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
auto
2024. 04. 24. szerda

Ezt tudtuk meg tegnap éjjel a Tesla éves közgyűlésén

elektromos autó

A Tesla környékén mindig sok a pletyka, szivárognak információk és kamu hírek, de van pár fix pont a naptárban, amikor hivatalos információkhoz jutunk. Nem is jöhetett volna jobbkor a Tesla részvényeseinek éves közgyűlése mint most, a Model 3 gyártásának kritikus fázisában,  1 héttel a legutóbbi fejlesztések bevezetése óta. Mint mindig, a kötelező programon túl Elon Musk mondott egy beszédet, majd a részvényesektől érkező kérdésekre válaszolt. Elég sok izgalmas dolgot tudtunk meg, úgyhogy csapjunk is bele.

A kötelező körök

Természetesen minden ilyen közgyűlésnek van egy bevett menete, futunk pár kötelező kört, úgyhogy legyünk most mi is ezeken túl.

Bár a média egy része igyekezett úgy beállítani, hogy itt most valami hatalmas izgalom övezi a kérdést, talán senkit nem fog sokkolni, hogy Elon Musk megőrizte pozícióját a cég élén. Elsöprő többséggel söpörték le a részvényesek azt a javaslatot, hogy másvalaki vigye  vállalat napi ügyeit.

Elon Musk a közgyűlésen. Forrás: Tesla

Pár technikai ponton túl, mint 3 igazgatótanácsi tag újraválasztása, illetve a könyvvizsgáló cég (PWC) megbízatásának meghosszabbítása, volt még egy-két kisebb javaslat, de egyik sem kapott támogatást – a részvényesek egyetértettek Muskkal és csapatával, hogy egyik sem jó ötlet. Bár lehetne itt most egy-két  dologról elmélkedni a felvetések kapcsán, ennél sokkal érdekesebb dolgokat tudtunk meg, úgyhogy én inkább nem húznám az időt.

Továbbra is sínen van a Model 3

Most már végképp úgy néz ki, hogy a január elején kommunikált új ütemterv tartható lesz, hiszen Musk újfent megerősítette, hogy el fogják érni a heti 5,000-es termelést a hónap végére. A legutolsó akadály a végszerelést végző General Assembley terület volt, de itt is jelentős előrelépés történt. Két hét alatt megépült a 3. párhuzamos gyártósor ezen a területen, ami jóval hatékonyabb mint az első kettő. Már az első autók át is futottak rajta és, bár Elon bevallása szerint valószínűleg a régi két szerelősorral is elérték volna a célt, így a hárommal már „rendkívül valószínű”, hogy hozzák a számokat.

A mennyiség és a minőség is javult -az eleje azért elég csúnya volt. Forrás: Tesla

Ennek kapcsán azt is megtudtuk, hogy az előre bejelentett múlt heti 5 napos leállás után már újraindították a gyártást és jelenleg pörgetik fel az iramot az emelt szintre. A leállás előtt mér az egész lánc képes volt a heti 3,500 autóra, most pedig irány az 5,000+. A cég célja az, hogy a gyártás egy versenyelőny legyen a Tesla tarsolyában. Mint Musk elmondta, nem azzal volt a probléma, hogy automatizáltak, hanem hogy olyan folyamatokkal tették ezt, ami egy embernek pofon egyszerű munka, de egy robotnak rendkívüli kihívás.

A Model 3 vásárlóknak jó hír, hogy az év végére lízing opciót is fognak kínálni a típushoz és már dolgoznak több biztosítótársasággal azon, hogy csökkentsék a költségeket. Új modellről lévén szó, némelyik cég elég borsos árat kér a biztosításért, de a céljuk az, hogy a 3-as BMW biztosítási díjai alá menjenek 20%-kal.

A különböző konfigurációk kapcsán ismét elhangzott, hogy a 35 ezer dolláros alap verzió gyártása a jövő év legelején indul, de azt is megtudtuk, hogy ha valaki az USA-ban most rendel egy jelenleg gyártott konfigurációt, akkor már akár 3-4 hónap múlva megkaphatja a kocsiját. Ez megerősíti azokat az információkat, hogy sokan kivárnak az összkerék meghajtású  modell, a fehér ülések, a Performance verzió, vagy éppen a kis aksi miatt. A kétmotoros autók gyártása egyébként a hónap végén indul és a nyár folyamán lesz felpörgetve.

És végül még két jó hír a Model 3 háza tájáról. Egyrészt a cég közlése szerint sokat javult az autók minősége is, és a kezdetekhez képest már csak elenyésző mennyiségű szorul gyártás utáni korrekcióra. Másrészt elérték a beígért mérföldkövet és a Merci, Audi, BMW hasonló kategóriás autóit megelőzve a Model 3 vezeti piaci szegmense eladási listáit.

