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
auto
2024. 04. 24. szerda

Ha a világot csupán azzal élhetőbbé tudnánk tenni, hogy mesébe illő tanulmányautókat mutatunk be elektromos meghajtással, akkor a Volkswagen bizony korunk egyik hős autógyártója lenne. A német óriáskonszern tisztán villanymeghajtású I.D. szériájának immáron negyedik tagját vonultatja fel – koncepció formában -, a MEB platformra épülő sorozat első modellje viszont, melynek személyében sokak egy régóta áhított megfizethető népautót remélnek, csupán 2020-ban lép piacra, míg a másik két villanyautó a tervek szerint a rákövetkező években, a valóságban viszont ki tudja mikor válik elérhetővé. Azt viszont meg kell hagyni, hogy az ámulatba ejtő koncepciókhoz nagyon ért a Volkswagen: hologram, mesterséges intelligencia, nagy hatótáv, s minden egyéb, ami a jövő autótulajdonosainak életét megkönnyíti. Indul a Genfi Autószalon, bemutatkozott az I.D. VIZZION.

Talán nem lepődünk meg azon, hogy a mostanában bemutatott koncepcióautókhoz hasonlóan az I.D. negyedik tagjának mivolta is legfőképp a hiper-szuper technológiák körül forog, amelyet a gyártó a jövő közlekedésének részeként vizionál. Persze a Volkswagennek még mindig kompenzálnia kell a dízelbotrány után, így nem mutathatott olyat, amilyet manapság mindenki. Az önvezetés és a velejáró kamerák, LIDAR, és mindenféle szenzorok, a hatalmas érintőképernyők, és a mesterséges intelligencia mind olyan mainstream vonások, melyeket a legnagyobb technológiai háttérrel rendelkező autógyártók mutogatnak legújabb tanulmányukban. De a Volkswagen még ennél is tovább ment. Az önvezetésnek a lehető legmagasabb fokára fejlesztette fel az I.D. VIZZION modelljét, amely nem jelent mást, minthogy ha akarnánk se tudnánk vezetni. Ugyanis míg a Level 4-es önvezetés mellett aludhatunk, filmezhetünk, vagy villanyautós cikkeket olvasgathatunk – de bármikor átvehetjük az irányítást, ha szeretnénk -, a Level 5-ös gépjárműben nincs se kormány, se pedál, így teljes mértékben a mesterséges intelligenciára (AI) vagyunk bízva. Aminek egyébként nem kell szükségszerűen rossz dolognak lennie, ugyanis az AI minden egyes alkalommal tanul valamit rólunk, mikor az autóba ülünk, napról napra egyre tökéletesebben alkalmazkodva a tulajdonos igényeihez. Az autó megjegyzi valamennyi utasát, azok preferenciáit, ám az ember és a gép közötti kapcsolat tovább tökéletesíthető különböző okoseszközök csatlakoztatásával. Így például ha az aktivitásmérőnket hangoljuk össze az autóval, akkor a mesterséges intelligencia érzékeli az életjeleinket, s ha éppen arra következtet, hogy melegünk van, akkor ahhoz mérten szabályozza a belső hőmérsékletet. Mindezt megkoronázva helyet kapott a tanulmányban egy, a Microsoft által fejlesztett hologram is, a HOLOLENS, amely valamilyen virtuális valóság képét vetíti ki az autóba.

Az I.D. VIZZION-t két villanymotor hajtja, összesen 302 lóerővel, a 111 kWh-s akkumulátor pedig mintegy 660 kilométeres hatótávra elég az európai szabvány szerint. Az 5164 mm hosszú, 1948 mm széles, és 1506 mm magas Volkswagen megjelenésére panasz nem lehet, a németek egy igazán elegáns villanyautót raktak össze a svájci rendezvényre, melyen sokat dobnak a 24 colos felnik, az öngyilkos ajtók, a megvilágított embléma, és az intelligens LED-csíkok, melyek az arcfelismerés, vagy az elektronikus kulcs érzékelése után színesen villogva fejezik ki örömüket az utasok iránt. A különleges HD Matrix fényszórók adják az alapját annak a technológiának, amellyel a későbbiekben kivetíthetünk képeket – így például zebrát is – a kocsink elé. Az autóban rejlő funkciók többsége a hangunkkal és mozdulatainkkal vezérelhetőek.

És hogy mikorra válhat valósággá a Volkswagen jövőképe? A gyártó szerint a Level 4 és Level 5 önvezetésnek már 2025-ben, a vártnál sokkal hamarabb eljön az ideje, az I.D. VIZZION tanulmányban felmutatott szoftver- és hardveregyüttes pedig 2030 környékén lehet megvalósítható.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.