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
auto
2024. 04. 20. szombat

A száraz számokat talán már mindenki hallotta, de azért kezdésnek ismételjük meg: 34.494 autót gyártott le és ebből 29.980-at tudott kiszállítani az első negyedévben a Tesla. Hogy ez abszolút rekord? Hát persze. De most nézzünk kicsit a „hype” mögé.

Rajt-cél győzelem az amerikai nagydíjon

Emlékszik még a kedves olvasó arra az időszakra, amikor éveken át szinte minden Forma 1-es futam végén a Ferrari versenyzői álltak a dobogó két legfelső fokán? És amikor mindent a Merci nyert? Nos a következő hónapokban (években?) úgy tűnik hasonló nyomasztó fölénnyel kell szembenézniük a tradicionális márkáknak, legalábbis ami az USA elektromos-autó piacát illeti.

Az adatok forrása: insideevs.com

Mondjuk borítékolható volt ez az eredmény, a kérdés inkább csak a „mikor” volt. Mikor stabilizálódik a Model 3 gyártása? Azok után, hogy tavaly év végén kivezették a 3. műszakot a Model S és X gyártósorán, mikor pörög fel újra a termelés a korábbi szintre? Nos a válasz az az, hogy most. És innen ez már csak „rosszabb” lesz. Mármint az alibizők szempontjából.

Mert kétség ne férjen hozzá, a GM-nek soha esze ágában nem volt a masszívan veszteséges Bolt/Ampera-e gyártását lényegesen emelni. A darabonkénti 10 ezer dolláros bukta csak úgy nyer értelmet, ha a ZEV Credit rendszert használó USA tagállamokban nagyobb lenne a büntetés a villanyosok gyártásának hiánya miatt, mint amennyit a Bolt-on veszítenek. Több viszont nem kell belőle. Így aztán hiába előzték be egy évvel a Model 3-at, még a kicsit köhögő Tesla termelés során is majd dupla annyi fogyott a fremonti szedánból mint az olcsóbb Tesla gyilkosból.

A Nissan Leaf helyzete sem sokkal jobb. Bár a második generáció forgalmazása már tavaly ősszel megkezdődött az Államokban, az akkumulátor gyártás kapacitása még mindig korlátozza a termelést. Pedig, ugye, a Nissan nem ma kezdte a szakmát és a Leaf is egy jól bevezetett, sikeres márka, ráadásul az új modell határozottan vonzóbb elődjénél. Költői kérdés: hogyan áll a Nissan-t kérdőre vonó, ostorozó, vagy éppen temető szalagcímek aránya a Teslához képest?

A BMW i3 számait nagyon nem kommentálnám, úgy néz ki a bajorok már megtették helyettem.

A (gyártó) sorok között

Talán már egyszer ezen az oldalon is említettem, hogy a Tesla nem könnyíti meg az ember dolgát ha adatok után kutat. Rendszeres az adatközlés, de nem bontják mindig le a számokat modellenként, így aztán nehéz folyamatos grafikonokat gyártani. Ennek ellenére én most kísérletet teszek arra, hogy kicsit a számok mögé nézzünk.

Mindenekelőtt tegyünk tisztába két alapvető fogalmat: mit jelent a Teslánál a gyártás és az értékesítés mérőszáma?

Normál esetben egy termékből annyit gyártanak amennyi a kereslet rá. Ez a közgazdasági alapvetés akkor borul fel, ha korlátokba ütközik a termelés (vagy ha rosszul becsülik meg a majdani keresletet). Ilyen korlát lehet szándékos, mint például jelen esetben az S/X gyártósor kapacitása, vagy gyártási nehézségekből adódó, mint 2 éve az X, most pedig a 3-as esetén.

A két nagy Tesla kapcsán a téma elő szokott kerülni, de a Tesla válasza rendre ugyanaz: az S/X gyártósor heti 2,000 autóra van méretezve és ez így is marad. Ugyan néha ennek kicsit fölé mennek, de a további bővítés jelentős beruházással járna, azt a pénzt pedig inkább a többi új modell gyártására költik, mintsem egy véges kapacitású szegmensben még pár ezer darabot kisajtolni. Ráadásul 2017 végén megszüntették a harmadik műszakot és a kiesés egy részét további automatizálással pótolták. Ez, tervezetten, a kapacitás 10%-os visszaesésével járt – lásd a lenti ábra jobb szélén a gödör. Jó látni, hogy mindössze egy negyedév alatt, újra a korábbi szintre futott fel a gyártás.

Az adatok forrása: Tesla

A Model 3 kapcsán annyiban mindenképpen javult a Tesla kommunikációja a Model X óta, hogy most részletes adatokat kapunk. A gyártás meredeken fut fel, a tavalyi 2500 környékéről 10.000 magasságába jutottunk az első negyedévben. A kritikusok itt azon szoktak csámcsogni, hogy, hát igen, a Tesla azt mondta heti 1000-nél járt év végén és 2500-on lesz március 31-re, most meg tessék 13 hét alatt csak 10 ezret gyártottak! De azért itt van némi (szándékos?) csúsztatás.

Először is a fremonti gyár ebben a negyedévben csak 11 hetet termelt, 2×1 hétre leálltak szabadságolások illetve kapacitásbővítés miatt.

