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
auto
2024. 04. 20. szombat

A Tesla Model X régóta az egyik legbiztonságosabb SUV hírében áll, sőt az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) amerikai hatóság tavalyi töréstesztje során nem is talált egyetlen olyan sportterepjárót sem, mely a Model X nyomába ért volna a biztonság tekintetében. A Tesla akkor olyan tulajdonságokkal magyarázta a villanyautó sikerét, mint például az elektromos hajtáslánchoz szükséges struktúra, valamint a nehéz és szilárd akkupakk a jármű aljában, ami rendkívül alacsonyra helyezi az autó tömegközéppontját. Ennek következtében a Model X nem csupán kiválóan megvédi utasát egy esetleges ütközés során, de a felborulás esélye is a legkisebb az összes létező SUV között, amely sajátosság meglehetősen hasznos tud lenni egy baleset utáni mentésben, ahol minden másodpercen életek múlhatnak. A Tesla a saját tesztjei után is dicsekedett már azzal, hogy nem tudta a tetejére állítani az elektromos SUV-ját, valamint az NHTSA megmérettetései során is hasonlóan jól szerepelt a Model X, azonban ezekről eddig még nem láthattunk felvételeket. Most viszont a kaliforniai gyártó a Twitter oldalán közzétett egy rövid videót, melyben az autó kanyarban való kicsúszását szimulálva próbálja felborítani az autót, sikertelenül. Sajnos azt nem tette közzé a Tesla, hogy ehhez mekkora sebességgel küldte a gépkocsit a homokba, de az eredmény abszolút magáért beszél: még mikor 90°-nál is nagyobb szögben dől a Model X, akkor is megtalálja a módját, hogy elkerülje a bukfencet. No persze ebből nem szabad azt a következtetést levonni, hogy a Tesla SUV-ja olyan, mint egy macska, és bármekkorát repül, mindig a talpára (kerekeire) érkezik. Ez csupán annyit jelent, hogy sokkal durvább baleset kellős közepébe kell belecsöppennünk ahhoz, hogy fejjel lefelé lógjunk a Model X-ben, mint egy másik sportterepjáróban. Ez az életmentő tulajdonság nem kizárólag a Model X sajátossága: valamennyi villanyautót a hagyományos meghajtású kocsiknál biztonságosabbá tesz a jármű aljában elhelyezett nehéz akkumulátor és a hajtáslánchoz tervezett kialakítás, így például a Chevy Bolt EV is a legjobb értékelést kapta a hatóságoktól.

A Tesla Model X-ről egyébként már korábban is készült olyan videó, melyben megfigyelhető, hogy mennyivel nehezebben borul fel más SUV-khoz képest. Akkor az úgynevezett jávorszarvasteszben verte meg a többi résztvevőt, azaz a hirtelen kikerülés tesztjében, ahol 70, 72, és 74 km/h-s sebességnél még csak fel sem emelkedtek a kerekei, míg más járművek már lassabban haladva is küszködtek a feladattal, a Toyota Hilux pickup például majdnem a tetején végezte:

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.