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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Újabb sűrű hét a Teslánál – 14 nap az igazság pillanatáig

elektromos autó

Lassan sorozatot csinálhatunk  a Tesla körüli események heti összefoglalójából, annyi minden történik 7 nap alatt a kaliforniai gyártó körül. Elbocsátások, gyártási mérföldkövek, belső levelek az alkalmazottaknak, alagutak, szabotázs és szárnyaló árfolyam – csak, hogy a szalagcímeket említsük. De nézzük időrendben.

Alaphang

Kezdjük mindjárt a lista végén, mert a cég tőzsdei árfolyamának mozgása eléggé rá tudja nyomni a bélyegét a vállalat körüli hangulatra (vagy fordítva?). A részvényárfolyam lázgörbéje  jól mutatja, hogy mit gondolnak a befektetők Tesla körüli hírekről és pletykákról. Ha megnézzük a vállalat papírjainak idei szereplését, szinte végig tudjuk követni az eseményeket – na meg persze a világpolitika aktuális pánikrohamait is.

A TSLA árfolyama 2018-ban. Üdvözlünk mindenkit a hullámvasúton!

A papírok az évet 310 dolláros árfolyam körül kezdték, majd a nagyvilág eseményei és a Model 3 gyártása körüli mizériák hatására egészen 244-ig szánkóztak. A még mindig masszív veszteséget mutató, de a jövőre nézve bizakodó 1. negyedévi pénzügyi jelentés hatására aztán ismét visszaálltunk a 300 körüli árfolyamra. Ezután jött a június 5-i éves közgyűlés, ahol Elon Musk újabb részleteket osztott meg a Model 3 gyártásának mérföldköveiről és ismét megerősítette, hogy a cég az év második felében nyereséges lesz.

Több se kellett a TSLA árfolyamának, rég nem látott magabiztossággal lőtt ki és érte el a 360-as szintet az elmúlt hét végére, mintegy 2 milliárd dolláros veszteséget okozva a cég ellen fogadóknak. De senki ne gondolja, hogy a tűzijáték véget ért. 2 hét múlva jön a grande finale, amikor a július 1-3 között publikálandó gyorsjelentésből megtudjuk hány S/X/3 került legyártásra és kiszállításra, valamint, hogy elérték-e a heti 5,000-es darabszámot a legkisebb testvér gyártásával. Forró lesz ez a július.

Leépítések

Furcsa dolog az elbocsátások témája. Az emberi vonatkozásokon túl – nyilván mindenki sajnálja azt aki elveszíti az állását – a tőzsde is skizofrén módon tudja lereagálni a helyzetet. Egyrészt tud felfelé is menni egy részvény a leépítések bejelentése után, hiszen költségcsökkentést jelent, másrészt azt is ki lehet belőle olvasni, hogy a vállalat bajban van. A kontextus, mint mindig, most sem lényegtelen.

A Tesla esetében egy olyan fiatal, növekvő cégről van szó, amely pár év alatt megduplázta és 37 ezerre növelte alkalmazottainak számát. Volt ebben egy hatalmas létszámmal működő Solar City felvásárlás és természetesen a féktelen növekedés kapcsán szükséges eszelős toborzási ütem is. Ráadásul azt is tudjuk, hogy a cég termékei iránt hatalmas a kereslet.

Így aztán amikor 1 hete bejelentették a 9%-os leépítést, nem igazán lepődött meg senki. Persze meg is volt ennek már ágyazva, hiszen Musk az elmúlt pár telekonferencián és közösségi média postjaiban is nyíltan beszélt arról, hogy a cég középvezetői rétege a kelleténél vastagabbra hízott és ezen változtatni fognak. Ez első sorban az osztályok, alegységek racionalizálását, a vezetői szintek és posztok csökkentését jelenti. A gyárakban dolgozó munkásokat nem érinti.

A bejelentés időzítése is logikus: az elbocsátások még ebben a hónapban megtörténnek és – az ígéretek szerint – nagyvonalú végkielégítések kifizetése is még a második negyedévre esik majd. Így a cég számára döntő harmadik és negyedik negyedévben már csak a kisebb bérkiadás érződik majd belőle, tovább javítva a pénzügyi mutatókat.

