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
auto
2024. 04. 23. kedd

A Volkswagen márciusi prezentációjában megismerhettük mind a vállalatra, mind a Volkswagen Group összes többi gyártójára kollektíven vonatkozó nagyratörő terveket az elektromobilitás terén, most pedig az Audi igazgatói léptek előre, hogy saját stratégiájukat bemutassák a következő évtizedre vonatkozóan. Igaz, sajnos az eddigi tapasztalataink mostanra oda juttattak minket, hogy valahányszor újabb mesébe illő ígérgetésekkel állnak elő az autógyártók e-mobilitási stratégia címszó alatt, már keressük a legközelebbi ablakot hogy megszabaduljunk szenvedéseinktől, különösen akkor, ha a vállalat – amellett, hogy jeleit sem mutatja az elektromos közlekedés iránti ténykedésnek – még az „elektromos autó” ködösítést is beveti, azaz bármit érthet ez alatt, de legalább jól hangzik. Az Audi viszont ezúttal szerencsére nem pakolta tele óriási számokkal és új keletű víziókkal az előadását, sokkal inkább összefoglalta, amit eddig már apránként bejelentgetett.

Az Audi idei éves nagygyűlésének egyik legfontosabb információja, hogy a gyártó 2025-re 800 000 elektromos autó-eladással kalkulál (ami ebben az esetben a tisztán villanyosok és a plug-in hibridek összességét jelenti), aminek „többségét” a teljesen elektromos fogják kitenni, de ez persze jelenthet 51-49%-os arányt is, így ez nem mond sokat arról, hogy a jövőben mely meghajtásra helyezné a hangsúlyt a vállalat. A 800 ezres tervezett eladás egyébként nem is mondható kifejezetten agresszívnak, tekintve az Audi jelenlegi évi közel 2 millió darabos autógyártását, és figyelembe véve azt is, hogy addigra már az emberek jóval pozitívabb megítélését is kiharcolják maguknak a villanyautók. A célok megvalósulása érdekében viszont állítólag egy mintegy 40 milliárd eurós támogatás ömlik az e-mobilitás, digitalizálás, és önvezető technológia részlegébe, valamint 20 valamilyen formában elektromosított modell érkezik a következő évtized közepéig. A Roadmap E legelső sikere az e-tron quattro SUV-ban ölt testet, mely a gyártó első tisztán elektromos típusaként érkezik a piacra, majd pedig 2019-ben az e-tron Sportback fogja őt követni szintén tisztán villanyosként. Utánuk még két elektromos modell is várható, az e-tron GT 2020-ban, és még abban az évben egy prémium kompakt modell, erről viszont egyelőre nem tudjuk, hogy kap-e benzinmotort a motorháztető alá. Az Audi büszkén megemlíti részvételét az Ionity európai villámtöltő-hálózat kiépítésében is, melynek 150 kW-os teljesítményét először az Audi e-tron SUV használhatja ki maximálisan, alig fél órára rövidítve a töltési időt.

Audi Aicon

Végül, de nem utolsósorban az önvezető közösségi közlekedési mód is helyet kapott az Audi stratégiájában: 2021-ben bemutatkozik egy, a 2017-ben először kamerák elé állított Audi Aicon alapján készített teljesen önvezető autó, ami néhány évvel később sorozatgyártásba is kerül, hogy elektromos taxiként biztosítson környezetbarát utazási lehetőséget az emberek számára.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.