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
auto
2024. 04. 20. szombat

Mostanság az Autopilot szó hallatán az újságírók egyből ugranak a gép elé, hogy valami szaftos sztorit írjanak a Tesla vezetéstámogató rendszerének megbízhatatlanságáról, így sajnos egyfajta negatív hozzáállás is kezd kialakulni a szoftverrel szemben a társadalom részéről a gyakori helytelen használat, és a program feladatának félreértése miatt. A Tesla munkatársai viszont folyamatosan azon dolgoznak, hogy a rendszer a lehető legnagyobb biztonságot nyújtsa a tulajdonosok számára, még ha ők nem is feltétlenül elégedettek az alkalmazott módszerrel. Sok kritika éri például azt a biztonsági funkciót, hogy amennyiben a sofőr keze nincs a kormánykeréken, az autó rövid időn belül figyelmeztetni kezdi, hogy tegye vissza, és ezt az Autopilot meglehetősen kitartóan tudja ismételgetni. A legújabb frissítés, ami a napokban érkezett a Teslákhoz, ezt a nyaggatást emeli egy még idegesítőbb szintre: az Autopilot már alig 15-20 másodperc kéz nélküli vezetés után figyelmeztet a korábbi 1-5 perc helyett, sebességtől és útviszonyoktól függően. Elon Musk szerint erre azért volt szükség, mert egyes tulajdonosok továbbra is azt hiszik, hogy az Autopilot bekapcsolása után bármit csinálhatnak a volán mögött, ezért még erőszakosabban kell hangsúlyozni, hogy ez nem így van. Néhányan persze nem örülnek a nagyobb szigornak: egy tulajdonos például Twitteren panaszkodott az igazgatónak, mondván, hogy a még idegesítőbb Autopilot arra készteti az embereket, hogy inkább be se kapcsolják a vezetéstámogató rendszert, így nemhogy biztonságosabbá nem válik a vezetés, de pont az ellenkezője történik, az emberek inkább a saját képességeikre bízzák az utazást. Sokak szerint az is tovább rontja a helyzetet, hogy nem mindegy, mekkora nyomást fejtenek ki a kormányra, hiszen ha túl sokat, akkor az Autosteer funkció kikapcsol, ha pedig túl keveset, akkor máris érkezik a figyelmeztető üzenet. Valaki meg is örökítette, hogy a sűrűbb figyelmeztetések mit is jelentenek a gyakorlatban:

Az Autopilot hamarosan további jelentős tudással fog bővülni, merthogy Elon Musk bejelentette a Version 9 szoftverfrissítést, mely augusztusi érkezésekor már a teljes önvezető csomagba tartozó funkciókat is tartalmazni fog. Ez nem jelenti azt, hogy az autó képes lesz teljesen önállóan közlekedni, de az AutoPilot 2.0 mellé 3000 dollárért külön megvásárolható Full Selff-Driving Capability opció is megkapja az első képességeket.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.