Másodszor, a gyártás felfuttatása nem lineáris gyakorlat – sokáig stagnál, majd a szűk keresztmetszetek feloldásával ugrásszerűen növekszik. Most is ezt látjuk, hiszen az utolsó 7 napban már 2020 Model 3 készült és április első hetére is hasonló mennyiséget jeleztek előre. A Model X felfutásával párhuzamba állítva látszik igazán, mennyivel meredekebb a görbe.

Az adatok forrása: Tesla

Árulkodó azonban a gyártásra váró alvázszámok regisztrációjának felfutása is. Ez  elég erős indikátora annak, hogyan látják most a termelés alakulását, mire készülnek a következő hetekben, hónapokban.

Az adatok forrása: @Model3VINs Twitter bot

2017 december 31-ig kb 2500 Model 3 készült el, a regisztrált alvázszámok pedig október végén lépték át ezt a határt, tehát nagyjából 2 hónappal jártak a gyártás előtt. 2018 első negyedévében majd 10.000 Model 3 készült, az alvázszámok pedig január végén voltak ezen a szinten, tehát megint 2 hónappal tartottak előbbre. Az elmúlt 2 napban rekord számú, több mint 8,000 új alvázszámot dobtak be és most már 28 ezer felett járunk. Ha marad a 2 hónapos intervallum, akkor ez azt jelenti, hogy május végéig további 16 ezer Model 3 gördül ki.

A kérdés persze sokkal inkább az, tartható-e a termelés emelése a heti 5,000-es darabszámra június végig. Elon Musk az elmúlt napokban Twitteren reagált egy szenzációhajhász cikkre és innen megtudtuk, hogy most személyesen felügyeli a termelés felfuttatását a fremonti gyárban. Bár még mindig tartják magukat a heti 5 ezres vállaláshoz, szerintem nem fognak a befektetők kötözködni ha pár százzal alulmúlják a célt. Valószínűleg ezután a gyártás további optimalizálása, finomhangolása következik, majd a heti 10 ezres tempót az első gyártósor duplikálásával érik el valamikor az év vége felé.

Értékesítés = a kiszállítások szűk keresztmetszete

Végül nézzük meg hogyan alakultak a Tesla értékesítési adatai. Fontos mindjárt az elején tisztázni, hogy mit értünk értékesítésen. A Teslánál még mindig az a jellemző, hogy az autók egyedi rendelésre készülnek – csak a termelés egy kis százalékát teszi ki az S/X esetében az előre legyártott konfiguráció. Ebből adódóan ha azt látjuk, hogy az értékesítés a gyártás alatt van, annak nem feltétlenül az az oka, hogy csökkent a kereslet. Bár minden ilyen alkalommal több tucat cikk károg a Model S vagy X hanyatlásáról, a következő hónapra vagy negyedévre ismét fordul a kocka, sőt, van, hogy több autót adnak el mint amennyit gyártottak! Hát ez meg hogyan lehetséges?

Az adatok forrása: Tesla

Megfigyelhető, hogy ha az egyik negyedévben több autót adtak el mint az aktuális termelés volt, akkor azt mindig egy stagnáló vagy felfutó gyártás melletti értékesítési visszaesés követi. Ilyenkor töltik fel a készleteket (bemutatótermek, kölcsönautók a szervizekbe, azonnal elvihető konfigurációk) a vevői kiszállítások kárára – hiszen a gyártás már így is maximumon pörög, tovább nem emelhető. Ha megnézzük a fenti ábrát, akkor is jól nyomon követhető ez a folyamat, bár a felfutó Model 3 gyártás kicsit elfedi a valóságot, de alább szétbontottam típusokra, így már látszik az S/X hullámzása.

Az adatok forrása: Tesla

Apa, kezdődik!

Zárásként visszatérnék a cikk elejéhez, ahhoz a bizonyos toplistához. Már megszoktuk, hogy az elektromos autók külön toplistán mérettetnek meg, sőt, általában a hibridekkel keverve közlik az adatokat a gyártók. A Model 3-mal azonban itt is új fejezet fog nyílni.

Ha a Tesla csak éppen a negyedév végére éri el a 4-5 ezres heti darabszámot és addig 2 ezren reked a termelés, akkor is kb. 30 ezer Model 3 kerül kiszállításra az első félévben. Ha pedig a termelés az év második felében sem menne a heti 4 ezres átlag fölé, akkor is további 100 ezerrel bővülne a flotta. Azaz egy pesszimista szcenárió esetén is 130 ezer Model 3-mal számolhatunk idén.

És hogy ez mire elég? Nos 2017 legnépszerűbb villanyautója a Tesla Model S volt az USA-ban a maga 27 ezer eladott példányával. Ezt a rekordot már az év közepén megdönti a Model 3. De az igazi nagy vadak elejtése csak ezután következik. Tavaly a kis Tesla legnagyobb riválisának tartott 3-as és 4-es BMW-ből együttesen mintegy 99 ezer fogyott az Államokban, a Mercedes B-osztály, CLA és C-osztály együttes eladásai is szinte darabra ugyanennyit tettek ki, az Audi A3/A4 széria pedig épp csak elérte az 58 ezret.

Ez már húsba vágó lesz a német prémiumoknak. Felkészül Európa és Ázsia 2019! Lehet, hogy a hullámvölgy után ezért erősödött vissza 2 nap alatt közel 60 (!) dollárt a cég részvényeinek árfolyama?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.