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
auto
2024. 04. 20. szombat

Emberek milliói követték élőben Harry herceg és gyönyörű menyasszonya, Meghan Markle windsori esküvőjét, és bár bizonyára sokan vannak azok is, akik már azt sem tudják, hogy hova meneküljenek a nagy eseményről szóló híráradat elől, legalább egy nyomós oka mégis van, amiért érdemes beszámolni a ceremóniáról. Az újdonsült házasok ugyanis egy meglehetősen stílusos és egyben környezetbarát módját választották a Windsori kastélyból való távozásnak. Az ezüst-kék színű autócsoda, ami az épület előtt várta a fiatal párt, egy 1968-ban épített Jaguar E-Type átalakításával megalkotott E-Type Concept Zero, melynek 3,8 literes XK motorjának helyére maga a gyártó rakott egy 295 lóerős (220 kW-os) villanymotort, így tehát az Enzo Ferrari által a „világ leggyönyörűbb autója”-ként nevezett klasszikus teljesen kibocsátásmentesen szállította át Harryéket a következő állomásukra.

Az elektromos Jaguar megvillantása az esküvőn minden bizonnyal hatalmasat dob a villanyautók megítélésén szerte a világon. Egyrészről, mert az emberek hajlamosak utánozni a híres és gazdag világsztárokat (pontosan így működik a divat), tehát ha a brit királyi család egy villanyautóban távozik, akkor talán mégsem lehet akkora butaság az elektromos meghajtás gondolata, másrészről pedig azt is megmutatja, hogy az elektromos hajtáslánc nem csupán a következő években érkező járművek privilégiuma, hanem az akár 50 éves álomautókkal is közlekedhetünk légszennyezés és motordübörgés nélkül. Szerencsére a villanyos Jaguar nehezen fogja elkerülni bárkinek is a figyelmét, hiszen gyakorlatilag minden fontos nemzetközi hírportál beszámolt róla (a magyarok már kevésbé): némelyik egy üzenetként utal rá az emberiség számára, ami a globális átállást sürgeti az elektromos meghajtásra, míg egy másik cikkben „a lehető legjobb autóválasztás”-nak nevezi az újságíró a gépkocsit. A királyi pár mesébe illő sportautója egyébként két érdekességet is tartogatott a közönség számára: az egyik a rendszámtábla, mely az esküvő időpontját jelzi, a másik pedig az, hogy az autó kormánykereke a brit rendszerrel ellentétben bal oldalon található, amit sokan egyfajta utalásként értelmeznek Meghan Markle amerikai származásának elfogadására.

A Jaguar E-Type egyébként korának egyik leggyorsabb sorozatgyártott modellje volt közel 240 km/h-s végsebességével és 7 másodperc alatti gyorsulásával 0-ról 100-ra. Az átalakításnak köszönhetően a 0-100-as sprint még jobban megy az autónak, alig 5,5 másodpercre van hozzá szüksége, a hatótávja pedig nagyjából 280 kilométer. Ha bárkinek porosodna egy ilyen járgány a garázsában, és csak azért nem használja, mert nem szeretne füstöt pöfögni a szomszédok orra alá, annak bármikor szívesen megcsinálja az átalakítást a Jaguar – mindössze 400 000 dollárra, azaz kb. 105 millió forintra van hozzá szüksége.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.