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
auto
2024. 04. 24. szerda

„Educated guess” – mondják angolul, egy olyan tipp, vagy becslés, amit a témában tájékozott illető tesz, de konkrét bizonyítéka nincs rá. Most valami ilyen következik, 9 pontba szedve. Tehát szigorúan véve, az alábbiakból minden találgatás lesz, de azért nem alap nélküli. 2018 fő Tesla eseményeit az elmúlt hónapok hírmorzsái, hivatalos információi, Musk Twitter posztjai és az internet egyéb bugyraiból (Reddit, TMC, InsideEVs, Electrek, stb.) előhalászott szivárogtatások alapján próbálom megjósolni.

Kezdjünk mindjárt egy rekorddal

Az év eleje minden jel szerint rögtön egy rekorddal fog indulni: Január 1-3 között fogja a kaliforniai cég kiadni a 2017 4. negyedévi gyártási és értékesítési adatait (a gépjármű üzletágról) és minden jel arra mutat, hogy újabb rekordot állítanak be. Természetesen, itt a Villanyautosok.hu oldalain azonnal mutatjuk a lényeget, amint megjelennek az adatok.

Ami már biztos: Norvégiában minden rekord megdőlt decemberben. Forrás: Electrek

A Tesla havi adatait becslő cikksorozatunkban már beszámoltunk az október és novemberi számok alakulásáról és jelentkeztünk már rendkívüli kiadással is a decemberi adatokkal kapcsolatban. Így nem tűnik túl nagy merészségnek kijelenteni, hogy

  1. jóslat: az utolsó negyedévben több mint 26,000 Model S-et és X-et szállított le a Tesla, amivel elérték az évi 100,000-es darabszámot.

Ez minden szempontból rekord lesz és az sem kizárt hogy az a „több mint 26,000” akár 1-2 ezerrel is több lehet. Senki ne rémüljön majd meg, amikor a félinformációkkal operáló mainstream média megjegyzi, hogy visszaesett a fenti két modell gyártása, hiszen a Tesla saját maga jelzet ezt előre. Az újabb automatizációkkal elérték azt, hogy mindössze 10% kieső kapacitás árán megszüntették a 3. műszakot, ezzel emelve a profitrátát. A megspórolt munkaerőt már át is irányították a Model 3 gyártósoraira.

Model 3, Model 3, Model 3

Természetesen 2018 főszereplője a Model 3 gyártásának felpörgetése lesz, de a fenti jelentésben is kiemelt szerepet fog kapni. A jelek mindenképpen pozitívak, szinte biztosra vehető, hogy megoldották az akkumulátor modul gyártása körüli automatizációs problémát, ezzel együtt

2.jóslat: mindössze 1000-2000 közé várom a negyedévben leszállított kis Teslák számát.

Mielőtt bárki azt hinné, valami újabb sötét felhő van készülőben, a fenti szám egyáltalán nem rossz, 5-10× annyi mint az előző negyedév volt és a Tesla saját várakozásainak megfelelő. A harmadik negyedéves pénzügyi jelentés közzétételekor jelezték, hogy csak december második felére várják  a probléma megoldását és pár nap csúszás ide, vagy oda, komolyan befolyásolhatja, mennyi autó kerül kiszállításra idén. Itt jegyezném meg, hogy akár pozitív meglepetés is érhet minket, nem kizárt, hogy túl konzervatív a fenti becslésem.

Model 3 „hegyek”. forrás: DarkSoldier360 – Reddit

A különböző drónvideókból, a gyárból, illetve beszállítóktól szivárgó információkból egyértelmű, hogy a gyártás most már pörög, a vásárlói beszámolókból pedig azt is tudjuk, hogy folyamatos volt a Model 3 kiszállítása még az ünnepek alatt is. Mégis, hogy most December 31-ig 1500 vagy 3500 Model 3 talál-e gazdára, messze nem olyan lényeges, mint annak megerősítése, hogy milyen ütemben készülnek az autók. Bár lehetett olyat is olvasni különböző fórumokon, hogy bizonyos alkalmazottak már napi 500 Model 3 előállításáról beszélnek, én kicsit óvatosabb leszek, amikor azt mondom

3. jóslat: a Tesla a január eleji jelentésben meg fogja erősíteni, hogy már több mint 1000 Model 3 készül hetente.

