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
auto
2024. 04. 23. kedd

Mostantól Kaliforniában is lehetőség van a sofőr nélküli autók tesztelésére

elektromos autó

Február végén Kalifornia döntéshozói nagy lépésre szánták el magukat: elfogadták azt a rendeletet, ami lehetővé teszi az önvezető technológiával foglalkozó vállalatoknak a sofőr nélküli autók közúton való tesztelését, ezzel egy teljesen új fejezetet nyitva az állam közlekedésének történetében. Április 2-ai érvénybe lépésekor a volán mögött ülő felügyelő személy alkalmazásának kötelezettsége megszűnt, helyette egy remote operator szükségeltetik, azaz egy olyan, az adott járműtípus vezetéséhez előírt jogosítvánnyal rendelkező személy, aki fizikailag nincs jelen a járműben, azonban távolról folyamatosan figyeli és ellenőrzi annak működését, képes kommunikálni a járműben helyet foglaló utasokkal, és közbe tud avatkozni vészhelyzet esetén. Habár tehát hivatalos szabályozás szerint már láthatnánk sofőr nélküli autókat Kalifornia utcáin, egyelőre hiába keresnénk őket: ez idáig egyetlen kérelem sem érkezett be a felelős CDMV (California Department of Motor Vehicles) szervezethez a tesztelés engedélyezésére. Kaliforniában közel 50 vállalat foglalkozik az önvezető technológiával, melyek közül több is már évek óta azért lobbizik, hogy ne kelljen az állam határain túlra vinnie járműveit tesztelni, éppen ezért érdekes, hogy elmaradt a sokak által „történelmi pillanatként” emlegetett esemény, amikor a hatóság ügyintézőit elárasztják a kérelmek április 2-án.

Forrás: wbur.com

A várt roham hiánya betudható az Uber önvezető autója által március 19-én okozott halálos balesetnek, ami miatt a vállalatok a jelenlegi feszült hangulatban inkább nem sietnék el a tesztek elindítását egy újabb államban, félve a lakosság felháborodásától. Az amerikai The Mercury News hírportál próbált utánajárni, hogy miért nem jelentek meg a három vezető társaság, az Uber, a Lyft, és a Waymo járművei az utcákon. Az Uber szóvivője elmondta, hogy a vállalatnak nincs mit hozzáfűznie a kaliforniai történésekhez, most az elsődleges feladat a baleset után nyomozó hatóságokkal való együttműködés, s ennek megfelelően az Uber fel is függesztette önvezető tesztprogramját USA-, és Kanada-szerte. A rivális Lyft ezzel szemben igencsak aktív volt az elmúlt egy hónapban, arról viszont nem kívánt nyilatkozni, hogy milyen tervei vannak Kaliforniában. A Waymo szintén nem tétlenkedett: a napokban bejelentette, hogy 20 000 darab Jaguar I-PACE áll be önvezető flottájába és kezdi majd meg működését Arizonában a következő évtized elején. Arra a kérdésre, hogy Kalifornia utcáit is meghódítják-e a Waymo logójával ellátott plug-in hibrid és tisztán elektromos sofőr nélküli kocsik, a vállalat egyik munkatársa azt felelte: „A Waymo előbb vagy utóbb szeretne tesztelni, majd élesben is bevetni sofőr nélküli autókat Kaliforniában, és minden szükséges lépést megteszünk, hogy ez meg is valósuljon.”

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.