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
auto
2024. 04. 19. péntek

Harc a végsőkig – krónika a Tesla részvényeinek harcmezejéről

elektromos autó

Amikor majd egyszer filmet csinálnak ebből az egészből, az lesz a forgatókönyvírók és a producerek legnagyobb baja, hogy hogyan tegyék hitelessé a sztorit. Olyan sok őrült fordulat van ugyanis a Tesla minden egyes másodperce körül, hogy Elon Musk cégének története sokkal inkább hasonlít szappanoperához, mint megtörtént eseményekhez.

Vegyük például a hétfői napot. Hetek óta másról sem szól a külföldi pénzügyi és autós sajtó, mint hogy képtelenség, hogy a Tesla teljesítse a kitűzött célt és elérje a heti 5 ezres termelési ütemet. Aztán tessék, csak előhúzták megint a nyuszit a kalapból. Nem csak, hogy a tavalyi teljes Model 3 gyártás duplája gördült le egyetlen hét alatt a szalagról, de az összesített  negyedéves termelés annyi volt mint a teljes 2015-ös. Úgyhogy nyilván teljesen normális, hogy a részvények 2%-ot estek, ugye.

IPO – így kezdődött minden

Az autógyártás pénzbe kerül. Nagyon sok pénzbe. A megfelelő méretű és felszereltségű gyár felépítése és felszerszámozása, az autó(k) kifejlesztése, természetesen maga a gyártás megkezdése és felfuttatása is sok milliárd dollárt képes felemészteni. És akkor még nem beszéltünk a profi, több évtizedes múltra visszatekintő versenytársakról, akikkel meg kell küzdeni minden egyes vevőért. Gyakran csak az éves reklám büdzséjük több mint a friss belépő forgalma.

2010.06.29. – a TSLA részvények indulása a NASDAQ-on. Forrás: Mark Lennihan/AP

Szóval ehhez pénz kell, azt pedig a legcélszerűbb a tőzsdéről beszerezni, hiszen ilyenkor nincs kamat, nem kell adósságot megfizetni, „mindössze” a cég feletti irányítás és a jövőbeli profit egy részét adjuk át másoknak. Persze ez sem egy végtelen forrás, ha túl sokszor élünk a lehetőséggel, akkor a sok kibocsátott papír miatt elértéktelenedik, felhígul a részvények értéke. Ráadásul, ha mindig csak ígérgetünk a piaci szereplőknek, de nem teljesítjük a kitűzött célokat, akkor előbb-utóbb a kutyát nem fogják érdekelni a részvényeink.

A TSLA árfolyama 2010.06.29-2018.07.02 között

A fenti adatsor a Tesla (TSLA) papírjainak árfolyamát mutatja az első kibocsátás, azaz az Initial Public Offering (IPO) óta. Különös véletlen, hogy pont most a 8. évfordulón (2010. 06. 29.) érkezett a cég ilyen kritikus fázisba, hiszen most fordulhat a kocka. A kitűzött cél az első pillanattól a ma már Model 3-ként ismert autó volt, amellyel felgyorsítják a világ átállását egy fenntartható közlekedési formára. Ehhez kell a megfizethető (értsd nyugaton megfizethető) és nagy példányszámban gyártott villanyautó.

Csak erős idegzetűeknek

Az eredeti Roadster, a Model S és a Model X, mind-mind csak eszköz volt a fenti cél eléréséhez. Mint Musk mesterterve lefektette, ezek az autók ahhoz kellenek, hogy a cég mind anyagilag, mind infrastruktúrában mind a több évi akkumulátorfejlesztési és autógyártási tapasztalatnak köszönhetően technológiailag is alkalmas legyen egy ekkora projekt kivitelezésére.