Köszi, hogy elküldtél főni! A Bloomberg Twitter gyűjtése.

Ezzel együtt is talán a legmeglepőbb a történet körül az elbocsátott alkalmazottak reakciója. Nyilván lenne ellenpélda is, de több külföldi cikk is foglalkozott a héten az elküldött alkalmazottak némelyikének Twitter és Facebook postjaival, amelyben megköszönték a lehetőséget, elmondták mennyire büszkék, hogy a Teslánál dolgozhattak, sőt, volt aki még azt is hozzátette, hogy tudja, ezzel a váltással is a cég javát szolgálja.

Az alábbiakban megtekinthető Musk teljes levele amit a Tesla alkalmazottainak küldött ki múlt héten.

v9

A tőzsdei, pénzügyi és gyártási hírek mellett szinte át is siklott mindenki egy fontos bejelentésen: a nyár folyamán új főverziót kapnak a Teslák komputerei. Az autók jelenleg a 8.1-es verzión futnak, de a nyáron jön a v9, amely Musk üzentei szerint frissíti a kezelői felületet és minden bizonnyal Autopilot újításokat is hoz.

A hírhez lazán kapcsolódó videó az igazán hardcore kockáknak Andrej Karpathy, a Tesla önvezetésért felelős szoftver vezetőjének egy friss előadása a témában. Beágyazni sajnos nem engedte magát a videó, úgyhogy akinek van fél órája és érdekli, az kövesse a fenti linket.

Andrej Karpathy Forrás: Vimeo

Az előadás tényleg eléggé mélyre megy a szoftvertervezés világában – jó része valószínűleg érthetetlen a teljesen laikusok számára. Annyit mindenképpen fontos kiemelni, hogy a szoftverírás egy teljesen új módjáról van szó. Míg a hagyományos alkalmazásoknál a programozó megmondja a rendszernek, hogy milyen helyzetben mit tegyen, addig itt úgynevezett címkéket használnak, segítenek értelmezni a számítógépnek a világot, a szoftver pedig ennek megfelelően „megírja magát”. Tehát mondjuk egy adott videón, vagy képkockán felcímkézik a tárgyakat, az úton a speciális felfestéseket, sajátos táblákat, az u.n. optimalizálással dolgozó algoritmus pedig ennek megfelelően megírja a kódot. Tényleg mély víz, csak úszóknak!

Fény az alagút végén

Szintén csak itt-ott kapcsolódik a  Teslához, de talán érdemes megemlíteni, hogy Elon Musk alagútfúró cége a The Boring Company megnyerte eddigi legnagyobb projektjét. 2021-re ők fogják megépíteni  a Chicago belvárosát az O’Hare reptérrel összekötő alagutat. A chicagói légikikötő évente közel 80 millió utast és 870 ezer repülőt fogad és a világ 6. legforgalmasabb reptere.

Fantáziaterv a Tesla „metrójáról”. Forrás: The Boring Company

Az alagút a Musk által korábban bemutatott síneken és önjáró kocsikon alapuló rendszert fogja alkalmazni és kb. 12 perc alatt teszi majd meg a jelenleg 40 perces utat. Költségvetése kevesebb mint 1 milliárd dollár és magántőkéből épül. (Nem Muskéból, ő csak a tervező/kivitelező).

A rendszert jelenleg a cég saját tesztpályáján egy átalakított Model X-el tesztelik – a végleges járművet szintén a Tesla gyártja majd Musk legújabb vállalkozásának, a tervezésben pedig a SpaceX csapata is segédkezik.

Éjjel-nappal Tesla Model 3

És természetesen nem múlhat el hét Model 3 hír nélkül – a hétvégén pedig kaptunk ebből jócskán.

Elsőnek egy újabb belső levél érkezett Musktól – bár ezen a ponton szerintem már eleve úgy írják az ilyen üzeneteket, hogy tuják, perceken belül úgyis kikerül a sajtóhoz. Ebben Musk megköszönte a Tesla csapatának a munkát is kijelölte a következő 2 hét kritikus területeit. Most már a gyártás minden fázisa heti 3,500 autó feletti ütemben zajlik, sőt némelyik már most is eléri az 5,000-et, de még van munka.

