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
auto
2024. 04. 24. szerda

Az elektromos teherautók drasztikusan képesek lecsökkenteni a közlekedés okozta zajszennyezést – aki nem hiszi, az hallgassa meg a Tesla Semi hangját működés közben -, továbbá a kipufogókból a légkörbe engedett káros gázok mennyiségét is jelentős mértékben visszafogják. A csendes üzemelés következtében több éjszakai feladatra foghatók be, ezért a nappali csúcsforgalomban kevesebb jármű vetekszik az utakért.

Ez a magyarázat olvasható a Volvo kedden közzétett kiadványában arra a bejelentésre, hogy hamarosan a Volvo Trucks is elektromos meghajtású teherautókat fog építeni, sok másik gyártó nyomdokaiba lépve. Néhány tehergépkocsi még ez év végén üzembe lesz helyezve, 2019-ben pedig megkezdődik a középnehéz teherautók árusítása Európa-szerte. A Volvo teherautói között már korábban is voltak nyomai az elektromosításnak hibrid meghajtású kamionok személyében, valamint a svéd gyártó tisztán elektromos buszokat is gyárt, melyek nagy sikernek örvendenek kiváltképp a skandináv régióban, de Luxemburgban és az Egyesült Királyságban is.

„A mi tudásunk és technológiánk az elektromobilitás terén azokon a már bizonyított kereskedelmi megoldásokon alapul, melyek az elektromos Volvo buszokban használatban vannak, valamint a Volvo hibrid teherautóiba is bekerültek már 2010-ben. A járművek önmagukban csupán egy része annak, ami nagymértékű elektromosítás sikerességéhez szükséges. Szorosan együttműködünk a fogyasztókkal, városokkal, a töltési infrastruktúra üzemeltetőivel, és minden más kulcsszereplővel, hogy az elektromos teherautók számára szükséges körülményeket megteremtsük” – mondta Jonas Odermalm, a Volvo Trucks termékstratégiai igazgatója.

Volvo 7900 Electric

Claes Nilsson, a Volvo teherautó részlegének elnöke szerint a gyártó hosszú távú elkötelezettsége a városi környezet fenntartható fejlődése és a nulla üvegházhatású gáz-kibocsátás, s ennek megfelelően nem elég csupán a teherautók meghajtásának villamosítása:

„Első lépésként mi a teljes elektromosítás városi elterjesztésében hiszünk, azonban a közlekedés más területein is alkalmazható elektromos megoldásokon is dolgozunk. Ez csupán a kezdet.”

Az elektromos teherautók között a legnagyobb hírnevet a Tesla Semi tudhat magáénak. Annak ellenére, hogy két évet még biztosan kell várni rá, már több, mint 500 hivatalosan is bejelentett előrendelés érkezett rá a különböző amerikai, ázsiai, és európai vállalatoktól. Emellett nemrég a Daimler kisteherautója vált elérhetővé a kontinensünkön, melyet több szállítmányozó társaság, például a DHL, már munkába is állított. A Daimler egyébként nagyban is gondolkodik, októberben egy 23 tonnás kamion koncepcióját mutatta be, mely a városon kívüli áruszállítást hivatott tisztábbá tenni. A nagy gyártókon kívül továbbá start-up vállalatok is szívesen versenybe szállnának a Tesla Semivel, mint például a Thor, amely 2019-ben dobna piacra egy, a különböző márkájú járművek alkatrészeiből összeszerelt saját építésű kamiont.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.