So, in short, the master plan is:

Build sports car
Use that money to build an affordable car
Use that money to build an even more affordable car
While doing above, also provide zero emission electric power generation options

Márpedig a feladat nem kicsi. Ha tartják az ütemtervet, idén 130-160 ezer, jövőre pedig 350-400 ezer hármas kerülhet ki a gyárból és ehhez jön még 100 ezer S és X. Csak a miheztartás végett, az első generációs Leafből az autó teljes története alatt összesen adtak el valami 300 ezer darabot, de a BMW i3 is csak 100 ezernél járt 4 év után, most pedig utód nélkül szűnhet meg. A Chevy Bolt, azaz Opel Ampera-e, amit az angolszász sajtó előszeretettel nevezett Tesla Gyilkosnak, jelenleg havi (!) 2000 darabnál jár – ezt a Model 3-nál úgy hívják, hogy hétfő-szerda. Ez nem szurkálódás az említett gyártók felé, mindössze viszonyítási pontnak szántam. A fenti gyártási és értékesítési célok megvalósulása esetén összesen 27-30 milliárd dollárnyi forgalmat és 7 milliárdnyi bruttó hasznot mutathat fel a Tesla 2019-ben. Ez pedig még egy a 2017-eshez hasonló éves veszteség (költség) levonása után is több milliárd dollárt hagyhat a cég számláján.

A „sátor” amelyben a 4-es számú összeszerelősor található (GA4) nagy port kavart az elmúlt hetekben. Egyesek szerint gagyi szükségmegoldás, azonban az u.n. Sprung structure egy olyan átmeneti vagy állandó üzemi területet hoz létre amit a repülőgépgyártásban is használnak. Légkondicionált, 30 év gari van rá és múlt héten kb. 1000 Model 3 készült benne. Forrás: The New York Times

Feltételes módban, hiszen ezek mind tervek és kalkulációk a mai adatok alapján. Így továbbra is sokban függ a részvény árfolyamának mozgása a cégbe vetett bizalomtól. Látszik ez a fenti lázgörbén is: aki az eredeti 17 dolláros áron vett Tesla részvényt 2010-ben, az most majd hússzoros hasznot zsebelhetett be ha tegnap adta el a papírokat. De ha valaki a napi változásokat próbálta meglovagolni, vagy csak rosszkor volt szüksége pénzre, sokat bukhatott is.

A részvények árfolyama először 2013 elején ugrott meg,  mikor a kritikusok károgása ellenére a cég hozta a vállalását és több ezer Model S-t szállított le. Ma már vicces visszaemlékezni, hogy a legtöbb elemző megkérdőjelezte lesz-e elég kereslet a nagy Teslára. Amikor pedig 2013 őszén volt 3 (nagy sebességű baleset utáni) tűzeset, már szinte temették a céget. A papírok értéke pár nap alatt 180-ról 110 dollár környékére esett vissza. Ma ennek a háromszorosát éri.

A következő nagyobb bukkanó 2015-2016 fordulóján a Model x gyártásának nehézségei láttán jött. Veteránok, mint az egykori GM vezér Bob Lutz nyilatkozták, hogy a Tesla egy „gyárthatatlan” autót tervezett és bele fog bukni a skandallumba. Ehhez képest a Model X köszöni szépen jól van: beletelt 6-9 hónapba de helyrerázták a gyártási tempót és a minőséget is. Évente 50 ezer készül most a legnagyobb Teslából, és a mostani volt az első negyedév, amikor eladásai megelőzték a Model S-ét is.

Így néz ki belülről a hírhedt sátor. A múlt héten még váltig állították anonim források több nagy amerikai lapnak, hogy itt alig folyik munka, csak 1-2 ember lézeng. Forrás: The New York Times

Az árfolyam ennek megfelelően magára is  talált, majd a Model 3 bemutatóját és a közel fél milliós előrendelést követően meg is ugrott. Amikor aztán a típus gyártása a 6 hónappal előrehozott határidőre meg is kezdődött tovább emelkedett a TSLA részvények ára. Egészen addig tartott ez, amíg ki nem derült, hogy nem sikerült a 6 hónapos gyorsítás és mindössze 2,500 Model 3 készült fél év alatt.

