Az önvezető autózás jelenleg azon korszakát éli, amikor a hatóságok és az autótulajdonosok is próbálják meghúzni a határt valahol a még szabályos és a már szabálytalan között, ami nem egyszer humoros, abszurd, vagy éppen tragikus szituációkhoz vezet. Egy brit Tesla-tulajdonos most talán egy kicsit túltolta a határok feszegetését, amikor azt akarta megtudni, hogy mire képes a gépkocsija önvezető módra kapcsolva az autópályán. Bhavesh Patel, a Tesla Model S 60 vezetője ugyanis nem csupán a kezét vette le a kormányról, miután Autopilot funkcióra állította az autót, hanem egyből át is ült az anyósülésre, hogy onnan élvezze az utazást. A 39 éves úriember szerencsétlenségére több másik autós is észrevette a nem mindennapi szabálysértést, és egyikük mellette elhaladva videóra vette a látottakat, majd feltöltötte a közösségi médiára. Így jutott el a felvétel a rendőrséghez, akik aztán be is vitték a férfit kihallgatni. A szemtanúk elmondása szerint a brit M1-es autópályán meglehetősen nagy volt a forgalom az incidens idejében, és Patel – aki akkor mindössze 5 hónapja volt büszke tulajdonosa a Teslának – 65 km/h-s sebesség mellett próbálgatta a jármű önvezető képességeit.
Ez az eset még 2017 májusában történt, a bíróság azonban az elmúlt napokban hozta meg a kicsit sem engedékeny ítéletet. Amellett, hogy a férfit 18 hónapra eltiltották a vezetéstől, 1800 font (átszámítva nagyjából 650 000 forint) pénzbírságot is ki kell fizetnie, valamint 100 óra közmunka elvégzésére is kötelezték. Patel kalandja mind a bíróság, mind a rendőrség tagjai között rendesen kiverte a biztosítékot, amiben nagyban közrejátszik azoknak az elmúlt hónapokban történt baleseteknek a híre, melyek valamilyen módon a Tesla Autopilot funkciójához kötődtek. A brit hatóságok ezért kiemelt ügyként kezelik a férfi szabálysértését, amivel példát statuálnak minden önvezető funkcióhoz hozzáférő sofőr számára.
„Amit Patel tett, az rendkívül meggondolatlan volt, és könnyen tragédiával végződhetett volna. Nem csak a saját életét veszélyeztette, hanem más ártatlan emberekét is, akik ott és akkor az autópályát használták. Szolgáljon ez az eset példaként mindazon sofőrök számára, akiknek hozzáférésük van autopilot vezérléshez, és megfordult a fejükben, hogy valami hasonlót megpróbáljanak. Nyomatékosítanom kell, hogy semmi sem helyettesítheti a hozzáértő vezetőt a volán mögött, aki megfelelően tud reagálni az úton történő dolgokra. Remélem, hogy Patel arra használja az eltiltásának idejét, hogy elgondolkozzon, miért is hozott ennyire felelőtlen döntést azon a napon” – nyilatkozott Kirk Caldicutt, a nyomozást vezető rendőrtiszt.
A döntéshozatalhoz a bíróság a Tesla mérnökeinek korábbi nyilatkozatait hívták segítségül, melyben az Autopilot-módot csupán vezetéstámogató funkciók együtteseként definiálják, azaz olyan vezetés közbeni segítségként, melyekhez feltétlenül szükséges a sofőr figyelme. A Traffic-Aware Cruise Control (TACC) például a gyorsulásban és lassításban segédkezik be, míg az Autosteer a kormányzást teszi könnyebbé, de ezekre soha nem hagyatkozhat a volán mögött ülő személy. Bhavesh Patel a kihallgatásán egyébként elmondta a rendőröknek, hogy tisztában van vele, hogy butaságot csinált, de amire az autó képes, az egészen bámulatos, és ő csak az az egy szerencsétlen, aki lebukott.