Itt sem tartom kizártnak a pozitív meglepetést, az is lehet, hogy már jobban állnak, de a napi 500, azaz heti 2500 autót picit optimistának érzem. Ugyanakkor az egyik tajvani beszállító szerint már a heti 3000-ről 5000-re kellett emelniük az általuk szállított alkatrészek darabszámát.

A 2018-as számok

A fentieknél azonban sokkal jobban becsülhető és, számomra legalábbis, sokkal érdekesebb is az éves értékesítés alakulása. Az évi 100,000 S és X fenntartható darabszámnak tűnik, sőt még akár kicsit nőhet is. A Model 3 kapcsán én 80%-nál nagyobb esélyt adok neki, hogy március végére elérjük a heti 5000, novemberre pedig a heti 10.000 darabot. Éves átlagban heti 5000-rel számolok, így

4. jóslat:  2018-ban több mint 300.000 autót fog leszállítani a Tesla, amivel megduplázza éves árbevételét és pozitív lesz a szabad cash flow (free cash flow positive).

Model 3-ak és Model X-ek várnak szállításra. Forrás: Reddit, Tesla99 felhasználó.

Kicsit konkrétabban, az én konzervatív becslésem 100 ezer S/X és 200 ezer 3-as, de ezt inkább minimális várakozásnak tekintem és látok benne 20-25% tartalékot. Ez a darabszám már elég lesz arra, hogy a cég annyi készpénzt termeljen ami elég lesz az operatív működéséhez, de a Tesla még jó pár évig minden centet vissza fog forgatni a modellpaletta és a gyártás bővítésébe és szinte biztos, hogy jövőre is fognak még tőkét bevonni a piacokról, erre a célra.

Megújul az S és lehet, az X is

A Teslánál nehéz modellévekben gondolkodni, hiszen folyamatosan fejlesztik autóikat. Mégis, a Model S belső tere gyakorlatilag a 2012-es premier óta változatlan – mármint ami a  dizájnt illeti. 2016 végének egyik érdekes híre volt, hogy a Tesla átigazolta a Volvók belső teréért felelős Anders Bell-t.  A svéd szakember Linked-in profilja szerint majd 20 évig dolgozott a Volvónál és olyan dolgok fűződnek a nevéhez mint az új 90-es széria belseje (S90, V90, XC90). A Teslás fórumokon szivárgó információk szerint Mr. Bell nem ül tétlenül és javában dolgozik az S és X következő generációjának belső terén. Ezért, az

5. jóslat:  az év közepe felé bemutatják a megújított Model S-et és X-et. Az új belső tér designban és technikai megoldásokban sokat fog meríteni a Model 3-ból, de a felhasznált anyagok és a kidolgozás minőségén is javítani fognak.

Hasonló lesz az új Model S belseje? Volvo S90 Anders Bell-től. Forrás: Volvo

A Model 3-hoz hasonlóan az új design a agyártást is gyorsítani fogja, de hogy pontosan mikor kapjuk meg, azt nehéz megjósolni. A Tesla még mindig kis cég, mindössze 3 modelljük van gyártásban és eddig minden váltás döcögős volt. Tragédia lenne, ha egy „köhögő” 3-as gyártósor mellett fennakadások lennének az S/X értékesítésekben, ezért meg fogják várni, hogy a Model 3 stabilan 5000 autó/hét felett legyen. De ki tudja, akár a most már szinte hagyományosnak mondható március vagy június végi időpontban is bemutathatják a megújított zászlóshajókat.

