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
auto
2024. 04. 24. szerda

A német mérnököknek nagyon tetszik a Model 3

elektromos autó

Az elmúlt hónapokban megjelent jó pár hír és cikk a Tesla Model 3 összeszerelési minősége, technikai megoldásai, vezetési élménye, ár/érték aránya kapcsán. Volt ezekben dicséret és kritika is bőven – február 5-i írásom második felében összefoglaltam pár véleményt és tesztet, akit érdekel itt megtalálja. Most hétfőn azonban nemvárt helyről kapott dicséretet a kis Tesla – a német prémium autógyártók mérnökeinek véleményét tolmácsolta a Süddeutsche Zeitung.

Minden pénzt megér

Az, hogy a rivális autógyártók darabokra szedik egymás autóit, hogy megtudják miben jobb (vagy rosszabb) a másik, talán nem újdonság senkinek. Nincs is ezzel semmi baj, a Model S és X is elsőként Ingolstadt és Müchen környékén tűnt fel az autópályán. Az viszont talán nem csak engem lep meg, hogy mennyire messzire hajlandóak ezért elmenni – legyen szó kilométerekről, vagy költségekről. A cikk szerint mára már nagyjából egy tucat kis Tesla van a német konkurensek és autóipari beszállítók birtokában.

Az Electrek Facebookról halászta ezeket a képeket még januárban. Elvileg Leipzig-be tartott az autó, ami a a BMW egyik elosztóközpontja…

A Tesla Model 3 tavaly nyáron kezdte meg útját az észak amerikai vevők otthonába – de 2017-ben még a 2,000-et sem érte el a leszállított autók száma. Európában pedig úgy néz ki 2019-ig kell várnunk a kis Teslára, a német versenytársak viszont nem akartak 1 év lemaradásban lenni. Az egyik közelebbről meg nem nevezett német konszern – én sok tippet találtam a BMW-re – például 185,000 eurót fizetett egy szerencsés amerikai tulajdonosnak az autójáért. Ez a még a most elsőnek gyártott nagyobbik aksis, prémium felszereltségű verzióért is több mint háromszoros ár, és ebben még nem volt benne a légi fuvar, az adók és a vám költsége. Mondjuk a milliárdos költségvetésű fejlesztési programokban még ez az abszurd felár is kerekítési hiba.

Verblüffend clever

„Megdöbbentően okos” megoldásokkal van tele a Model 3 – talán így lehetne tömören összefoglalni a mérnökök véleményét a Süddeutsche Zeitung szerzőjének szavaival élve. Miután megérkezett az autó, az első 10 napban a cég különböző szintű vezetői próbálgatták, tesztelték, majd a gyári csapat nemes egyszerűséggel darabjaira szedte. Akkurátusan megvizsgáltak minden megoldást és sok minden nagyon tetszett nekik, különösen a teljesítményelektronika, a nagyfeszültségű rendszerek terén.

… a DHL matrica viszont Stuttgartra szólt, ami pedig a Mercedes és a Porsche központja. Forrás: Electrek.co

Kompakt, könnyen bővíthető, integrált, moduláris, könnyen javítható, megfelelően védett és költséghatékony – ezeket a jelzőket aggatták a kibontott hardverre. Pár hete itt a Villanyautósok oldalain olvashattátok egy szakember meglehetősen csípős véleményét a Model S töltőjéről – nekem már akkor is az jutott eszembe, hogy anno mintha olvastam volna róla, hogy a cég eredetileg külső beleszállítótól szerezte be ezt az alkatrészt, majd házon belülre vitte a termelést. Nem tudom mikori Model S-t sikerült szétbontania a Varsányi Péternek, de úgy nézi ki mostanra sokat javult a helyzet a Tesla technikai megoldásaiban.

A minimalizmus diadala kompromisszumokat követel

A szerző szerint a Model 3-mal a Tesla művészeti formává emelte a minimalizmust. Némelyik megoldást viszont kritika illette, így például a körülményes külső kilincsek sem nyerték el mindenki tetszését. Mint ismeretes a lehető legjobb légellenállás érdekében a Model S-hez hasonlóan a karosszériába süllyesztették a kilincseket. Ez a nagy Teslánál elektromosan ugrik elő, ha a tulajdonos az autóhoz közelít, de a költséges (és eléggé megbízhatatlan) megoldást itt mechanikusra cserélték.

Ugyanígy a légellenállás oltárán áldoztak az autó hasmagasságából, azonban ez meglehetősen rövid rugóutakat eredményez és rossz útviszonyok között megbosszulja magát. Ezen talán majd az összkerékmeghajtású verzió légrugója segíthet. Szintén a légellenállás szülte a csapott hátsó szélvédőt, ami miatt egyébként a kompaktos 5. ajtó is ugrott, és ennek következménye a hátsó ülések viszonylag mélyre kerülése ami magas utasoknak Z alakban behajtott lábakat eredményez (az utas feneke lejjebb van mint a térde). A telefonos ajtónyitás is kicsit bug-os még, de mondjuk ez biztosan javulni fog a szoftverfrissítésekkel.

A vezetés élménye

Kicsit sajnálkoztak az elektromos szervo okozta steril kormány érzésen – de ez nem igazán Tesla specifikus probléma – és a „gázpedál” is lehetne finomabban szabályozható, de alapvetően dicsérték a vezetési élményt, a gyorsulását, az úttartást. Kicsit túlzónak érezték a regeneratív fékezés erejét a „standard” beállításon, ami csak azért furcsa mert eddig én pont az ellenkezőjét olvastam. Akik elektromos autóból, főleg egy Bolt-ból (Ampera E) ültek át, mind azon sajnálkoztak, milyen jó lenne, ha lehetne még egyet csavarni az erősségen felfelé, mert a GM üdvöskéje erősebben fékez ilyenkor és ők azt preferálják. Valószínűleg ezen is lehet majd szoftveresen állítani vagy új opciókat hozzáadni.

És bár az Autopliot-ot nehezen szokták meg a tesztelők (úgy érezték, bár jól dolgozik, stresszes felügyelni, azt figyelni mikor adja vissza a volánt) alapvetően elismeréssel nyilatkoztak a Model 3-ról. Szerintük a cég palettáján a legjobb választás, mert alig ad fel valamit a nagyobb testvérek erényeiből, viszont nagyjából a felébe kerül.

Elgépelés lenne a 90 kWh akku?

A cikk egyik legmeglepőbb eleme egy elejtett félmondat, hol a közelgő összkerékmeghajtású 90 kWh modellről beszél a szerző. Egy német Reddit user irt is az újságnak, helyesbítés kérve, de meglepő választ kapott. Thomas Harloff, a kiadvány szerkesztője szerint nem elírásról, hanem exkluzív információról van szó. Én azért kicsit szkeptikus vagyok, mivel, már meg nem mondom mikor és hol, de talán egy Tesla negyedéves pénzügyi konferencia hívás kapcsán Elon Musk maga osztotta meg, hogy a Model 3-nál a 75-ös akku lesz a legnagyobb, mert fizikailag nem fér több cella a csomagba. Tehát vagy az energiasűrűség terén készül ugrásra a kaliforniai cég, vagy nem lesz 90-es aksi.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.