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
auto
2024. 03. 29. péntek

Április 11-én átadásra került az eRoadArlanda elnevezésű svédországi projekt keretében megépített útszakasz, mely a világon elsőként teszi lehetővé mind a kereskedelmi, mind a személygépjárművek számára, hogy menet közben vegyenek fel elektromosságot az útból – olvasható az ország legfontosabb híreit angol és svéd nyelven is megjelentető The Local hírportál honlapján. A közel 2 kilométeres szakasz a Stockholmtól nem messze elhelyezkedő Arlanda nemzetközi repülőtér és a Rosenberg logisztikai központ között épült meg a 893-as számú közút egy részének átalakításával.

Az innovatív megoldás működési elve hasonló a Scalextrix elektromos autópályákéhoz (ha valakinek így névről nem lenne ismerős, ez az a népszerű távirányítós autós játék, amellyel a gyerekek órákat el tudnak tölteni tövig nyomva a távirányítón a gombot, amíg az autók le nem repülnek a pályáról). Az úton egy sín kapott helyet, amely a járművön elhelyezett mozgatható áramfelvevő karon keresztül küldi az elektromosságot a villanymotorba. Ergo a töltőként funkcionáló útszakaszt egyelőre nem tudja akárki használni, szükség van ugyanis a speciális karra a jármű alján, amely érzékeli az aszfaltban futó sín helyzetét, és amíg a kocsi felette halad, addig automatikusan képes lesz hozzá csatlakozni.

„Minden 100%-ban automatikus az utat mágnesesen érzékelő csatlakozónak köszönhetően. Sofőrként ugyanúgy vezetsz, mint általában vezetnél, a csatlakozó kar magától leereszkedik a pályára, és amint elhagyod a pályát, automatikusan fel is emelkedik” – magyarázta Hans Säll, az eRoadArlanda projekt vezető igazgatója. A villamosított utat speciálisan erre a célra kifejlesztett járművek fogják használni, melyek legelső tagja a PostNord logisztikai vállalat üzemeltetésében fog árut szállítani a 12 kilométeres etapon a következő egy évben.

Az ötlet megálmodói a kereskedelmi használatra is gondoltak, melyben a díjszabás és engedélyezés folyamata is könnyen alkalmazható. „Az elektromos kábeleken keresztül adatokat is lehet átküldeni, szóval nem probléma beazonosítani az autót, és a sín tudni fogja, hogy hozzáférhetsz-e az elektromos áramhoz, vagy sem, valamint képes lesz a díj felszámítására.”

A két kilométeres útszakasz elektromosítása azonban csak a kezdet, a pilot projekt után az ország más közútjain, valamint külföldön is szeretnék elterjeszteni az elektromos autó-töltést forradalmasító módszert a programban résztvevők. „Napjaink egyik legnagyobb kihívása a fosszilis üzemanyag-mentes szállítmányozás megvalósítása. Most már van egy megoldásunk, ami ezt lehetővé fogja tenni, ami lenyűgöző. Svédország élenjáró ebben a technológiában, amit reményeink szerint az ország és a bolygó más térségeiben is be tudunk vezetni” – mondta el a projekt vezetője. Ha csupán Svédország összesen közel 2000 kilométer hosszú E-jelölésű európai autópályáit elektromosítja az eRoadArlanda, akkor az országot 45 x 45 kilométeres négyzetekre lehet felosztani, melyeken belül a villanyautók könnyedén tudnak töltés nélkül is közlekedni, illetve szükség esetén még mindig rendelkezésre állnak a töltők.

Hans Säll úgy gondolja, hogy ez, vagy egy ehhez hasonló technológia akár 5-10 éven belül is kereskedelmi használatba kerülhet, hiszen az elektromos úthálózat a fenntartható közlekedés egyik alappillére. Szerinte a módszer hatalmas előnye a költséghatékonyság, valamint hogy a már meglévő infrastruktúrát könnyedén át lehet alakítani. Mindez a környezetükért tenni akaró kormányok támogatásával nem jelenthet problémát. A két kilométeres elektromos szakasz egyike azon két pilot projektnek, melyhez a Transportstyrelsen (a svéd közúti hatóság) pénzügyi támogatást biztosít. 2016-ban az E16-os autópálya egy szakasza fölé kerültek elektromos vezetékek Gävle városa mellett, melyek a Siemens jóvoltából a Scania hibrid teherautóinak feltöltéséért voltak felelősek. A felül futó kábelekből való áramkinyerés hátránya, hogy csakis a nehéz tehergépjárművek áramellátását tudja biztosítani. A svéd hatóságok nemrég újabb nagyszabású projekteket jelentettek be, melynek keretein belül a három svéd nagyváros, Stockholm, Malmö, és Göteborg közötti út kerül elektromosításra 1365 kilométer hosszúságban, ezen az útvonalon zajlik ugyanis a teherszállítás 70%-a. De előbb még egy a jelenleginél hosszabb, 20-30 kilométeres útszakasz is „fel lesz töltve árammal”, mely szintén pilot projektként a következő 2-3 évben megvalósul.

A kábeles megoldás a Scania teherautók számára Gävle mellett

A járművek töltése egyébként 200 kW-os teljesítménnyel történik, mely a vezető fejlesztő szerint már tökéletes a 18 tonnás kamionok akkumulátorának utántöltésére. Ennek ellenére az út teljesen biztonságos, akár mezítláb is végig lehetne sétálni rajta. „Nincs elektromosság a felszínen, az áram körülbelül 6 cm mélyen található, és a földhöz is hozzá van kötve, így ha sós vízzel elárasztanánk az egész utat, és megmérnénk a feszültséget a felszínen, az kevesebb lenne, mint 1 V – állítja az eRoadArlanda igazgatója.

A projekt munkatársai hozzátették, hogy a villamosított közút elterjedése nem csupán a közlekedéssel járó üvegházgáz-kibocsátást csökkentené drasztikusan, de arra ösztökélné az embereket, hogy minél kisebb akkumulátorral rendelkező villanyautót vásároljanak, ami az akkugyártás okozta környezetszennyezés problémájának mérséklése mellett sokkal olcsóbb megoldás is az elektromos utakkal párosítva, mint egy nagyobb akkumulátorú kocsi megvétele.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.