Új akku csomag

Mint ismeretes, a Model 3 akku pakkja a Gigafactory 1-ben gyártott vadi új 2170-es cellákra épül. Az új formátum 21 mm átmérővel rendelkezik és 70 mm magas, ellentétben az eredeti, az S és X modellekben használt, a Panasonic japán gyáraiban előállított 18650-es cellákkal, amelyek 18 mm átmérőjük mellé 65 mm magasak. Bár a különbség nem tűnik soknak, de az új cellák, a folyamatosan fejlesztett kémia és az újratervezett felépítésű és könnyített akku csomag együttesen kb. 30%-kal nagyobb energiasűrűséget ért el a Model S-hez képest.

Géppuska sebességével készülnek a Tesla új „2170”-es cellái a nevadai gigagyárban. Forrás: Tesla

Sokan már 2017-re azt várták, hogy a két nagy Tesla is átvált az új cellákra, de ez több okból sem valósulhatott meg. Először is a Gigafactory 1 teljes kapacitása le van kötve a Powerpack és Powerwall akkumulátoroknak és, természetesen, a Model 3-nak. Aztán ott vannak a Panasonic 18650-re  felszerelt japán gyárai amik remekül muzsikálnak és minden egyes cellára szükség is van. Ráadásul, mint Musk elmondta, az új akkucsomagok nem lennének csereszabatoska a régivel, így a váltás az S és az X áttervezésével járna.

Ezzel együtt, a költségcsökkentés és a versenyképesség megőrzése érdekében, a Tesla nem fogja az idők végezetégi a régi cellákon tartani a két modellt.

6. jóslat: 2018 végéig megkapja a Model S és X is az új cellákat és aksikat és ez nagyobb kapacitású opciók megjelenését is magával hozhatja.

A Tesla Gigafactory eredeti látványterve. Forrás: Tesla

Hogy ez a Gigafactory 1 gyorsabb bővítése, vagy a japén gyárak korszerűsítése árán fog-e megtörténni, azt nem tudom, mind a kettőre lenne érv. Az sem biztos, hogy ezzel év végig várnak majd. Ha kap a két autó egy nagyobb ráncfelvarrást, új belső teret mutatnak be, vajon megéri-e fél évvel később ismét radikálisan újítani? Nem logikusabb-e egyszerre, új belsővel, frissített külsővel és új aksikkal felvillanyozni a vásárlóközösséget?

Model Y

Bár az elmúlt években már párszor változott a koncepció, volt arról szó, hogy teljesen új platformra épül a kis SUV és Musk utalgatott sólyomszárnyakra is, most úgy tűnik, győzött a ráció.

7. jóslat: 2018-ban bemutatják a Model 3 alapjaira épülő Model Y prototípusát és megindulnak az előrendelések.

A gyártás valószínűleg 2019 végén indul majd és szinte biztos, hogy a jelenlegi Model 3 foglalással rendelkezők átválthatják majd a rezervációt az SUV-re is. Mivel a világ legdinamikusabban fejlődő autó kategóriájáról beszélünk, nem kizárt a Model 3 foglalási rekordját megdöntő előrendelési hullám sem. Ha tippelnem kellene, most jelenleg 40% esélyt adok a sólyomszárnyaknak. Bár Musk kitart az elképzelés mellett és kétség kívül a hátsó ajtók ikonikussá tették az X-et, költségesek és a Model 3 alapjainak jelentős áttervezését eredményeznék, hiszen az autó strukturális eleméről beszélünk.

Powerpack, Powerwall és Solar Roof

Bár kevesebbet beszélünk róla, 2018 lehet az év, amikor igazán „felnő” a Tesla másik nagy üzletága az Energy.

Az ausztrál Powerpack megaprojekt csak egy lépcső volt, de fontos a kormányzati és ipari megrendeléseknek, hogy immár valós hálózati tapasztalat áll majd rendelkezésre. Az adatok alapján el fog dőlni, mennyire tudja kiváltani egy ilyen akkufarm az u.n. „peaker”, azaz a csúcsfogyasztási időszakban beindított gázerőműveket. Én mindenesetre több hasonló megrendelést várok 2018-ra.

