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
auto
2024. 04. 20. szombat

Sokan nem tudják vagy nem akarják megérteni, hogy a villanyautók lítium-ion akkumulátora és az akkumulátoros csavarhúzó vagy notebook akkuja között nem szabad párhuzamot vonni. Míg ez utóbbiak energiatároló egységét nem kifejezetten a tartósságra hegyezik ki, addig az elektromos autók esetén ez az egyik legfontosabb szempont. (A lítium-ion akkuk fajtáiról bővebben itt írtunk.) A Villanyautósok Közösségének tagjai is megtapasztalták, hogy 100-200 ezer km nem kihívás egy elektromos autónak, de azért vannak a világon olyan példák is, ahol már ennél sokkal többet mentek az elektromos autóval.

Pénteken a Tesloop tett fel egy fotót Twitterre az egyik 2016. augusztusában vásárolt Tesla Model X autójukról, amivel az elmúlt közel 2 évben 300 ezer mérföldet, vagyis majdnem fél millió km-t (482.803 km-t) tettek meg. A bejegyzés szerint az autóban az eredeti akkucsomag dolgozik és még mindig villámtölthető a Tesla Supercharger hálózatán. Ráadásul ez nem egy egyedi, kirívó példa, hiszen a Tesla flottát üzemeltető cég összes Model X-e (kivéve a legújabbak) túl van már a 200.000 mérföldön. A Model  90D típust naponta többször töltik Superchargeren és teljesen feltöltött állapotban még mindig képes 215 mérföld, vagyis 346 km megtételére. Bár nem írták, a 2016-os 90D Model X eredeti hatótávja 259 mérföld volt, így az akkumulátor nagyjából 83%-os állapotú lehet. Ha az akkumulátor ilyen ütemben romlik tovább, akkor 1 millió km megtétele után lesz kb. 66%-os, de még akkor is képes lesz 275 km megtételére, ami még mindig több, mint amire a legújabb Nissan LEAF ilyen tempóban újkorában képes. Valószínűleg akad majd olyan autós, akinek elég lesz a mindennapi használatra.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.