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
auto
2024. 03. 29. péntek

Szuperolcsó elektromos crossover tör a Tesla Model X babérjaira Kínában

A villanymotoros crossoverekre óriási a kereslet, különösen a világ legnagyobb autópiacán, Kínában, ahol azonban eddig a BYD-n kívül egyik gyártó sem tudott semmi érdemlegeset felmutatni a szegmensben, éppen ezért a Tesla Model X importautó létére és magasabb ára ellenére is hatalmas érdeklődést kapott. Most viszont új jelentkező akadt a kínai SUV-k trónjára, mégpedig a NIO ES8 személyében.

A három éve működő start-up vállalat legelőször áprilisban mutatta be autóját, ami mostanra a  sorozatgyártásra is megérett, és előrendelhető a kínai vásárlók számára. Lihong Qin, a NIO igazgatója szerint csapatával igenis képesek felvenni a versenyt a Teslával technológia szempontjából, s a hétszemélyes, alumíniumkarosszériás SUV teljesítmény tekintetében meg is közelíti a Model X-et, azonban kissé alatta marad. Az ES8 egy 70 kWh-s akkucsomagot hordoz magával, ami a NEDC értékelés szerint 355 kilométeres hatótávot biztosít a kocsinak. A két villanymotor közel 650 lóerő teljesítménnyel és 840 Nm nyomatékkal bír, és a NIO szerint a 0-100-as sprintet 4,4 másodperc alatt futja le.

Hogy a csúcstechnológiák se maradjanak ki az autóból, a kínai start-up alaposan telepakolta az ES8-at radarokkal, ultrahangos érzékelőkkel, és kamerákkal, melyek a sofőrt segítik a vezetésben, továbbá ez a világ legelső járműve a Mobileye legújabb EyeQ4 chip technológiájával, valamint a NOMI nevű mesterséges intelligencia-rendszer is helyet kapott a kocsiban. Ez olyan biztonsági és kényelmi funkciókat biztosít, mint például az autópályán, illetve forgalmi dugóban történő önálló vezetés, vagy az automata vészfék.

A NIO ES8 legnagyobb előnye a Tesla Model X-szel szemben egyértelműen az ára. A legelső 10 000 kiszállított darab Founder’s Edition lesz, ami nagyjából 83 000 dollárba kerül, ám a gyártó elmondása szerint ezek már mind el is fogytak. Alapáron az elektromos crossover 68 000 dollár környékén kezdődik (17,8 millió forint), melyet az adókedvezmények 57 000 dollárig (15 millió forintig) húznak le, ami gyakorlatilag a Model X árának durván a fele Kínában.

Azoknak, akik nem szeretnék hosszabb utazásaik során újratölteni autójukat, a NIO felajánlja az akkumulátorok bérlésének lehetőségét, valamint olyan állomásokat is elérhetővé tesz, amelyek önműködő módon mindössze 3 perc alatt kicserélik az ES8 aksiját. A gyártó azt ígéri, hogy 2020-ra 1100 ilyen állomást fog létrehozni. Ha mindez nem lenne elég, a NIO 1200 töltőautó elindítását is tervezi, melyek bárhol és bármikor képesek feltölteni a tulajdonos autóját 100 kilométerre elegendő energiával körülbelül 10 perc alatt.

Hogy a Tesla eladásai miként fognak változni az ES8 piacra kerülése után, arról a NIO alapítója, William Li beszélt:

„Nehéz előre megmondani, hogy mi várható. Talán kevesebbet fog eladni a Tesla, miután kiadtuk a termékünket. Vagy valószínűleg, mivel az egész piac növekszik, továbbra is növelni fogja eladásai számát. Nehéz megjósolni. De sok olyan vásárlónk van, akik a Teslától pártoltak át hozzánk, és sokan mindkettőnktől vettek autót.”

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAyLzIwMjQtMDItMDEtdm9sdGllLWV2LTEzMDB4NjAwLTQuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1ldi0xMzAweDYwMC00LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.