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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Működésbe lépett a Nissan, Eaton, BAM, és a The Mobility House energetikai és elektromobilitással foglalkozó vállalatok közös projektjében, az Amsterdam Climate and Energy Fund és az Interreg támogatásával megvalósított energiatároló Hollandiában, mely a japán autógyártó állítása szerint jelenleg a legnagyobb a saját kategóriájában Európában, vagyis ami használt és új elektromos autó-akkumulátorokkal biztosítja egy kereskedelmi épület energiaellátását. A 3 MW/ 2,8 MWh-s berendezés összesen 148 Nissan LEAF-aksival egyenértékű akkumulátor-modulokból épül fel, melyek feladata az amszterdami Johan Cruijff ArenA felvillanyozása lesz a tetőn elhelyezett 4200 napelemtábla által generált elektromosság eltárolásával és annak optimális felhasználásával. Amellett, hogy az energiatároló egy fenntartható és megbízható energiarendszert biztosít mind a stadion, mind a környék, valamint az egész holland villamosenergia-hálózat számára, anélkül, hogy a koncertek során jelentkező megemelkedett energiahasználat miatt be kelljen kapcsolni a környezetszennyező dízeles generátorokat, a projekt egy kitűnő lehetőség arra, hogy a használt villanyautó-aksikat a gazdaság körforgásában tartsa.

„Ennek az energiatároló-rendszernek köszönhetően a stadion képes lesz a saját maga által fenntartható módon megtermelt energiát még intelligensebben felhasználni, az akkumulátorok elérhető kapacitásának kiaknázásával. Az ArenA energiaellátása jelentős mennyiségű villamos árammal van biztosítva, még áramkimaradás esetén is, aminek következtében a stadion hozzá tud járulni a holland hálózat stabilizálásához. A Johan Cruijff ArenA a világ egyik legfenntarthatóbb stadionja, mely irányt mutat olyan okos innovációk felé, mint ez az egyedülálló energiatároló” – fűzte hozzá az évente több mint 2 millió látogatóval büszkélkedő létesítmény innovációs igazgatója.

Ahogyan egyre több akkumulátor használódik el az elektromos járművekben, úgy lesznek egyre gyakoribbak a hasonló projektek az autógyártók részéről. A napokban például a Mercedes-Benz mutatott be egy 8.96 MW/9.8 MWh-s németországi energiatárolót, mely egy nemrég bezárt széntüzelésű erőmű területén épült meg a Smart villanyautók akkujait felhasználva. Azon túl, hogy ez az „élő cserealkatrész-tároló” – ahogyan a Daimler nevezi – képes milliszekundumok alatt reagálni az esetleges áramkimaradásokra, teljesen automatikusan stabilizálja a villamos energia-hálózatot, és szinten tartja a frekvenciát, még karbantartási lehetőséget is kínál a lítium-ion akkumulátorok számára, amelyeknek szükséges rendszeresen átesniük a töltési-merítési cikluson a hibátlan működés érdekében. De a BMW i3 is elég régóta a piacon van ahhoz, hogy a német vállalatnak el kelljen gondolkodnia egy praktikus módszeren a használt aksik felhasználására, és szerencsére az energetikai célú hasznosításban a BMW vezetősége is meglátta a fantáziát: a legutóbbi projektjükben egy 22 MW-os, i3-aksikból álló energiatároló- berendezést kötöttek össze a brit hálózattal.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.