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
auto
2024. 04. 20. szombat

Ha villanyautó vásárlásán törnénk a fejünket, egész biztosan nem a Honda kínálatát böngészve töltenénk el minden időnket a jobbnál jobb elektromos gépkocsikat böngészve, hiszen a japán gyártó meglehetősen későn csatlakozott be az elektromosítás egyre több vállalatot elérő hullámába, és még a jelenlegi igyekezetei sem hagynak maradandó nyomot az elektromos közlekedés történetében. A Honda legutóbbi teljesen elektromos próbálkozása, a Clarity nem aratott kimondott sikert Kalifornia és Oregon állam fogyasztói között – ahol Japánon kívül a kocsi kizárólag lízingelve érhető el -, merthogy mindössze 140 kilométert képes megtenni két töltés között. Nem kizárt azonban, hogy a Honda most egy kicsit komolyabban is elkezd a villanymeghajtással foglalkozni, a japán Nikkei hírportál ugyanis arról számolt be, hogy a világ legnagyobb akkumulátor-gyártó óriásával, a kínai CATL (Contemporary Amperex Technology) vállalattal társulva egy világszerte forgalmazandó, olcsó villanyautón dolgozik.

Forrás: PushEVs

A két vállalat a Honda Fit (nálunk Honda Jazz) alapján készíti el tisztán elektromos meghajtású járművét, mely terveik szerint éppen csak egy picivel lesz drágább 2 millió japán jennél (átszámítva 5 millió forintnál), és ezért a pénzért egy közel 300 kilométeres hatótávot kapunk, melyről nem tudjuk, mennyire állhat közel a valós körülmények között mért értékhez. A Honda egy megfizethető villanyautó megépítését a globális stratégiájának kulcsának tekinti, ezért várhatóan a jármű nem kizárólag Japánban, Kínában, és az Egyesült Államok néhány államában fog megjelenni, hanem az európai piacokon is felüti majd a fejét. Sőt, a Honda szerint annyira kelendő lesz a Fit-leszármazott villanyautó, hogy évente minimum 100 000 darab fog belőle készülni, ezzel a vállalat legjobban értékesített elektromos autójává válva. A gyártás 2020-ban kezdődik meg.

Nem most először fog azonban napvilágot látni a Honda Fit elektromos meghajtással. 2014 táján a Honda már megalkotta kipufogó nélkül ezt a gépkocsit, s ugyan csak keveseknek adódott lehetősége kipróbálni (Japánon kívül csak Kaliforniában volt kapható lízingelés útján), mégis egy elég jól használható elektromos autó volt a maga 132 kilométeres EPA szerinti hatótávjával. Akkoriban azonban a Honda nem erőltette az akkumulátoros autók fejlesztését, ezért a program leállt.

Honda Urban EV

Az újjászületett Honda Fit előtt viszont akár egy másik tisztán elektromos Hondával is találkozhatunk: a tavalyi Frankfurt Motor Show-n bemutatott Urban EV és annak sportváltozatának megjelenése 2019-re várható, de hogy ezen koncepciók valóban eljutnak-e a gyártásig, és hogy mennyit kérne értük a Honda, az még tisztázatlan.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.