Így jutottunk el ennek a hétnek a hétfőjéig. A remek gyártási adatok miatt a részvényárfolyam újabb szárnyalása lett volna logikus és eleinte fel is ment 10%-ot a papírok ára. Aztán teljesen megmagyarázhatatlan dolog történt: minden különösebb indok nélkül zuhanni kezdett. Nem véletlenül hiszik többen, hogy koncentrált támadás történt a shortok részéről.

A módszer és az elkövető ismert, a bizonyítékok közvetettek

Én alapvetően nem szeretem az összeesküvés elméleteket. Általában mindig van egyszerűbb és reálisabb magyarázat. Mégis, ebben az esetben van egy első számú gyanúsított  és a módszereit már jól ismerjük.

Jim Chanos teljesen vállaltan a Tesla bukására játszik. Pénzügyi műsorok gyakori vendége és egyszer sem mulasztja el elmondani, hogy szerinte a Tesla értéke nulla, azaz nulla dollár és komoly pénzügyi háttérrel shortolja is a céget. Eddig ez még nem lenne illegális, de Chanos múltja intő példája annak, mennyire nem  tiszta eszközökkel játszik.

Jim Chanos a Bloomberg stúdiójában. Forrás: Bloomberg

A Fairfax Financial kanadai biztosító társaság 2002-ben bocsátotta ki részvényeit a New Yorki tőzsdén. Mint az InsideEVs cikke emlékeztet egy a témában íródott oknyomozó könyv megállapításaira, Chanos úgy gondolta, a cég be fog dőlni az általa felbujtott befektetési alapok komoly short pozíciót építettek ki a fiatal vállalat ellen. Aztán jött a támadás.

2003 elején a Morgan Keegan befektetési bank elemzésében húzta le a kanadai biztosítót, a cég csődjét vizionálva. A részvények másnap 25%-ot zuhantak. Hogy hogy nem, az elemzést egy zöldfülű beosztott írta, aki nem sokkal korábban került a céghez és korábban annál a Trinity befektetési alapnál dolgozott, amely a fenti csapat tagjaként a Fairfax bukására játszott. Mint Chanos akkoriban sokatmondóan  megjegyezte, nincs rá szükség, hogy a cég tényleg rosszul gazdálkodjon, ha negatív hangulatot tudnak ellene kelteni és elzárulnak a piaci pénzcsapok, önbeteljesítő jóslatként dőlhet be. Az első támadás ugyan nem sikerült, a cég talpon maradt, de nem adták fel.

A következő 3 évben a csoport folyamatosan negatív véleményekkel és csalással vádolta a Fairfaxet és ezzel traktálta  a minősítő intézeteket és a hatóságokat. A nyomok egy Spyro Contogouri nevű fickóhoz vezetnek, akit Jim Chanos bérelt fel a munkára. Akárhogy is 2006-ra megtette hatását a kampány – a hatóságok a sok fel- és bejelentés miatt folyamatosan (hivatalból) vizsgálódtak, és a cég kívülről balhés vállalatnak tűnt, így a befektetők távol maradtak, a cég részvényei hatalmasat zuhantak. A kabátlopási ügy tipikus esete.

A megoldás végül a támadássorozat jogi útra terelése volt: a Fairfax nem hagyta magát és perbe fogta a vádlókat, ami miatt sok shortolónak inába szállt a bátorsága. Miután a támadások abbamaradtak a cég még profitot is termelt és mára az egykori 100 dolláros mélypontról 800 közelébe emelkedtek a részvényei.

A Tesla Solar Roof termékét eredetileg a Solar City fejlesztette ki. A fenti képen a tető egy része napelemes cserép. Forrás: Tesla.

