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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

A CES 2018 elektronikai kiállításon fedte fel a Hyundai legújabb autójának kilétét, mely egyben a gyártó második hidrogénmeghajtású gépkocsija, az ix35 Fuel Cell modell mellé felsorakozva. Az új kocsi a Nexo nevet kapta, és egyáltalán nem hozott szégyent a Hyundai hidrogénmeghajtásos vonalára, hiszen a gyártó új, FUV (Future Utility Vehicle) platformjára épült, ami jelentős fejlesztéseket, és a hajtáslánc komponenseinek az elődjéhez képest magasabb fokú optimalizálását tette lehetővé. Az üzemanyagcellás rendszer hatékonysága 60%-ra emelkedett, ami a Hyundai szerint a legnagyobb, amivel hidrogénes kocsi valaha is rendelkezett. Az autó forgalmazása néhány piacon még az idén elkezdődik, az európai országokban, így például az Egyesült Királyságban pedig legkésőbb 2019 elejétől lehet hozzájutni a kocsihoz.

Az ix35 FCEV-hez képest a hidrogénkapacitás 144 literről 156 literre nőtt, és a sűrített gáz két tartály helyett már háromban van tárolva, a praktikus elrendezés következtében viszont egyáltalán nem lett zsúfoltabb a beltér. A hajtáslánc hatékonyságának növekedésének és az extra üzemanyagnak köszönhetően 590 kilométerről közel 800 kilométerre nőtt a két töltés között megtehető távolság a NEDC szerint, valamint a hidegindítási képesség is javult: a Nexo akár -30°C hőmérsékleten is boldogan várja, hogy vezessük. A villanymotor teljesítménye 160 lóerőre nőtt, az új padlólemez okozta súlycsökkenés pedig egy rövidebb, mintegy 9,5 másodperces gyorsulási időt eredményez 0 és 100 km/h között.

A Hyundai Nexo a gyártó legelső, 2021-ben érkező önvezető autójának „felvezetője”, így jó néhány önvezető és vezetéstámogató funkciót kapott, amik hozzájárulnak a technológia kellően magas szintű kifejlesztéséhez. A Level 4-es önvezetés elérésében az önvezető technológiával foglalkozó Aurora is a Hyundai segítségére lesz, aki nemrég társult a legnagyobb dél-koreai autógyártóhoz. Az autó legfontosabb újdonságait remekül összefoglalja az alábbi videó:

Az Autocar információi szerint az ix35 FCEV modellből összesen 501 darabot adott el a kontinens 15 országában a Hyundai, és a fejlesztések ellenére a Nexo európai sikere is kérdéses, tekintve a jobbára kiépítetlen hidrogéntöltő infrastruktúrát. Az autó áráról egyelőre csak találgatások vannak, egyes források szerint 50 000 angol font, azaz 17,5 millió forint alatt hozzá lehet jutni, míg mások átszámítva körülbelül 22-26 millió forintra lövik be a Nexo indulóárát. Hamarosan kiderül, kinek lesz igaza.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.