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
auto
2024. 03. 29. péntek

Ahogyan bővül a gyártók modellkínálata az elektromos meghajtású kisteherautók és kamionok szegmensében, egyre jobb és jobb járműveket eredményezve, melyek különböző városi és városon kívüli feladatok elvégzésére specializálódtak, úgy jönnek rá a szállítmányozó vállalatok szép sorjában, hogy ha továbbra is folytatni szeretnék működésüket, bizony kénytelenek lesznek lecserélni dízeles tehergépjárműveiket zéró kibocsátású kocsikra, melyek a szigorú környezetvédelmi szabályozás mellett is behajthatnak a kipufogógázoktól mentes övezetekbe. A váltásra való hajlandóságot jól szemlélteti, hogy amikor a Tesla bemutatta az elektromos Semit, mely jelenleg a legjobb specifikációkat ígérő villanykamion, a szénlábnyomukat csökkenteni kívánó cégek szinte egyből ugrottak a lehetőségre, és rendelni kezdtek a Teslától. Az előrendelők között a világ legnagyobb logisztikai vállalatai, csomagküldő szolgálatai, és kereskedelmi láncai vannak, mint például a FedEx, az UPS, és a Walmart, ám sokak meglepetésére az Amazon – mely épp olyannyira logisztikai vállalat, mint amennyire online kereskedő – nem jelentett be egyetlen villanykamion-vásárlást sem. Az Amazont régóta kritizálják a környezetvédelmi szervezetek a fenntarthatósági törekvései miatt, melyek szerintük csak papíron léteznek, s míg e tekintetben a vállalat sokat haladt előre – többek között hatalmas beruházásokkal szélfarmokba, LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) tanúsítvánnyal rendelkező irodák építésével –, a flottájának elektromosítása ez idáig háttérbe szorult. Most viszont az Amazon is beállt azon cégek sorába, amelyek tisztán elektromos járművel bővítik flottájukat, miután 100 darab eVito típusú kisteherautót vásárolt a Mercedes-Benztől, melyek az Amazon Logistics feliratot viselve fognak Bochum és Düsseldorf városokban szállítani, amint a Vito villanyos megfelelője megjelenik a jövő év folyamán – derült ki a németek egyik sajtóanyagából. Az Amazon egyébként a második legnagyobb villanymeghajtású Merci kisteherautó-flottát állítja munkába a német Hermes futárszolgálat 1500 darabos flottája után.

Az eVito, eSprinter, és Concept Sprinter F-CELL

A legelőször bemutatott Mercedes kisteherautó 41 kWh-s akkumulátorával egy nagyjából 150 kilométeres útra képes egy töltéssel, de még csomagokkal megpakolva, a legkedvezőtlenebb időjárási körülmények között is elmegy 100 kilométert a gyártó szerint, ami bőven elegendő a városi szállítmányozó feladatokra. Az eVito után mutatkozott be az eSprinter, mely a napokban üzemanyagcellás változatot is kapott, így a gyártó már három kibocsátásmentes kisteherautót is felkínál a zöldebb gondolkodású vállalatok számára. A Mercedes-Benz az elektromos járművei népszerűsítésére szolgáló eDrive@VAN stratégiája mellett hangsúlyozza a vásárlói érdekek alapos ismeretét is, amelyet a Customer Co-Creation programmal igyekszik elérni. Ennek keretében tanácsadást vállal a megfelelő jármű kiválasztásához, a teljes tulajdonlási költség kiszámításához, valamint megteszi a szükséges lépéseket a megfelelő töltőinfrastruktúra kiépítéséhez, és a villamosenergia-hálózat fejlesztéséhez, megadva a lehetőséget minden érdeklődő cég számára a szennyező kisteherautóik lecserélésére.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.