak az S és X eladások a 4. negyedévben, de most már van annyi adatunk decemberről, hogy meg merjük kockáztatni: érik a rekord számú eladás a nagyobbik Teslákból is.
Kezdjük mindjárt az utóbbival, hiszen itt van több konkrét adat.
A Tesla a 3. negyedéves pénzügyi jelentése majd az azt követő konferenciahívás során is beszélt az év végi tervekről és már ekkor jelezték, bár a 3. műszak kivezetése miatt 10%-kal csökkentik az S és az X gyártását, mégis van annyi tartalék a rendszerben, hogy rekord számú kiszállításokat várnak.
Az októberi és novemberi adatok elemzésekor már jeleztük, hogy az USA és Európa alapján úgy tűnik jól halad a kaliforniai gyártó e cél felé. Most azonban, így december közepén, a legfrissebb norvég adatok alapján meg merjük kockáztatni, hogy rendkívüli események híján szinte biztosan el is érik a tervezett számokat, és meglehet a 2017-es 100,000 S+X.
A fenti kép eléggé árulkodó, de azért szeretjük ha számok is alátámasztják a feltételezéseket. Nos a teslastats.no (közel) valós idejű számai alapján már kijelenthető, hogy december 14.én megdőlt az amúgy előző rekordnak számító 3. negyedéves értékesítés a skandináv országban. Ráadásul, a hónapnak még nincsen vége, így a szokásos trendek alapján még 7-800 autó leszállítása várható a hátralévő 10 munkanapon.
Itt érdemes emlékeztetni, hogy a 3. negyedév egész Európában is abszolút rekordnak számított, október és november pedig időarányosan messze felülmúlta azt. Talán csak az amerikai eladások voltak kicsit gyengébbek a várakozásoknál, viszont összességében még így is az újabb rekord felé tartottunk.
Ez önmagában nagyon jó hír és „békeidőben” már elég is lenne a TSLA részvények szárnyalásához, de tudjuk, hogy most minden szem a Model 3 gyártásán van. Ahogy a cikk elején írtam, igyekszünk nagyon óvatosak lenni a pletykákból történő becsléssel, de a mai napon itt is elértük a kritikus tömeget.
Kezdjük talán a leggyengébb „bizonyítékkal”.
A szokásos Tesla fórumokat bújva a nyár végén, ősz elején fülsiketítő volt a csend a Model 3 körül. A teslások közössége elég aktív és, a legnagyobb szeretettel mondva, eléggé kocka is, tehát a múlt alapján szinte biztos volt, hogy ahogy az S és az X esetében is, amint felfutnak a szállítások, tele lesznek a szokásos helyek a beszámolókkal, a friss tulajdonosok ujjongó posztjaival és képeivel. De nem volt szinte semmi csak az ordas nagy csend.
Nemúgy az elmúlt hónapban. Már november közepén beszámoltunk róla, hogy egyre szaporodnak a vadonban elkapott Model 3 alvázszámok és egyre nagyobb és nagyobb sorozatszámokat találtunk. Azóta azonban robbanásszerűen megnőtt az élménybeszámolók száma: nap mint nap több tucat új Model 3 tulajdonos osztja meg örömét a Teslás fórumokon, és a sorozatszámok is 2500 felett járnak.
Ez így önmagában elég kevés lenne, de pár lelkes fórumozó írt egy kis botot (mondom, hogy kocka), ami egész nap a TMC, a Reddit, a Teslarati és egyéb hasonló helyek oldalait szkennelve begyűjti a megosztott alvázszámokat és ebből grafikonokat gyárt.
Itt emlékeztetnék mindenkit, hogy a legmagasabb, utcán elcsípett szám a 2,561-es nem azt jelenti, hogy ennyi Model 3 készült, hiszen a sorozatszámokat véletlenszerű sorrendben osztják ki. Viszont az ebben a pillanatban 399 elcsípett egyedi azonosító alapján a grafikonból egyértelműen látszik, hogy mind az észlelések sűrűsége, mind a számok folytonossága egyre nagyobb és már tisztán látható az az exponenciális függvényhez hasonlítható S-görbe, amiről Musk a kezdetektől fogva papol.
De persze a Tesla rajongók az elszántsága nem ismer határokat, vannak akik a kaliforniai gyár környékén körözve videóznak és kapják lencsevégre a frissen legyártatto 3-asokat. Az egyik legutóbbi ilyen alkalommal 90 db új autót azonosítottak és 57-nek a sorozatszámát is begyűjtötték.
És akkor menjünk tovább az elszántság és az őrület közötti vékony mezsgyén, mert hogy vannak akik napi friss műholdfelvételeket hasonlítanak össze, hogy kiszámolják mennyi új 3-as hagyta el gyárat, mások pedig kocsmai beszélgetéseken faggatnak Tesla alkalmazottakat és ez alapján jelentik, hogy sínen vagyunk.
Azonban az elmúlt pár napban előkerült néhány konkrét bizonyíték is. December 12-én fedezte fel egy Twitter felhasználó az amerikai import adatbázisban, hogy a Tesla novemberig annyi 12 voltos akkumulátort kapott (specifikusan abból a típusból ami a Model 3-ba megy), ami majd 10,000 autó gyártásához elég. Márpedig az autógyártók just in time rendszerében, a lehető legkevesebbet igyekeznek feleslegesen raktározni és csak a gyártás előtt kerülnek az alkatrészek leszállításra.
A legkomolyabb nyom azonban december 14-én látott napvilágot, amikor is a Tesla egyik tajvani beszállítója tudatta a helyi médiával, hogy a kaliforniai gyártó decembertől újra heti 5000 Model 3-hoz elegendő alkatrészt rendelt tőlük. Az eset pikantériája, hogy ugyan ez a beszállító volt az, amely októberben nyilvánosságra hozta, hogy a Tesla 40%-kal csökkentette a megrendeléseket.
Úgy tűnik minden egy irányba mutat… A cliffhanger feloldása legkésőbb január 1-3 között várható a hivatalos értékesítési adatok részeként és természetesen elsőként itt a Villanyautosok.hu-n lehet majd olvasni róla.