PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 24. szerda

Az elmúlt hetekben sokat foglalkoztunk a Teslával (tudom, nagyon meglepő), de volt egy hír, ami valahogy lecsúszott a radarról. Pedig meglehet, az idei év egyik legfontosabb híre volt eddig: 50,000 háztartás bevonásával a világ legnagyobb virtuális erőművét építik majd ki a következő 4 évben.

Az energia velük van

A Tesláról, természetesen, még mindig az autók jutnak leginkább mindenki eszébe, de a következő években egyre többet fogunk majd hallani a  Tesla Energy üzletágról. A termékek között eleinte csak az otthoni és ipar akkumulátor technológia szerepelt – a Tesla villanyautós üzletágának logikus meghosszabbításaként. Ha már saját akkumulátor gyárat építenek, miért ne használnák ki a szabad kapacitást új piacok meghódítására?

Powrpack 2 – a Tesla ipari megoldásainak gerince. Forrás: Tesla

Azonban az otthoni Powerwall és az ipar Powerpack akkumulátorok bemutatása mögött mindig is több volt egyszerű üzleti megfontolásnál. Elon Musk már régóta azon a véleményen van, hogy a lítium-ion aksik remekül párosíthatóak nap és szélenergia rendszerekkel. Ezek kevés hátulütőinek egyike az energiatermelés szakaszos természete, amely nehezen tervezhetővé teszi ezeket az energiaforrásokat. Egy megfelelő kapacitású akkumulátor-park orvosolja ezt a problémát.

Az elmúlt 2 évben két nagyobb projektnek volt komoly sajtóvisszhangja. Az egyik az Ausztráliában telepített 100MW/129MWh kapacitású akkumulátor telep volt, amely a Hornsdale szélerőmű telepet egészíti ki. Mint mi is beszámoltunk róla, azon túl, hogy kiszámíthatóbbá teszi a szélkerekek termelését, az egész hálózatban stabilizációs szerepet tölt be és már több millió ausztrál dollárt spórolt meg a szolgáltatónak. A másik nagy projekt,a Ta’u szigetére telepített mini-erőmű volt, ahol a Solcar Cityvel karöltve több mint 5000 napelemet és 60 Powerpack-et telepítettek, és gyakorlatilag a teljes szigetet ellátják energiával.

Napelem + Powerpack – zöld erőmű a Teslától. Forrás: Tesla

Apropó Solar City. Amikor 2016 júniusában a Tesla bejelentette, hogy felvásárolja  az USA legnagyobb napelem-telepítő  vállalkozását, sok kritikus hangot lehetett hallani. Többen azzal vádolták Muskot, hogy csak saját családja érintettsége miatt akar segítő kezet nyújtani a napelemes cégnek és a Teslának inkább az autókkal kellene foglalkoznia. A cég részvényesei végül jóváhagyták az üzletet, a Solar City pedig mostanra szépen beleolvadt a Teslába.

Az már a  napelemes tetőcserepek bemutatóján nyilvánvaló volt, hogy az otthoni Powerwall akkumulátorok tényleg remekül kiegészítik a technológiát, azonban most végre elérkeztünk oda, hogy a Tesla egymaga jelentsen be egy komplett erőmű-rendszer projektet és nem is akármilyent.

Sok kicsi sokra megy

Nem nehéz belátni, hogy egy hagyományos erőmű megtérülésében és hatékonyságában is komoly szerepet játszik a méretgazdaságosság. A napelemek és akkumulátorok kombinációjánál, viszont ez kevésbé lényeges szempont. Nyilván itt is célszerű egy helyszínre telepíteni az eszközöket, van ennek költséghatékonysági vonzata, de az u.n. elosztott energiatermelésnek is van számtalan előnye.

Egy Tesla háztartás 3 Powerwall-lal, Tesla cseréppel és egy Model X-szel a Lila Akác közből. Forrás: Tesla.

Ez a rendszer úgy működik, hogy a háztartásoknál, üzleteknél, középületeknél telepített megújuló energiaforrásokat köti hálózatba, amelyek ezután egy nagy virtuális rendszert alkotnak. Ennek már önmagában is van egy kiegyenlítő hatása: amikor hétköznap napközben nem vagyunk otthon, ellenben az iskolák, irodák, üzletek energiaigénye megnő, a háztetőnkön lévő napelemtáblák beleadnak a közösbe, hétvégén pedig pont az ellenkezője történik. Azonban még tervezhetőbbé és kiszámíthatóbbá teszi a rendszert az akkumulátoros energiatárolás közbeiktatása.

Powerwall 2 – 13,5 kWh otthonra. Forrás: Tesla

Van azonban más ok is arra, hogy preferáljuk ezeket a rendszereket. Ha nem egy több száz  kilométerre lévő erőműből kell az elektromos áramot eljuttatni a településre, komoly veszteségeket spórolhatunk meg az energia továbbítási hálózat minimalizálásával. Az sem elhanyagolható előny, hogy természeti katasztrófák, ne adj’ Isten, terrorcselekmények vagy háborúk esetén sokkal ellenállóbb lesz az energiahálózat. Ha egy ország energia szükségletének közel felét egyetlen atomerőmű adja, annak kiiktatásával komoly környezeti károkat és energiahiányt lehet okozni. Biztos mindenki tudna ilyen országra példát mondani.

50,000 háztartás 4 év alatt

A most bejelentett projekt keretében 2022-ig 50,000 dél-ausztrál háztartás lesz felszerelve 5 kW-os Tesla napelemekkel és 13,5 kWh kapacitású Tesla Powerwall otthoni akkumulátorokkal. A rendszer ugyanakkor virtuálisan össze is lesz kötve és a 250 megawattnyi napenergia párosítva a 650 MWh akkumulátor kapacitással egy komplett gázerőmű kiváltásra lesz elegendő, a fent említett előnyök mellett. Az első kísérleti installációk telepítése már meg is kezdődött az Ausztrál állam támogatásával 1,100 szerényebb jövedelmű háztartás kap ilyen Tesla csomagot.

Tetszetős computer grafika egy modern Tesla otthonról. Beköltöznék. Forrás: Tesla.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.