És hogy miért említettem ezt a példát? Nos Chanos következő célpontja a Solar City lett és mielőtt a Tesla bekebelezte a céget elég keményen neki is ment. Amerika legnagyobb napelemes cége tulajdonképen pénzügyi tevékenységet végzett, hiszen az installációk nagy része egy hosszú távú bérleti konstrukcióban történt. A cég profitja jelentős részben nem is a nyomott árú napelemes bizniszből, hanem az általa felszámolt kamat és a hitelezői által kért kamat közötti árrésből származott. Azonban a folyamatos negatív kampány hatására félő volt, hogy a nagy pénzintézetek nem finanszírozzák tovább a tevékenységet – ekkor jött a Tesla ami felvásárolta a céget.

Chanos pedig a villanyautós vállalatot vette célba.

Vérre menő küzdelem

A várakozásoknak megfelelően, a remek eredmények hallatán a tőzsdei kereskedés elején hétfőn szárnyalni kezdtek a Tesla részvényei és majdnem 10%-ot erősödtek. Ez eddig normális reakció. Majd hirtelen irányt váltott a részvény árfolyam és kemény  küzdelem után -2%-al zártak a papírok. Kedd estére pedig a TSLA a hétfői csúcspont alatt 54 dollárral zárt. Hogy miért?

Nos egészen úgy fest, hogy koordinált támadásról van szó. A Tesla részvényeinek zuhanására, a cég csődjére példátlan mennyiségű tőke játszik – mintegy 37 millió darab, azaz több mint 12 milliárd dollárnyi TSLA papír van shortolva. Úgy néz ki, hogy a jó eredményekre készülve az emögött álló befektetői csoportok betáraztak és a normál napi kereskedési volumen dupláját produkálva több milliárd dollár mozdult meg a Tesla ellen. Segítségükre volt az is, hogy mivel most jön július 4-e, az USA legnagyobb nemzeti ünnepe, így sok bróker szabadságon van, ezért ezen a héten tradicionálisan erősek a medvék.

Hogy köze van-e ehhez Chanosnak azt persze konkrétan nem tudjuk. De az események folyamata valahonnan nagyon ismerős.

Pozitív hírre negatív elemzői vélemény?

A Teslával mindig kritikus CFRA elemzői ház hétfőn kiadott jelenetese a részvények eladása mellett érvelt. Véleményük szerint az 5 ezres gyártási szám „tarthatatlan mind fizikailag mind anyagilag”, és a cég termelése vissza fog esni. Egy ismert taktikát alkalmaznak, folyamatosan mozgatják a gólvonalat. Korábban arról hallottunk, hogy kizárt, hogy a cég eléri az 5 ezres küszöböt. Az elmúlt napokban Reutersnek és más nagy hírportáloknak név nélkül nyilatkozó Tesla gyári munkások váltig állították, hogy majd csak kb 4200 körül lesznek. Aztán a határidő beköszöntével módosult a Reuters sztorija. Ekkor már exkluzív hírként hozták le, hogy a Tesla elérte a kitűzött célt. Csakhogy csavartak egyet a sztorin, ismét forrásokra hivatkozva állították csak a határidő után 5 órával gördült le az ötezredik kocsi a futószalagról, így technikailag nem sikerült a bravúr. Ha nem vádoljuk a Teslát az adatok meghamisításával, akkor ma már azt is kijelenthetjük ez a hír is kacsa volt.

Nos ezután jött az újabb váltás, miszerint, oké, oké, végül is elérték a célt, de ez tarthatatlan tempó, nem fognak tudni folyamatosan ennyi autót gyártani. Nice try.

Model 3 oldallemezek várnak az összeghegesztésre. Forrás: The New York Times

A támadásnak már szombaton megágyaztak

A hét végén egyébként a Tesla beengedte a gyárba a New York Times újságíróit – mint tudjuk a lap feszült viszonyban van az autógyártóval. A konfliktus 2013-ig nyúlik vissza, amikor is az akkor frissen világhódító útjára indult Model S-t letesztelte a lap részéről egy bizonyos John Broder. A cikk nem volt kíméletes a kaliforniai gyártóval, mivel az újságíró autója két supercharger között lemerült és trélerrel kellett elvinni. A történet ott vett kellemetlen fordulatot, amikor a Tesla távoli eléréssel letöltötte az autó naplóit és több ízben hazugságon kapta Brodert. Mint kiderült az autó igazából nem is merült le, pedig Broder szándékosan kevés áramot töltött bele  és amikor a Model S még így sem adta meg magát, egy parkolóban körözött hogy drámai cikkét megírhassa. Az újság végül kénytelen volt állításait félig meddig visszavonni.

