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
auto
2024. 04. 19. péntek

Mostanra teljesen megszokott dologgá vált, hogy valahányszor egy autógyártó bejelent egy új villanyautót, a média szenzációhajhász ügynökei rögtön „Tesla-gyilkosként” könyvelik el a járművet. Ez természetesen egyáltalán nem alaptalan, ugyanis a kaliforniai vállalat valamennyi modellje egy olyan mércét jelent az adott szegmensben, melyet minden gyártó el szeretne érni: a Tesla Semi például kiváltképp a Daimler szemét szúrja, az új Roadster a sportautó-gyártók orra alá tört borsot hihetetlen specifikációival, míg a 2015-ben piacra lépő Model X pedig a crossoverek között az igazi elektromos álomautó. Jóllehet a Tesla-gyilkos jelzőt olyan gyártók modelljei is megkapják, melyek egyáltalán nem azért lépnek piacra, hogy a Tesla vásárlóit elcsábítsák, a Porsche esetében biztosan nem ez a helyzet. Az amerikai és a német gyártó között egyértelműen érezhető a szikrázó feszültség, melyet mondani sem kell, hogy nem Elon Musk gerjeszt, hiszen a villanyautók tekintetében a Porsche gigantikus lemaradásban van a Teslához képest, ami a németek beszólásait még humorosabbá teszik, az incselkedő kistestvér érzetét keltve. A Porsche éves sajtókonferenciáján Oliver Blume vezérigazgató ismét összehozott egy olyan megjegyzést, ami az évszázad poénját jelenti azok számára, akik ismerik a Mission E elektromos sportautó fejlesztésének történetét: azt állította, hogy az ő csapata számára a Tesla nem mérce.

Tesla Model S

A Porsche első tisztán elektromos kocsija 2019-ben tör be az autópiacra, és teljesítményadatai alapján a Tesla Model S komoly ellenfele lehet különösen Németországban. A Mission E 600 lóerőt képes leadni, és 3,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, a hatótávja pedig meghaladja a 480 kilométert a NEDC szerint. Ám hogy a németek a Teslánál egy jobb és erősebb elektromos autót szeretnének összerakni, mi sem bizonyítja jobban, mint a Porsche egyik igazgatójának megjegyzése az egyik interjún, miszerint a Model S csupán kétszer tudja megismételni a Mission E gyorsulását, a harmadik alkalommal viszont már nem sikerülne, utalva a hajtáslánc védelmét szolgáló teljesítmény-korlátozásra a Tesla járművekben.

Porsche Mission E

A Porsche ráadásul tavaly megvásárolt néhány darab Model S és Model X villanyautót is, melyeket a Mission E tesztprogramja során használ fel. A Porsche prototípusokból és Teslákból álló konvojról többen is készítettek videókat Németországban, íme az egyik:

Akárhogy is nézzük, a Model S és a Mission E kemény riválisok, ha nagy teljesítményű luxusszedánokról van szó, és a Porsche vitathatatlanul a legjobbat akarja túlszárnyalni első villanyautójával. És ez így is van rendjén, hiszen a Tesla továbbra is ösztönzi valamennyi gyártót egy rendes elektromos autó kifejlesztésére, s amennyiben valamelyik modell – netán a Mission E – többet tud nyújtani a rivális Teslánál, akkor Elon Musk is elgondolkodhat, hogy mit érdemes tovább fejlesztenie.

 

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.