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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A Tesla által telepített 100 MW/129 MWh-s akkumulátor Ausztrália déli részén hatalmas hírnevet szerzett magának az elmúlt hetekben, nem csupán az építéssel és üzembe helyezéssel eltöltött idő rövidsége miatt, hanem a hihetetlenül gyors és megbízható munkájának köszönhetően is, ami már rengetegszer mentette meg Dél-Ausztrália állam lakosait az áramszünettől a közeli széntüzelésű erőművek üzemzavara alatt. A világ legnagyobb energiatárolója mostanra szerves részévé vált a helyi energiahálózatnak, és a bizonyítottan rövid válaszideje és egyéb vonzó tulajdonságai miatt az ország más államait arra ösztökélte, hogy megújuló energiával és a hozzákapcsolt akkumulátorral biztosítsák a rendszer stabilitását a forró nyári napokon. A remek használhatóságon kívül viszont most egy újabb csábító jellemzőjét is megvillantotta a Tesla akku: borzasztóan sok pénzt lehet vele keresni rövid idő alatt.

Hogy mennyire jövedelmező az üzemeltetője számára az energiatároló, azt az ausztrál RenewEconomy grafikonjáról tudjuk leolvasni. Az ábra a francia Neoen vállalat által üzemeltetett Hornsdale szélpark és a hozzá kapcsolt Tesla aksi termelésének és tárolásának alakulását mutatja január 18-án és 19-én az elektromos áram árának függvényében. A kék szín az áramkivétet mutatja, amikor a kereslet magas volt, így az akkumulátor leadta az energiát, míg a piros azokat az időszakokat mutatja, amikor az akkumulátor a rendszerből töltődött. Ezek az időszakok nagyon jól illeszkednek az ábrán fekete vonallal jelzett energia nagykereskedelmi ár csúcsokhoz. Jól látszik, hogy délutánonként, csúcsidőben 14000 ausztrál dollárt is megadnak a piacon 1 MWh energiáért, ami aktuális középárfolyamon 2828 forintos kWh árnak felel meg (viszonyításképpen idehaza minden egyéb díjjal együtt ~40 Ft az energia végfelhasználói ára kWh-ánként). Az energiatárolás legnagyobb előnye a rendszer stabilitásának biztosítása mellett, hogy akkor lehet belőle eladni az energiát, amikor az drága, és olyankor lehet vásárolni, amikor senkinek sincs szüksége a feleslegre.

Forrás: RenewEnergy

Sőt, január 13-án az is előfordult, hogy annyira sok áram volt a rendszerben, hogy az akkumulátor nem csupán ingyen töltötte fel magát, hanem az ár negatív előjelet kapott, és az aksi üzemeltetője gyakorlatilag 1000 dollárt „kapott” MWh-ként azért, hogy megszabadítsa a rendszert a túlterheltségtől.

Forrás: Electrek

Azon túl, hogy akkor szabadulunk meg a megtermelt áramtól, amikor szeretnénk, további hatalmas előnye az energiatárolóknak az erőművekkel szemben, hogy a kereslet és az ár változására azonnal képes reagálni, és váltani a töltődés és merülés között, s ez a rugalmasság óriási üzleti lehetőséget rejt magában. De mennyi pénzről is beszélünk a Hornsdale energiapark esetében? Bár nehéz pontosan meghatározni, de a RenewEconomy információi szerint január 18-án és 19-én, azaz két nap leforgása alatt az akkumulátor körülbelül 1 millió ausztrál dollárt, átszámítva 202 millió forintot hozott a konyhára az üzemeltetőnek.

A szélerőművek és az akkumulátor által közösen bemutatott profitáló képesség egy olyan tulajdonság lehet a gyorsaság, megbízhatóság, és széleskörű használhatóság mellett, mely még több vállalat szemét felnyitja az energiatárolás előnyeire. Szerencsére nem a Tesla az egyetlen, amely fontos szereplő az energetikai célú akkumulátorok elterjedésében: nemrég az AES és a Siemens is bejelentette, hogy egyesítik erejüket, és Elon Musk aksijánál is nagyobbat építenek.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.