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
auto
2024. 04. 20. szombat

Megérkeztek az első képek a tesztelésben lévő elektromos MINI prototípusról

elektromos autó

A MINI autói az 1950-es évek legvégén megjelent első modell óta rengeteg fejlődésen mentek át, de összetéveszthetetlen stílusukból mit sem veszítettek a sportos kisautók, s apró, de praktikus méreteiknek köszönhetően sosem okozott nekik problémát belopni magukat az emberek szívébe. A brit márka most egy tisztán elektromos kocsin dolgozik, ami a vezérigazgató, Sebastian Mackensen szerint a gyártó történetének legfontosabb fordulópontját jelenti. Ez az a modell ugyanis, mely visszatér a MINI által a kezdetek kezdetén képviselt értékekhez, és amit a legelső modell atyja, Sir Alec Issigonis is megalkotna, ha ma is élne. „Ez a válasz a jelenlegi kihívásokra, csakúgy, mint ahogyan az eredeti MINI volt 1959-ben.”

A villanymotoros MINI koncepciója először 2017-ben volt látható, mostanra pedig az elkészült prototípust egészen az északi sarkkörig vitték a brit márka munkatársai, hogy extrém hideg körülmények között teszteljék az autót. A jeges utakon a kezelhetőség felmérése is fontos szerepet kap, ugyanis az igazgató határozott meggyőződése, hogy az elektromos MINI az alacsonyabban fekvő súlypont következtében sokkal jobban irányítható, mint amit a gyártó valaha is el szeretett volna érni. „Mindig egyfajta gokartélményről beszélünk, és valószínűleg az elektromos MINI ezt egy teljesen új szintre emeli. A nyomaték és az érzékenység, az alacsony súlyponttal kombinálva, sokkal inkább a földhöz fogja ragasztani a kocsit [mint a belső égésű motoros járművek esetében].”

Arról egyelőre nincsenek hivatalos információk, hogy milyen specifikációkat tudhat majd magáénak a gyártásba kerülő változat, azonban feltételezhető, hogy az anyavállalat, azaz a BMW i3 modelljének hajtásláncát, vagy annak részeit fogja örökölni a MINI, tehát jó esély van egy 180 lóerős motorra és körülbelül 300 kilométeres NEDC szerinti hatótávra.

Az igencsak tanulmányautó-jellegű koncepcióhoz képest az autó megjelenése sokat fog változni, a gyártásba kerülő kocsi sokkal inkább a 2018-as MINI modellek felfrissített verziója, és a koncepcióból átvett aerodinamikai vonások keveréke lesz. A vezérigazgató szeretné, ha az elektromos modellen világosan látszódna, hogy a legutóbbi MINI hatch család tagja. Így a gyártó legújabb autója is hűen fogja őrizni a bármikor felismerhető MINI vonásokat úgy, hogy mégis meg lehessen különböztetni a többi, nem elektromos modelltől.

Elektromos MINI koncepció, Forrás: Netcarshow

A zéró kibocsátású kisautó a gyártó oxfordi üzemében fog készülni 2019-től, 11 évvel azután, hogy a MINI-E tesztautó-program, azaz az elektromossá alakított MINI Cooper tesztelése világszerte elindult a BMW Project i keretein belül. A MINI E-ből mindössze 600 darab készült, az új elektromos MINI-re azonban nem lesz felső korlát.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.