Powerpack és szélfarm. Forrás: Tesla

Ez lehet az az év is, amikor igazán megnő az otthoni használatra szánt Powerwall egységek kiszállítása is. A leginkább napelemes otthoni megoldások kiegészítőjeként használható aksik már most is sok előrendeléssel bírnak, a gyártás pedig most már végre felfuthat Nevadában.

Tesla Solar Roof . Ebben a 4 verzióban lesz kapható a Tesla napelemes „cserepe”. Forrás: Tesla

Szintén biztatóak a hírek a New York állambeli Gigafactory 2-ből, ahol úgy tűnik, a kezdeti nehézségek után a Panasonic-kal közösen be fog indulni a Solar Roof cserepek gyártása. A megoldás ára egyelőre még ismeretlen, de elvileg versenyképes lesz már ez az első generáció is a prémium minőségű cserép és új napelemek kombinációjával. Kíváncsian várjuk, hogy hazánkban megjelenik-e a termék, vagy erre is várnunk kell amíg lesz saját Tesla boltunk.

8. jóslat: ez lesz az első év, amikor a Tesla Energy már szignifikánsan hozzájárul a Tesla bevételeihez és nem csak egy kerekítési hiba lesz a könyvekben.

További terjeszkedés, gyárak, Tesla Magyarország

Az talán senkit nem fog sokkolni, hogy 2018-ban megtudjuk, hol épül majd a Tesla ázsiai és európai gyára. Annál is inkább, mivel ezt már 2017 végére ígérte Musk.

Szerintem mindenkit nagyon meglepne, ha nem Kínába kerülne az ázsiai gyár – ennek előszele lehet a sanghaji kereskedelmi zóna szabályainak átírása miután a Teslának már nem szükséges egy kínai partnerrel közös céget alapítania.

Ami az európai gyárat illeti, nyilván mindenkinek megdobogtatja a szívét a gondolat, hogy hazánkba kerülne a termelés, de őszintén én erre elég kevés esélyt látok. Nem szeretnék (itt) politizálni, de maradjunk annyiban, hogy nem vagyunk első helyen a listán. Bárcsak tévednék.

Bár a Tesla jelenleg is a drága Kaliforniában gyárt, mégis kevéssé tarom valószínűnek az erős szakszervezetekkel és drága munkaügyi szabályokkal megtűzdelt francia vagy német opciót. Utóbbi mellett szólna viszont a képzett munkaerő és a cég német eladásait is fellendíthetné a „hazai” termelés. Költség okokból Skandináviát is kizárnám, Nyugat-Európában talán csak a Holland üzem bővítése racionális. Ha tippelnem kellene, akkor egy spanyol, portugál, lengyel vagy szlovák gyár a legvalószínűbb.

A győri Supercharger.

És végül a végére hagytam a legvadabb jóslatot. Talán mindenki látott már éjszakai műholdképet a koreai félszigetről: Kína nagyvárosai és Dél-Korea fejlett régiói között fekete-lyukként tátong Észak-Korea a képeken. Valahogy így festett hazánk is a Tesla térképein pár héttel ezelőttig, amikor is végre megkaptuk az első Superchargereket.

Semmi információm, vagy bizonyítékom nincsen rá, szóval ez abszolút találgatás, de most, hogy  már több száz Tesla van a régióban, sokáig nem tartható, hogy az EU keleti végein nincsen egyetlen bolt vagy szerviz sem. Főleg nem úgy, hogy évente több százezer Model 3 kerül majd az utakra. Így a

9. jóslat: a kínai és kelet- vagy dél-európai Tesla gyár bejelentése mellett, Budapest, Pozsony, Prága és Varsó is felkerülhet a Tesla térképére. Legkésőbb 2019-re megnyitnak a boltok és szervizek a 4 kelet-európai fővárosban is.

Mit gondoltok? Melyik jóslatot látjátok esélyesnek 2018-ban?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.