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
auto
2024. 04. 19. péntek

A CES 2018 elektronikai kiállítás középpontjában egyértelműen az önvezető technológia állt, mely már számos autógyártó fantáziáját megmozgatta, és az ismeretek gyarapodásával egyre inkább úgy tűnik, hogy az emberi beavatkozást nem igénylő vezetés kora sokkal hamarabb eljöhet, mint korábban hittük. Míg a legtöbb vállalat legkorábban 2020-ra saccolja a teljesen önvezető járművek forgalomba kerülését, a General Motors már 2019-ben egy kormány, és pedál nélküli gépkocsikból álló taxiflottát üzemeltetne az Egyesült Államokban, ha a szabályozás is engedné. Ám az önvezetés tökéletesítéséhez nem csupán az autót kell felszerelni a legfejlettebb technológiával, hanem elengedhetetlen hozzá a környezet kiemelten részletes, 3D-s feltérképezése is. Csakúgy, mint például a Google StreetView esetében, itt már nem elég műholdképek alapján dolgozni, az autónak végig kell mennie az utakon egy kamerával, hogy azt lássa, amit egy ember, illetve az önvezető autó is látna. Hogy ezt az adatgyűjtést hogyan oldaná meg a világ egyik legnagyobb elektronikai vállalata, az Intel, arról az általa felvásárolt Mobileye társalapítója, Amnon Shashua beszélt a kiállításon tartott előadáson.

Az a megoldás, hogy kamerákkal felszerelt járművek tucatjait küldi ki a vállalat térképezni, rendkívül munka-, és költségigényes lenne, ráadásul az Intel szakértői szerint felesleges is, ugyanis van egy sokkal egyszerűbb és olcsóbb módja. A vállalat crowdsourcing metódussal, azaz közösségi közreműködéssel oldaná meg a problémát. Ez alatt egész pontosan azt érti, hogy már amúgy is rengeteg kocsi van, és lesz hamarosan a forgalomban, mely Mobileye kamerákkal is fel van szerelkezve, és folyamatosan adatot gyűjt a külvilágról, így nincs más dolga az Intelnek, mint megszerezni ezeket az információkat. Ebben mintegy 2 millió BMW, Volkswagen, és Nissan márkájú autó fog segédkezni 2018 folyamán, melyek a kocsiba épített hálózaton keresztül feltöltik a Felhőbe a kilométerenkénti nagyjából 10 kB-nyi adatot „kis sávszélességű adatcsomag” formájában. A REM (Road Experience Management) elnevezésű térképezés által összegyűjtött információ a vállalat RoadBook névre keresztelt gyűjteményébe fog kerülni, amely először a 2019-ben érkező Level 2 és Level 3 önvezető autókat fogja segíteni, majd később a teljesen önmagukat irányító, Level 4 és Level 5 járművek navigációjának támogatásában is fontos szerepet fog kapni.

És ami még hatékonyabbá teszi a térképezés ezen megoldását, az az, hogy nem csupán egy statikus térkép készíthető vele pillanatnyi állapotokat mutató adatokkal, hanem a folyamatos adatközlés révén a térkép állandóan frissül, így az utak állapotai és az időjárási jelenségek is rögzíthetők. Az autó tudni fogja tehát, hogy hol van dugó, építkezés és útlezárás, hol fedi húszcentis hó az utat, és hol van elérhető szabad parkolóhely.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.