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
auto
2024. 04. 20. szombat

Cserbenhagyta a villanyautósokat az e-Mobi – lezárult a kincskereső játék

Egy hete, 2018. május 31-én járt le az a határidő, amit az e-Mobi Nonprofit Kft. a saját maga által tervezett és kiépített hálózat elkészültére szabott. Ennek kapcsán telefonon és e-mailben is érdeklődtünk a cégnél, hogy hol készültek el azzal a ~320 töltővel, amit még tavaly ígértek meg több szakmai fórumon is. Választ azóta sem kaptunk, így egy hete kincskereső játékot indítottunk. Azt tudtuk, hogy az e-Mobi a MEKH-től mely helyszínekre kapott engedélyt elektromos autó töltő üzemeltetésre, így nem volt nehéz feladatunk, csak meg kellett látogatni ezeket a helyszíneket. (Ugyan előfordulhat, hogy a töltőket máshova telepítették, mint ahova engedélyt kaptak, de ha húsznál több ilyen akadt, akkor módosíttatniuk kellett volna az engedélyt. Módosított engedélynek azonban nincs nyoma, tehát maximum 20 olyan töltő lehet, ami nem ott valósul meg, ahova tervezték.)

A Villanyautósok Közössége és az elektromobilitással szimpatizáló barátaink óriási lelkesedéssel vetették bele magukat a játékba, hiszen joggal remélhették, hogy az elkészült, de még be nem jelentett töltőkkel mostantól jelentősen könnyebb lehet az elektromos autóval való közlekedés. Ha csupán a számokat nézzük, akkor a 320 új ponttal több, mint duplájára nő a magyarországi töltési helyszínek száma.

Sajnos már az első este nyilvánvalóvá vált, hogy nem csak a sajtóközlemények kiküldése maradt el, de a legtöbb helyen a töltők telepítése is. Az engedélyezett helyszínek többségén semmit sem találtunk. Akadnak ugyan olyan pontok, ahol látszanak a megkezdett munkálatok nyomai, sőt olyan is, ahol állnak már a töltők (pl. az NKM – volt Démász – területen a „villanyautó-barát” Szeged kivételével szinte mindenütt), de a bekapcsolt és használható töltő ritkább, mint a fehér holló.

A közösség 180 helyszínt ellenőrzött le a 320-ból (56%) az elmúlt egy hét alatt. Bekapcsolt és működő készülékből négy akad ma az országban: 1 db Budapesten, 1 db Balatonszemesen, 1 db Karcagon és 1 db Tiszafüreden. Ez utóbbi kettőt már hivatalosan is átadták néhány hete (nehogy bárki azt mondhassa, hogy egyetlen töltő sem készült el), de a tiszafüredi töltővel a hétvége során két villanyautós is pórul járt, mert az egyszerűen elromlott. A töltőn ügyfélszolgálati telefonszám nincs, a hibát legkorábban hétfőn lehetett bejelenteni az e-Mobi központi számán.

A megnézett helyszínek 14,4%-án (26 helyszín) áll a töltő, de vagy le van fóliázva, vagy egyszerűen nincs bekapcsolva. Nem tudni, hogy mire várnak pontosan, de elképzelhető, hogy papírmunka vár még elintézésre valahol. Ezek a töltők (a teljes tervezett hálózatra vetítve kb. 45-50 db) várhatóan a közeljövőben elindulhatnak valamikor. Persze 24 órában elérhető ügyfélszolgálat nélkül ezekre pont ugyanúgy nem lehet számítani majd, mint a többi magyarországi töltőre, de ezt lassan mi már megszoktuk.

További 31 helyszínen (az ellenőrzött helyszínek 17,2%-a) láthatók előkészített elektromos kiállások vagy más előkészítő munkának nyomai. Sok helyen ezek valószínűleg tényleg a töltőkhöz készülnek, de biztosan akad olyan is, ahol inkább csak az optimizmus beszélt a bejelentőből. Ha ezeken a helyeken is megvalósulnak a töltők, akkor országosan akár további 50-55 töltő készülhet el idén.

Bár technikailag nem lenne akadály, hogy a maradék 119 (illetve a 320-as számra vetítve 210-220) ponton is létesüljön töltő valamikor idén, de lássuk be, hogy ahol az elmúlt közel egy év alatt a munkálatok elkezdéséig sem jutottak el, ott erre azért kevés az esély. A részletes találatok ide kattintva érhetők el.

