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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Április 17-én a milánói Milan Design Week rendezvény keretein belül mutatkozik be Európában a Byton legmodernebb technológiákkal felszerelt tisztán elektromos crossovere, amely legelőször idén januárban, a Las Vegas-i CES elektronikai szakkiállítás színpadán volt látható. A kínai start-up nagy ígéretekkel harangozta be az autót még tavaly ősszel: Level 4-es önvezetéssel, óriási központi kijelzővel, mindenféle intelligens kütyüvel, alacsony árral, és globális elérhetőséggel csigázta fel a kedélyeket. Bár ehhez hasonló terveket rengeteg újonnan megalakult távol-keleti vállalattól hallunk nap mint nap, melyek villanyautó-koncepció csak ritkán jutnak el a gyártásig, a Byton a jelek szerint tényleg komolyan gondolja az európai autópiac meghódítását, és a Milánóban felvonultatott koncepció is már a kocsi végleges formáját fogja mutatni az Autocar információi szerint.

A Byton hírneve nagyban köszönhető annak, hogy a vállalat egy csapat korábbi Nissan és Tesla vezetőből alakult meg a BMW i8 egykori projektigazgatójának vezetésével, akikhez később az Alpine és a Renault Sport korábbi vezető mérnöke is csatlakozott. A start-up első villanyautója kétféle hajtáslánccal lesz elérhető: az alapmodell esetében egy 200 kW-os (268 lóerős) motor hajtja majd a hátsó kerekeket, melyhez egy 71 kWh-s akkucsomag biztosít energiát, ami közel 400 kilométer megtételére elegendő. A prémium változatban mindkét tengelyt egy-egy villanymotor működteti 350 kW (470 lóerő) összteljesítménnyel, s itt már egy nagyobb, 95 kWh-s akkumulátor kap helyet, mellyel 520 kilométert autózhatunk egy töltéssel.

Az önvezető funkcióhoz szükséges szoftver- és hardveregyüttest az Aurora biztosítja, melyek 4-es szinten teszik majd lehetővé az autó számára, hogy emberi segítség nélkül önmagát irányítsa. A januári bemutatón elhangzottak szerint a piacra kerülésekor csupán 3-as szint lesz elérhető, ám minden berendezés úgy van megtervezve, hogy a későbbiekben frissíthető legyen. Ugyanez igaz az adatkapcsolatra is, mellyel az 5G-nek köszönhetően a 10 GB/másodperces sebesség sem lesz probléma.

A kínai vállalatok jelenleg komoly erőfeszítéseket tesznek aziránt, hogy egy saját gyártású modellel fel tudják szívni a Tesla Model X iránt mutatott hatalmas keresletet. Sokak szerint a Byton csúcstechnológiás crossoverének 2019-es piacra lépésekor sok esélye lesz erre. A korábban beharangozott tervek szerint az Egyesült Államokba és Európába egy évvel később érkezne, itt viszont addigra már számos riválissal kell megküzdenie a vásárlók pénzéért. A Milan Design Week április 18 és 22 között lesz látogatható a közönség számára, a Byton kocsija pedig a Blindarte galériában kap helyet.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.