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
auto
2024. 04. 19. péntek

Másfél évvel ezelőtt a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pályázatot hirdetett a 15 ezer főnél nagyobb lélekszámú települések önkormányzatai számára elektromos autó töltők telepítésének támogatására. A pályázati köldökzsinóron tartott önkormányzatok számára ez a szokásosnál is furcsább helyzetet teremtett, hiszen egy olyan eszköz beszerzésére és hosszú távú üzemeltetésére kellett vállalkozniuk, amelyről a legtöbb helyen szinte semmit sem tudtak. Ennek ellenére akadt 75 helyhatóság, amely látva a jövőt a tisztább közlekedést biztosító elektromobilitásban beadta a pályázatát, és ha nagyon lassan is, de támogatást nyert. A munka oroszlánrésze ezután következett: meg kellett keresni a legmegfelelőbb készüléket, és partnert kellett találni a telepítésre és ha az önkormányzat nem akart az működtetés mindennapi nyűgjével foglalkozni, akkor az üzemeltetésre is. Rengeteg munka egy olyan szakterületen, amiben ezeknek a szervezeteknek nulla tapasztalata és tudása volt. A feladat megoldását a pályázatok lebonyolítását végző e-Mobi sem segítette hatékonyan, így az összes felmerült kérdéssel az önkormányzatoknak kell megküzdeniük. Három önkormányzat már visszalépett, a maradék 72-ből két helyen, a XVIII. kerületben és Ajkán már végeztek a beruházással, és működnek a töltők, de a maradék 70 hely egy jelentős részén még a telepítő partnert sem sikerült megtalálni. Pedig a támogatási szerződés szerint ezeknek a töltőknek legkésőbb idén nyáron el kellene készülniük.

Ezekkel a vállalkozó szellemű önkormányzatokkal szúrt ki nagyon komolyan a Nemzetgazdasági Minisztérium. Belerángatta őket ebbe a beláthatatlan harcba a pályázati felhívással, majd a saját cégén (e-Mobi Kft.) keresztül ingyen töltőtelepítésbe kezdett a munkát nem vállaló többi önkormányzatnál. Így akik nem pályáztak, nem vállaltak extra költségeket és nem csináltak semmit, azok most néhány parkoló átengedésével kockázat nélkül jutnak hozzá a töltőkhöz.

Az e-Mobi Kft. már tavaly bejelentette, hogy 2018. május 1-ig országszerte 319 helyen telepít elektromos autó töltőt, de azt hétpecsétes titokként kezelték, hogy az adóforintokból hova hoznak majd töltési pontokat. Mivel az e-Mobi által vállalt határidőig már két hónap sincs hátra, egy hete elkezdtük összeszedni, hogy mely települések élvezhetik az elektromobilitás infrastruktúrájához vezető könnyített utat.

Azóta három önkormányzat is írt saját felületein arról, hogy ők sem maradnak ki ebből a programból, és az e-Mobi jóvoltából ingyen töltőkhöz jut a településük.

Székesfehérváron az E-Mobi a Mátyás király körútra, a Gyümölcs utcába, a Honvéd utcába, az Erzsébet útra, a Seregélyesi útra, a Jankovics utcába és a Sütő utcába telepít elektromos autó töltőket, de valahogy a helyi áramszolgáltató, az E.ON is bekerült a projektbe, így ők is telepítenek öt töltőt a városnak ingyen a Gáz utcába az ARÉV Sportcsarnoknál, a Királykút lakótelepre, a József Attila utcába, az Ybl lakótelepre és a Rác utcai parkolóba. Ezek közül ráadásul egy (a villanyautosok.hu tippje szerint valamelyik E.ON által telepített készülék) villámtöltő lesz, így az nem csak a helyi, de az országon belüli közlekedést is segítheti. Kár, hogy a villámtöltésért az autópályán közlekedő villanyautósnak be kell majd mennie a városközpontba. Székesfehérvár természetesen nem pályázott az önkormányzatok számára kiírt programban elektromos autó töltőre.

Az e-Mobi és az E.ON által tervezett elektromos autó töltők Székesfehérváron

Zalaegerszegen hat töltővel bővül az infrastruktúra, ahol szintén az e-Mobi és az E.ON telepít töltőket. Három gyors (22 kW-os) töltőt az e-Mobi tesz le, míg az E.ON két villám és egy gyorstöltővel készül. A helyszínek a következők: a Budai Nagy Antal utca melletti parkoló, a munkaügyi központ mögötti parkoló, valamint a Kosztolányi téri parkoló, a Vágóhíd utca, a Parkerdő melletti parkoló és a Stadion utca. Hogy melyik helyszínre melyik cég és milyen töltőt telepít, az sajnos nem derült ki a helyi lap beszámolójából. Az sem teljesen világos, hogy miközben Budapestről szinte lehetetlen Zalaegerszegig eljutni elektromos autóval, addig miért van szükség a zalai megyeszékhelyen 4 db villámtöltőre. A városban ugyanis már most is áll két darab villámtöltő. Ráadásul a település az önkormányzati pályázaton is nyert két villám- (C típus) és két gyorstöltőt (A típus), persze elképzelhető, hogy az E.ON pont ezeket a töltőket fogja telepíteni. Ha nem, akkor Zalaegerszegen akár 6 villámtöltő is lehet a közeljövőben (tegyük hozzá, hogy ez azért nem túl valószínű).

Az e-Mobi és az E.ON által tervezett elektromos autó töltők Zalaegerszegen

Az Óbudai önkormányzat honlapján is megtalálható egy megjelenési dátum nélküli oldal arról, hogy az e-Mobi Kft. 10+1 db töltővel lepi meg az ehhez parkolóhelyeket felajánló önkormányzatot. Hogy miért 10+1 és miért nem 11, az nem derül ki, de az igen, hogy mindez a kerületnek egy fillérjébe sem kerül. Ha pályáztak volna, akkor a pályázati összegen felüli esetleges költségek mellett még egy csomó munkájuk, és hosszú távú kockázatuk is lett volna a projekttel, így viszont az e-Mobi mindent levesz a vállukról.

Az e-Mobi által tervezett elektromos autó töltők Óbudán

Székesfehérváron a munkák hamarosan megkezdődnek, míg Óbudán úgy számolnak, hogy a második negyedévben megvalósulnak a telepítések. Zalaegerszegen nem jelöltek meg határidőt a projekt befejezésére.

Nem tudni, hogy mi szükség volt arra, hogy 72 önkormányzatot így behúzzanak a csőbe, ha egyszer a telepítések központilag, feltehetőleg sokkal hatékonyabban is elvégezhetők. Mindenesetre ezek után nem lenne meglepő, ha a támogatást nyert települések sorra mondanák vissza a projektjeiket abban bízva, hogy majd az e-Mobi megoldja helyettük. Reméljük ők sem fognak két pad között a földön kikötni.

Az e-Mobi eddig ismert vállalásait az alábbi térképen szedtük össze:

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.