Bár az e-Mobi egyik legfontosabb feladata, hogy biztosítsa az ország átjárhatóságát, azt a látogatóközpontjukban is elmondják az érdeklődőknek, hogy ezek az autók továbbra sem alkalmasak a vidéki utazásokra. Az ország bejárhatóságához a főútvonalak és autópályák mentén lenne szükség 60-70 km-enként nagy teljesítményű DC töltőkre úgy, hogy azok eléréséhez ne kelljen valamelyik közeli nagyváros központjába beautózni. Na ilyen töltőt még engedélyezés szinten sem tervezett az e-Mobi, így az ország átjárhatósága továbbra is csak egy távoli cél (álom?) marad. Beterveztek ugyan néhány DC töltőt, de ezeket is mind városközpontokba tették, ráadásul három budapesti kivételével mind 22 kW-os, amiről egy lemerült 24 kWh-ás LEAF akkujának feltöltése legalább egy óra, a 40 kW-osé pedig kettő. Eddig Magyarországon csak 50 kW-os DC-ket telepítettek, Nyugat-Európában pedig már 150-350 kW-osok telepítése a trend, érthetetlen, hogy az e-Mobi mit szeretne kezdeni ilyen kis teljesítményű DC töltőkkel. Az már csak a hab a tortán, hogy ilyen töltő valószínűleg nem is létezik, legalábbis még nem találkoztunk olyan villanyautóssal, aki látott volna már 22 kW-os DC Evopro töltőt.

A leginkább furcsa része az egésznek pedig az, hogy nem kommunikálnak. Mondhatták volna, hogy „Dolgozunk rajta, kicsi csúszásban vagyunk. 50 db elkészül júniusban, további 50 pedig nyár végéig, a többi pedig később.” De nem. Inkább levegőnek nézik azokat, akiknek elvileg ezt az infrastruktúrát fejlesztik. Ez már a tervezésnél is látszott, hiszen a józan ész és az érintettek megkérdezése helyett nem tudni kivel együttműködve határozták meg a helyszíneket és a töltők típusait is. Na olyan is lett. A már átadott és működő töltőket a saját honlapjukon sem jelenítik meg. A működő töltőket mutató lista üres (az oldalon a térkép alatt a szűrésnél kell kiválasztani az állapot mezőben a működő pontot), a töltőátadások menüpont alatt pedig a 2018. április 27-én kiadott közleményük a legfrissebb bejegyzés.

A KEF tenderen ezekkel a 22 kW-os AC töltőkkel a forgalmazó 780 ezer forintos nettó áron nyert. Az árambekötés díja, ha nincs extra költség, akkor nettó 691 ezer forint oszloponként. Ha 200 ezer forintot számolunk a festésre táblázásra és az egyéb apróságokra, akkor AC helyszínenként 1.671.000 forinttal kell számolni. Ilyenből terveztek nagyjából 300 darabot, aminek a költsége 500 millió forint.

A 22 kW-os DC töltőkből 20 darabot terveztek. A KEF tenderen ezek ára 2.780.000 forint lett. Ezekbe nem 44, hanem csak 22 kW teljesítmény szükségeltetik, így 345 ezer forintból ki lehet jönni. A felfestés ezeknél sem olcsóbb, így számolhatunk 200 ezer forinttal. Így egy villámtöltő telepítése nagyjából 3.325.000 forint. Ebből 20 darab esetén 66,5 millió forint lesz a végösszeg.

A budapesti 3 db 50 kW-os villámtöltő ára darabonként a KEF eredmények szerint 6.819.750 forint. Ehhez kb. 1,2 millió forintért kell áramot bekötni (ha közvetlen a trafó mellé kerül a töltő; ha nem, akkor a díj magasabb). A felfestés itt is kb. 200 ezer forint. Így egy 50 kW-os villámtöltőtő telepítése alsó hangon 8,2 millió forint, háromé pedig 24,6 millió.

Ez összesen közel 600 millió forint, de szinte biztos hogy a járulékos költségek miatt ennél magasabb volt a végösszeg. Ha elfogadjuk, hogy 40 db stratégiailag jó helyre letett villámtöltővel megvalósítható lenne az ország átjárhatósága, akkor ebből a pénzből a 40 töltő mindegyikére átlagosan 15 millió forint jutna. Ennyi pénzből pedig már majdnem bárhol ki lehet építeni a szükséges teljesítményt és a töltőt. A használható töltőhálózat kiépítése tehát nem pénz, hanem megfelelő döntés kérdése. Arról nem is beszélve, hogy nem 320 helyszínen kellett volna tulajdonossal, közművekkel és telepítőkkel egyeztetni, hanem csak 40 helyen, így talán el is készült volna.

A villanyautósoknak idén nyárra azt javasoljuk, hogy csak úgy induljanak el a Balatonra elektromos autójukkal, ha onnan villámtöltő nélkül, célállomás töltéssel (konnektor a kempingben, strand parkolóban, stb.) haza tudnak jutni, mert a nyilvános töltőhálózat az M7-es autópálya mentén idén nyárra sem érte el a használható szintet. (És az M3-as mentén sem.)

A játékban a 10 legaktívabb kincskeresőnek egy-egy Villanyautósok logós kábeltartó táskát ígértünk. A táskákat már gyártatjuk, hamarosan egyeztetünk a nyertesekkel az átvételről (mivel a 10. helyen holtverseny alakult ki az ellenőrzött helyszínek számában, így 11 táskát készíttetünk):

  1. J. Máté
  2. B. Péter
  3. Cs. Tamás
  4. M. Gyula
  5. Sz. Bálint
  6. K. Laci
  7. M. Tiby
  8. M. Ferenc
  9. D. Csaba
  10. TesLaci
  11. TeslaTaxi Szeged

Mindenkinek köszönjük, aki részt vett ebben a közösségi kincskeresésben!

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.