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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Megnyitotta a rendeléseket a Model 3 dupla villanymotorral felszerelt változatára a Tesla – az AWD és a Performance verziók néhány jellemzőjét a tőle megszokott kommentáradatban tette közzé Elon Musk a Twitteren. Az összkerék-meghajtású (AWD) elektromos kompakt szedán 4,5 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 60 mérföld/h-ra (96,6 km/h), hat tized másodperccel rövidebb idő alatt, mint a hátsókerék-meghajtású testvére, a végsebességében és hatótávjában viszont nem történt változás: 225 km/h és 500 kilométer. Nyomatékról és a motorok teljesítményéről nem adott információt a vezérigazgató. Ami a villanymotorok fajtáját illeti, a Model 3 volt az első, amelybe a korábban a Model S és Model X típusokban használt AC indukciós motorok helyett állandó mágnes alapú motort tett a Tesla a magasabb teljesítményre és hatékonyságra hivatkozva, az összkerék-meghajtású változattal azonban részben visszatér a korábbi szokásához a gyártó, ugyanis az autó elejében egy indukciós motort találnak majd a vásárlók. Az AWD opcióért 5000 dollárral kell többet fizetniük a Model 3-at előrendelő fogyasztóknak, de a CEO hangsúlyozza, hogy biztonsági okokból mindenképpen hasznos tud lenni a két motor, hiszen ha az egyik le is robbanna (amire igencsak kicsi az esély, tekintve, hogy a villanymotorok sokkal megbízhatóbbak a belső égésű motoroknál), az autó a másik villanymotorral is boldogan elviszi tulajdonosát úti céljához, ahelyett, hogy potenciálisan veszélyes körülmények között az út mentén rostokolnának.

A teljesítményközpontú verzió ugyanezzel a villanymotor-kiosztással rendelkezik, ám körülbelül 25 km/h-val nagyobb végsebességre képes, és a fenti sprintet is egy egész másodperccel gyorsabban futja. Az erősebb Model 3-ast 20 colos Performance felnikkel, szénszálas hátsó szárnnyal, és fekete-fehér beltérrel is választhatják majd a megrendelők, s mindennel együtt, az Autopilot funkciót leszámítva ez a változat 78 000 dollárba kerül, azaz közel egy árban van a BMW M3-assal az Egyesült Államokban, ám annál 15%-kal gyorsabb és jobban is kezelhető a dupla motoros Model 3 Performance, valamint saját kategóriájában nincs ellenfele a versenypályán – olvasható a vezérigazgató kommentjei között. A fekete-fehér stílus egyébként készlethiány miatt jelenleg csak és kizárólag az összkerék-meghajtású Model 3-asokhoz kérhető, így aki nem szeretne többet fizetni a gépkocsiért, de ez a dizájn tetszik neki a legjobban, annak még várnia kell egy kicsit az autó megrendelésével. Az első összkerekes Model 3-asok kiszállítása július környékén várható.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.