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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Ha még élőben nem is volt szerencsénk megnézni egy elnöki delegáció végigvonulását a városon, legalább filmekből biztosan ismerjük azt a látványt, amikor a világ legbefolyásosabb emberei a koromfekete, sötétített üvegű Audikból, Mercikből és más luxusautókból álló konvojjal védik magukat egy lehetséges támadás ellen. De ki mondta, hogy ehhez a védelemhez feltétlenül szükséges szennyezniük a levegőt a hagyományos meghajtással? Persze a védelmi feladatra nem lenne alkalmas bármelyik modell, nem árt, ha az elnököt szállító kocsi egy elegáns megjelenésű, modern technológiával felszerelt luxusautó, mely teljesítményben is a toppon van. Ezt a gondolatmenetet követhette az IAC (International Armoring Corporation) csapata is, akik most azt állítják, hogy elkészítették a világ legelső golyóálló Tesla Model S P100D-jét, ami egyben a leggyorsabb páncélozott autó is a világon. Az amerikai gyártó kocsijának felvértezése azonban nem új keletű, két évvel ezelőtt a P90D is átesett egy hasonló tuningoláson, ugyanezen vállalat kezei alatt, de a jelek szerint most nagyobb népszerűségnek örvendhet a jármű.

A Model S egy Armormax elnevezésű, könnyűsúlyú szintetikus páncélt, és golyóálló üvegeket kapott, hogy az autó minden része védve legyen lövés esetén. Az átalakítás során három szempontnak igyekeztek megfelelni a golyóálló Tesla készítői: az egész autó felpáncélozása úgy, hogy minden utas biztonságban legyen a lövedékektől és repeszektől; az eredeti megjelenés megőrzése; és az eredeti teljesítmény megtartása.

A vállalat vezérigazgatója, Mark Burton szerint mindhárom célkitűzést sikeresen teljesítették a kocsi megalkotói. A teljes munkafolyamat 650 munkaórát vett igénybe, és a saját minőségi anyagaiknak köszönhetően mindössze 247 kilóval lett nehezebb a villanyautó, míg más vállalatok állítólag ezt 1350 kg-nál kevesebb súlynövekedéssel nem tudják megoldani. A CEO állítása szerint a teljesítmény sem romlott, a kocsi 2,4 másodperc alatt van 100-on, bár ekkora súlynövekedés esetén azért feltételezhető némi hatótáv-csökkenés. Az egyetlen elvesztett funkció a páncélozás következtében az, hogy az ablakokat nem lehet lenyitni, ugyanis 5 cm vastagok lettek. A jármű továbbá új padlót kapott, amely véd a robbanások okozta törmelékektől.

A módosítás nyomai csak akkor láthatók, ha nagyon közelről nézzük az autót, de biztosan nem vennénk észre semmi különbséget, ha az utcán suhanna el mellettünk. Tesla Model S átalakításon már több vállalat is dolgozott, így például megszületett az autó kombi változatban is, és az ilyen munkák végrehajtóitól tudjuk, hogy egy Tesla villanyautóval borzasztóan nehéz bármit is kezdeni a rengeteg érzékelő miatt. Jobban belegondolva tehát lenyűgöző teljesítmény 250 kiló páncélt rápakolni a kocsira ilyen minimális külső elváltozással.

És hogy mennyibe kerül, ha egy kormányfő szívén viseli a környezet állapotát, és szeretne egy golyóálló Teslát? Az autó árán túl az átalakítás mintegy 19 millió forintba kerül, ami egy üzletember vagy egy politikust védő biztonsági szolgálat számára semmiképp sem megfizethetetlen. S úgy tűnik, kereslet is van rá, hiszen az igazgató elmondása szerint már 5 megrendelés is érkezett a kocsira. Vajon melyik ország vezetőjének konvojában fogjuk először megpillantani a Model S-t?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.