Elon Musk. Forrás: AP

Nos a szombati cikk után a felek barátsága biztosan nem mélyült. Az írás célja a Tesla nagy hajrájának megörökítése lett volna, kaptunk benne csomó kúl képet a gyárból és eddig nem ismert részletek derültek ki a gyártásról. Például megtudtuk, hogy Elon hajnali 3-kor adott interjút a lapnak, amikor is éppen a festőüzemből visszatérve mesélte, hogy megtalálták a probléma okát. (A festőüzem az egyik szűk keresztmetszet volt). Mint kiderült, az autók olyan gyorsan jöttek le a szalagról, hogy ezt a festősor szenzorai hibának vélték.

Eddig szép és jó lenne, de az átívelő sztori közben folyamatosan megszólaltattak 3 különböző munkatársat, aki rendre negatívan írták le a vállalatot. Embertelen hajtásról, tréning nélkül bedobott újoncokról és fizikai sérülésekről, fájdalmakról panaszkodtak. Aztán a cikk vége felé lazán megjegyzik, hogy egyébként a 3 kolléga akit idéztek annak az autóipari szakszervezetnek az embere, amely már évek óta sikertelenül próbálja megszervezni magát a gyárban. A Tesla 30 ezer alkalmazottjából valahogy pont ezt a 3-at találták meg a cikkhez. Az UAW nevű korrupciós botrányokról híres szakszervezet már több más gyárban elvesztette bázisát és évek óta hiába próbálkozik a Teslánál. Tavaly például közel félmillió dollár, azaz 140 millió forint értékben kampányoltak az autógyártó ellen. Ez a pénz vajon honnan jött?

Ennek soha nem lesz vége?

Nos a következő pár napban, de akár hónapban biztosan nem. Bár nem kizárt, hogy Elon Musk tarsolyában van pár meglepő de pozitív bejelentés a kínai gyár vagy a Tesla Energy kapcsán, ennek hiányában a következő fordulópont a jövő hét lehet. Ha több más nagy pénzintézet is elmondja a véleményét a gyártási adatokról, akár még fordulhat is a hangulat.

Az első sorozatgyártású Model 3 hivatalos Tesla fotón.

Az augusztus elején publikálandó 2. negyedéves pénzügyi jelentésben még szinte biztosan veszteség lesz. A cég csak a 3. negyedévre jósolt profitot, ráadásul júniusban kellett az elbocsátott alkalmazottak fájdalomdíját és a Model 3 gyártásának felpörgetését is megfinanszírozni. A legfontosabb mérőszám az augusztusi beszámolóban kétség kívül a gyártási ütem júliusi adata lesz. Itt kiderül mennyit esett vissza a cég az 5 ezres hajrá után és mennyire reális a 6000 autó/hét augusztus végére. Az igazi tűzijáték azonban az Október elején esedékes 3. negyedéves gyártási-értékesítési gyorsjelentés publikálásával kezdődhet meg. Ha a Tesla le tud szállítani újabb 45-50 ezer Model 3-at addigra, akkor szinte biztos hogy profitot termelt.

Bár ekkor még mindig meg fogjuk kapni, hogy ez a profit csak egy egyszeri szemfényvésztó trükk volt a gazember Musktól, de egyre kevesebben fognak már ennek hinni. Ha a Tesla hozza az elvárt termelési ütemet, a probléma magát oldja meg. Sok százmillió dollár profittal nehéz vitatkozni.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.