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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Sergio Marchionne, a Fiat-Chrysler Automobiles vezérigazgatója korábban többször is nyíltan bírálta az elektromos járműveket, mondván hogy nincs értelme pénzt fektetni a villanymeghajtásba, hiszen nem életképes, így az ezzel foglalkozó vállalatok – kiemelten a Tesla – mind csak a pénzüket pazarolják. Az ilyesfajta nem túl példamutató hozzáállás következtében az olasz-amerikai autógyártó nem is remekelt a villanyautó-fejlesztésben, s legjelentősebb eredményei az elektromos közlekedés terén a Fiat 500e, valamint a Chrysler Pacifica Hybrid, melyek közül egyik sem kimondottan sikeres, leginkább a limitált rendelkezésre állás miatt, ám az utóbbi legalább a Waymo önvezető flottájában fontos szerepet kap. A makacs és idejétmúlt gondolkodás meg is tette a hatását jelentős lemaradásba taszítva a vállalatot, hiszen mostanra gyakorlatilag alig találunk olyan autógyártót, mely ne kezdett volna bele komolyabban egy villanyautó építésébe a környezetvédelmi előírások betartása végett, melyek könyörtelenül végigsöpörnek minden egyes gyártón horrorisztikus összegű bírságokat hagyva maguk után. Így bármennyire is ragaszkodik a Fiat-Chrysler konszern a hagyományos meghajtáshoz, eljött az idő a termékkínálat alapos újragondolására, és a felzárkózás megkezdésére a rivális gyártókhoz.

Szerencsére a most bemutatott ötéves üzleti terv már számos biztató ígéretet tartalmaz, és a tisztán elektromos modellek nem is egy leányvállalat életében megjelennek a következő néhány évben. A Fiat-Chrysler 2022-ig mintegy 9 milliárd eurót szán az elektromos meghajtású járműveinek megépítésére, ami az összes elkölteni tervezett pénz egyötöde, ám ez elég arra, hogy a Jeep, a Fiat, és a Maserati is kapjon tisztán elektromos, valamint plug-in hibrid gépkocsikat.

Az a bejelentés, miszerint a terepjárók koronázatlan királya, a Jeep is elindul az elektromosítás útján, már tavaly decemberben kiverte a biztosítékot néhány rajongónál, míg mások természetesen örültek, hogy újabb gyártó teszi meg az első lépést az elkerülhetetlen megtisztulás felé. Bár akkor csupán a Wrangler plug-in hibrid változatáról tett említést a gyártó, az új prezentáció már egy sokkal komolyabb villamosítást mutat, sőt, a legtöbb elektromos modell a Jeep emblémáját fogja viselni. Ez egészen pontosan négy kibocsátásmentes terepjárót jelent, ám az egyelőre kérdéses, hogy melyik típusok jelennek meg kizárólag villanymotorral 2022-re. Az biztos, hogy a Renegade, a Compass, a Wrangler, a Cherokee és a Grand Commander közül kerülnek majd ki a győztesek, amik mellett 10 plug-in hibrid Jeep is napvilágot fog látni. Hogy Európába ezek közül melyik fog eljutni, arról még nem tudunk nyilatkozni, ugyanis a gyártó sajnos elsősorban a kínai piacra szánja ezeket az autókat.

A luxussportautók gyártói között a Maserati az, amely ugyan tett bejelentést az autópalettájának elektromosításáról, kezdve az Alfieri modellel, eddig meglehetősen passzívan állt a villanymeghajtáshoz. Most viszont a Fiat-Chrysler megerősítette, hogy valóban minden Maserati kap elektromos változatot, ami annyit tesz, hogy 4 tisztán villanyos, és 8 konnektoros hibrid közül választhatunk 2022 után. Az elektromos Alfieri bizonyosan nem fog szégyent hozni építőjére: 300 km/h fölötti végsebességet, és 2 másodperc körüli gyorsulást ígér a gyártó 0-ról 100-ra. A Fiat esetében az előadáson bemutatott diák szerint a felújított 500-as és az 500 Giardiniera érkezik tisztán elektromosként, a pickupjairól híres RAM viszont csak úgynevezett „mild” (enyhe) hibrideket kap. Tisztán elektromos Alfa Romeo-ba sem fogunk ülni egy darabig, hiszen a termékportfólióban kizárólag konnektoros hibridek formájában jelenik meg a villanymeghajtás.

A Fiat-Chrysler elektromobilitási stratégiája tehát már jó irányba halad, már csak néhány bizonyíték szükséges ahhoz, hogy el tudjuk hinni az ígérgetés mögötti valódi szándékot, amelyre viszont  3-4 évig biztosan várnunk kell.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.