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
auto
2024. 04. 20. szombat

118 villámtöltő-állomás építése indul meg hamarosan a közép-és kelet-európai térség átjárhatóságát biztosítva hét országban. A CEUC (Central European Ultra Charging) elnevezésű projekt keretében Ausztriában, Csehországban, Romániában, Bulgáriában, Szlovákiában, Olaszországban, és szerencsére Magyarországon is működésbe lépnek majd a töltők, ezzel egy jól járható folyosó nyílik Németország, az olasz csizma, és a Fekete-tenger felé is. A CCS szabványt támogató 150 és 350 kW teljesítményű DC töltők az autópályák melletti pihenőknél, benzinkutaknál kapnak helyet, és állomásonként 4, 8, vagy 16 töltőpont várható. A közzétett térkép alapján Magyarországon Győrnél az M1-es mentén, Nagykanizsánál az M7-es pihenőjében, az M5-ös autópályán Kecskeméten és Szegednél is, az M3-ason Gyöngyös és Nyíregyháza magasságában, valamint Budapesten és az M0-ás körgyűrű mentén létesülnek töltőállomások.

Forrás: Electrive

A projektet az osztrák energetikai vállalat, a Verbund AG koordinálja, a partnerek között pedig az Enel, a GreenWay, az OMV, és a Smatrics neve szerepel, melyek közül a legutóbbi lesz a fő szolgáltató, és a felelős az egész hálózat karbantartásáért. A 65 millió eurós beruházást az Európai Unió az Európai Hálózatfejlesztési Eszköz (CEF) finanszírozásával támogatja. A 118 helyszínen való munkálatok 2020 végére fejeződnek be, a legelső töltőállomások pedig már tervezés alatt állnak.

A közép-európai régiót gyakran meglehetősen mostohán kezelik a töltőhálózatokat kiépítő vállalatok, ami miatt idáig csak epekedve figyeltük a kontinens nyugati felén folyó nagyszabású infrastruktúra-fejlesztéseket. Azonban szerencsére nem a CEUC a legelső európai projekt, ami már egy jól használható hálózatot kínál a villanyautósok számára Magyarországon és a környező országokban 2020 környékére. Az EAST-E például kifejezetten Csehországra, Szlovákiára, és Horvátországra fókuszál, és ugyan a töltők teljesítménye meg sem közelíti a 150 kW-ot, az Adriai-tengerre vágyó magyaroknak nagy segítséget jelenthet az utazás során. Magyarország szempontjából a NEXT-E projekt a legfontosabb, ami a régiónk hat országában (Csehország, Szlovákia, Magyarország, Szlovénia, Horvátország és Románia) összesen 252 töltőhely kialakítását tűzte ki célul, melyek közül 30 ultragyors, 150-350 kW teljesítményű lesz. És persze néhány 350 kW-os villámtöltőt az IONITY-től is kapunk, ez a hálózat viszont nem nyúlik túl a Duna vonalán.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.