Az első Model 3 Performance AWD amint elhagyja a vadonatúj gyártósort. Forrás: Elon Musk / Twitter

Mint elmondta a cég legnagyobb ágyúit vetik be, így például JB Straubel a technikai igazgató személyesen felügyeli most a nevadai akkumulátor gyárban a 4-es zóna termelését. A Model 3 akku csomagját 4 zónában építik és korábban a 3-as és a 4-es okozott problémát – gyakorlatilag ezek a fél éves csúszás fő okai. JB vezeti a Tesla akkumulátor programját is, ráadásul nem egy elméleti szakemberrel van dolgunk, hiszen egész karrierje alatt aksikat épített.

A titokzatos sátortetős építmény felülnézetből..

… és belülről. Jobb oldalon látható a General Assembley Line 3. Forrás: Twitter/Skabooshka

Szintén nem kezdő az a Jerome Guillen aki jelenleg a Tesla Semi projektért felelős. A Tesla előtt a Daimlernél foglalkozott kamionokkal, majd a kaliforniai gyártónál előbb az autók tervezését vezette, aztán a Model S program vezetője lett, később pedig az értékesítési és szervizhálózat első embere volt. Most teljes munkaidőben a 4-es számú általános összeszerelősor építését felügyeli. Eredetileg 2 ilyen gyártósor volt, most, mindössze 3 hét alatt készült el a harmadik, egy a gyárépületen kívüli sátortetős könnyűszerkezetű csarnokban. Innen gördült le a napokban az első 4 kerék meghajtású Performance kivitelű Model 3.

Elon Musk egyébként jelenleg 24/7-ben a fremonti gyárban lakik és folyamatosan felügyeli a gyártási ütem emelését, segíti a fenti vezetők munkáját. 14 nap és megtudjuk ismét elővarázsolja-e a nyuszit a kalapból. Egyelőre úgy néz ki nem nagyon kellene ellene fogadni – bár ebbe az alábbi 3 hetes figyelmeztetésbe talán még a kínai gyár bejelentése is belefér.

Nagyjából 3 hetük van a TSLA-t shortolóknak mielőtt visszanyal a fagyi – legalábbis Elon Musk szerint. Forrás: Elon Musk / Twitter.

Szabotázs

És végül egy bombasztikus hír, ami tegnap éjjel került ki a nemzetközi hírportálokra: szabotőrt fogtak a gyárban.

Elon Musk újabb belső levele került ki, amelyben vasárnap éjjel arról informálta a cég alkalmazottait, hogy elkaptak egy szabotőrt. Mint a levélből kiderül, az illető egy csalódott beosztott volt, aki lemaradt egy várt előléptetésről, ezért bosszúból szándékosan károkat okozott.

Az illető több kamu felhasználói név alatt változtatásokat hajtott végre a Tesla saját fejlesztésű gyártásirányító-rendszerében, hogy megzavarja a termelést és nagy mennyiségű adatot töltött le, amelyet – ismeretlen – megrendelőnek adott át. Egyelőre legalábbis ennyit vallott be, de a nyomozás tovább folyik, viszont az említett cselekmények nekem arról árulkodnak, hogy informatikus követhette el őket.

Model 3 production

Készül a Model 3 a fremonti gyárban. Forrás: Elon Musk Instagram

A levél hátralevő részében Musk felsorolja ki mindenki akarja a Tesla „halálát”, de megjegyzi, hogy a legtöbb esetben mégis személyes bosszúról van szó. Mégis, megkér mindenkit, hogy azonnal jelentse ha gyanús eseményt lát. Ilyen lehet pl. az a kis tűz, ami elsőre minden magyarázat nélkül keletkezett a „body-in-white” szerelősoron. Ez az a terület, ahol készre szerelik az üres karosszériát. Senki nem volt a környéken és nem keletkezett jelentős kár, de több órára leállt a gyártósor.

Hát, nem unatkoznak a fremonti srácok, az biztos.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.