Új modellek és javuló Autopilot

Még mindig az autós üzletágnál maradva, megtudtuk, hogy tovább dolgoztak mind a Semi mind a Roadster teljesítményén. Mind a két jármű hatósugara jobb lesz mint az eddig bejelentett adatok, a Roadsterből pedig lesz egy még gyorsabb, Performance verzió is SpaceX opciós csomaggal (bármit is jelentsen).

A Model Y kapcsán ismét megerősítésre került a jövő márciusi bemutató, a gyártást pedig kicsit kevesebb mint 2 év múlva kezdik. Az a talányos kijelentés is elhangzott, hogy a kis SUV-ban már a kormányt sem fogja állati eredetű bőr borítani, „már ha lesz kormánya”.

A következő 2 év új járművei. Forrás: Tesla

Apropó önvezetés. Musk a hét végére ígér egy újabb jelentős szoftver frissítést az Autopilothoz és elmondása szerint a következő 6-12 hónapban még több nagyobb ugrás várható. Már a most kiadásra kerülő verzióban is javul a fékezés ütemezése, az ő általa használt Beta verzióban pedig már autópályán magától követi az autó a navigációba beállított útvonalat. Jövő hónaptól pedig megnyílik a lehetőség az Autopilot tesztelésére saját autónkban. Amolyan „trial mode”-ként korlátozott ideig majd ingyen kipróbálhatjuk a robotpilótát.

Végül, ugyan még nincs sok konkrétum, de megtudtuk, hogy 5 éven belül egy a Model 3 alatti kompakt autót is piacra fog dobni a Tesla.

Akkumulátorok és energia termékek

Kaptunk egy figyelemreméltó adatot, miszerint eddig a kezdetektől a Tesla 1 gWh teljesítményű Powerwall és Powerpack rendszereket állított üzembe és a következő 12 hónapban ezt megduplázzák. Csak Puerto Ricoban 11,000 projektjük van folyamatban a természeti katasztrófában megsemmisült fosszilis energiarendszerek kiváltására és akkor még az 50,000 háztartásos ausztrál virtuális erőmű projektet nem is említettük.

Megtudtuk, hogy az év végére, jövő év elejére 20-30% közötti profitot várnak az energia termékeken is. Ez egyébként vonatkozik a Solar Roof cserepekre is, amelyeknek már végre megkezdődött a vásárlók házain való telepítése is. Itt a csúszás oka az volt, hogy tovább tesztelték/tesztelik az alkatrészeket, hogy elérjék a tervezett 30-50 éves (!) élettartam garanciát.

A Tesla piaci részesedése az autópari akkumulátorokból heti 5 ezere Model 3 felett. Forrás: Tesla

A fentieken túl az is érdekes adat volt, miszerint júliustól több akkumulátor kapacitást fog a Tesla útra tenni, mint az összes többi autógyártó együttvéve. Természetesen a gyártott mennyiségből is fakadóan a Tesla azt várja, hogy még az év vége előtt átlépik a mérföldkőnek számító cellánkénti 100 dollár/kWh költséget, két éven belül pedig az akkucsomag egésze fogja átlépni ezt a küszöböt.

A cellák kapcsán még megjegyezték, hogy továbbra is piacvezetőnek tartják magukat a technológia és a költség területén és 2-3 éven belül további 30-40% körüli energiasűrűség növekedést látnak a saját fejlesztéseikben. Magyarul egy ma 100 kWh-os csomag akár 130-140 kWh is lehet ugyan ekkora méretben és eljön a 400 mérföld (640 km) körüli hatótávok kora.

Supercharger v3 és Gigafactory 3-4

A Superchargerek kapcsán elkészültek a legújabb 3-as verzió terveivel és év végén gyártásba is küldik. Az új revízió 3-4x gyorsabban tölti majd fel az autót mint a korábbiak, de ez sajnos csak a legújabb gyártású aksikkal lesz lehetséges – az eredeti 2012-es kémia nem bírná a tempót. Jelenleg 9,969 töltő van üzemben a világon és az új V3 rendszer integrálni fogja a Tesla aksit és napelemet is.

A következő Gigafactory, kombinált autó és akkumulátor üzem, Sanghajban épül majd fel és jövő hónapban bejelentenek minden részletet. Lesz egy 4. üzem is, mégpedig Európában – ezt valószínűleg az év végéig jelentik be. Összesen 10-12 gyárat látnak szükségesnek.

Money, money, money

A vállalat pénzügyi helyzete kapcsán ismét leszögezték, hogy a 3. és 4. negyedévben pozitív pénzügyi eredményt várnak és nem lesz szükség újabb tőke bevonására. Kíváncsian várjuk ez megvalósul-e illetve, hogy miből fogják finanszírozni az újabb gyárak építését.

A következő fontos időpont Július első 3 napja lesz, amikor is megtudjuk hány autót sikerült legyártaniuk, illetve leszállítaniuk a második negyedév során. Ekkor az is kiderül, elérték-e a tervezett 5,000-es heti darabszámot.

Ez lehet a legnagyobb dobás idén – ha minden jól megy megszűnnek a veszteséges negyedévek. Forrás: Tesla.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.